Focuri spectaculoase de artificii au colorat pe 8 octombrie cerul oraşului, lăsând cortina peste o nouă Toamnă Orădeană. Deşi condensată pe parcursul a doar patru zile, ediţia din acest an a abundat în evenimente organizate fără cusur şi atractive, care s-au ţinut, pentru prima oară, simultan în două locuri emblematice - Piaţa Unirii şi Cetatea - unde au atras peste 63.000 de petrecăreţi.

Au fost, desigur, şi nemulţumiri, în special în ce priveşte mâncarea: deşi gustoasă şi diversă, a fost considerată de unii cam scumpă şi nu destul de… tradiţională.

Oradea în stradă

Cu doi ani în urmă, Primăria a încredinţat Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR) organizarea evenimentelor din oraş, inclusiv a celui mai important festival, Toamna Orădeană. În 2016, APTOR a dat lovitura aducând aici, în premieră, Street Food Festival şi cea mai în vogă trupă a vremii, Carla’s Dreams. Anul acesta, organizatorii nu s-au lăsat mai prejos, extinzând locaţiile nu doar la Piaţa Unirii, ci şi în Cetate, pentru a le pune în valoare pe amândouă.

După estimările APTOR, între 5 şi 8 octombrie, în Piaţa Unirii au sărbătorit, în total, circa 43.000 de oameni, iar în Cetate între 20.000 şi 25.000. Conform aşteptărilor, mulţi orădeni au fost în ambele locuri, după preferinţele muzicale şi nu numai. Cei care şi-au dorit un spaţiu mai retras au ales fortăreaţa, unde principalele atracţii au fost preparatele gustoase vândute în food-trucks venite din toată ţara şi concertul din 6 octombrie al rockerilor de la Viţa de Vie.

Toamna live

În Piaţa Unirii, în schimb, s-au dat concertele "mari", cu potenţialul de a aduna cei mai mulţi spectatori. Aşa s-a şi întâmplat: în serile în care au cântat Smiley şi Delia în public s-au aflat câte 15.000 de persoane. Recitalurile au fost sincronizate cu jocuri de lumini şi transmise pe două ecrane mari, dar şi live, pe pagina de Facebook a festivalului. Nu puţini orădeni s-au folosit de găselniţă pentru a afla dacă a început un anume concert şi pentru a se muta din Piaţă în Cetate şi invers.

În centru au fost promovate în special restaurantele locale, între care The Hub by Ramada, MEATic, Baraw, Wok’n Roll, Rivo şi Queens, cu preparate adaptate în stil stradal. Alte atracţii au fost balerinele pe picioroange din Olanda şi o mică fanfară cu muzică exotică venită din Franţa, care a cântat inclusiv prin cartiere. De remarcat că festivalul a fost curat, civilizat, bine pregătit logistic, cu mese, scaune şi alte piese de mobilier stradal, inclusiv butoaie folosite pe post de mese.

Mai… "românească"

Ca de fiecare dată, au fost şi nemulţumiri. Unii orădeni s-au plâns că preparatele au fost scumpe, un burger costând de la 20 de lei în sus, dar şi că din ofertă au lipsit - cu excepţia preparatelor oferite de Queens - mâncărurile mai tradiţionale, precum mititei şi grătarele. Şi cozile formate la câteva standuri, în special cele deja consacrate - precum "La nu ştiu cine" (clătite) şi "Elemoszia" (burgeri) au supărat muşteriii. Organizatorii spun însă că la un festival de amploare, chiar şi în străinătate, cozile sunt inevitabile, în special în orele de vârf.

Alţi orădeni ar fi vrut, de asemenea, ca în program să fie şi muzică populară. "Ştiu că există oameni care probabil nu-şi permit sau nu le-a plăcut ce am oferit, dar muzica populară şi mâncărurile tradiţionale sunt prezente la multe alte evenimente în Oradea. Anul viitor s-ar putea să avem trei locaţii, iar una să fie dedicată acestei categorii. Vom analiza această opţiune", spune preşedintele APTOR, Mihai Jurca.

Câştig de la vendori

Pentru ediţia 2017 a Toamnei Orădene, Primăria a alocat un buget de 450.000 lei, sumă la care s-au adăugat sponsorizări de circa 25.000 euro, dar a recuperat o parte din investiţie de pe urma vânzărilor. Anul acesta, organizatorii au aplicat o nouă schemă, şi anume colectarea unui procent din vânzări. Poate şi de aceea, pe fiecare stand era vizibil mesajul: "Dacă nu primiţi bon fiscal, mâncarea e gratuită!". "Am încasat de circa trei ori mai mult decât dacă am fi cerut chiria standard, pe metru pătrat", spune Jurca. Procentul s-a negociat cu fiecare vendor în parte, în funcţie de mai multe criterii, aşadar că cifrele exacte nu sunt dezvăluite.

Una peste alta, noua metodă de a organiza festivalul - mai condensată, cu mâncare "altfel" şi concerte tari - s-a dovedit de succes. Pentru la anul, organizatorii vor păstra reţeta, dar o vor îmbunătăţi: doresc aceleaşi două locaţii principale, dar şi aducerea mai multor artişti stradali, plus un concert cu un artist sau o trupă de renume internaţional. Dar mai e până la anul...


Vocea străzii

Cum vi s-a părut ediţia din acest an a Toamnei orădene?

Aş fi vrut să mănânc şi ceva românesc, dar o plăcintă cu brânză n-am văzut. În plus, toate produsele erau aşa de scumpe!

Mioara Ioan

Nu mi-a plăcut că au fost două festivaluri în acelaşi timp. Trebuiau să lase Toamna orădeană, cu maşinuţe şi mâncare românească, într-un weekend.

Ruxandra Sarbut

A fost frumos, dar poate dacă erau festivalurile în weekend-uri diferite era mai ok. Dar nici o plimbare de la Cetate până în centru n-a fost mult.

Abrudan Patricia

Organizare bună, mâncare proastă, focurile de artificii minunate. Îmi doresc ca de Crăciun şi de Revelion să fie mai frumos.

Popa Mariana

Artificiile au fost cele mai reuşite. Nu mi-a plăcut că n-au fost maşinuţe, ci doar caruselul, unde s-a stat la coadă 20 de minute.

Larisa Popazov

Mie nu îmi place că nu avem cântăreţi şi formaţii de clasă. La Satu Mare, Baia Mare vin formaţii cu renume internaţional, la noi de ce nu?

Betea Liviu Teodor