Primăria Oradea supune dezbaterii publice proiectul de taxe şi impozite pe anul 2018, care prevede o serie de modificări, unele defel populiste.

"Noutatea este că ne dorim ca impozitele să fie folosite ca şi pârghii fiscale. Vrem să trecem dincolo de rolul lor de bază, care este colectarea de venituri publice, într-o zonă în care impozitul influenţează, orientează sau corectează anumite situaţii", a declarat directorul economic al Primăriei, Eduard Florea, luni, în cadrul unei conferinţe de presă.

Spre exemplu, începând de anul viitor, Primăria vrea să supraimpoziteze cu 50% orădenii care refuză să se branşeze la reţelele de canalizare, în care municipalitatea şi Compania de Apă Oradea au investit fonduri masive pentru a le aduce la limitele de proprietate ale consumatorilor. Măsura a fost propusă de CAO. "Avem multe cazuri în care după realizarea investiţiilor în reţeaua de canalizare orădeanul nu încheie contracte cu operatorul. E o problemă de eficienţă a investiţiei şi de sănătate publică", a spus Florea.

Tot cu 50% vor fi supraimpozitaţi orădenii care deţin spaţii comerciale în centrul istoric, dar pe care le ţin închise mai mult de 30 de zile din lipsă de chiriaşi sau de fonduri pentru lansarea unei afaceri, precum şi proprietarii amplasamentelor construibile ţinute ca terenuri virane pe principalele artere ale oraşului.

"În toate aceste cazuri terenurile beneficiază de trafic intens şi de utilităţi care pot fi valorificate superior. Astăzi, cu acele panouri "Teren de vânzare" nu rezolvăm nimic", a spus directorul.

Taxă de cinci ori mai mare!

Pe lista impozitelor şi taxelor care ar putea creşte începând de anul viitor se mai numără taxa pentru desfacere pavaj datorată de operatorii de reţele, precum Termoficare, Compania de Apă Oradea, Distrigaz, Electrica sau operatorii de telefonie. Municipalitatea şi-a propus majorarea taxei de la 100 lei la 500 lei pentru fiecare amplasament, respectiv de la 1.100 lei la 5.500 lei pentru un kilometru de stradă.

Prin această măsură municipalitatea intenţionează să îşi constituie un buget din care să poată reface carosabilul dacă acesta cedează în urma lucrărilor de readucere la starea iniţială făcute de mântuială. "Am discutat cu cei de la CAO şi au spus că preferă să plătească decât să îi caute pe cei care au făcut lucrările, mulţi în insolvenţă. Este un fel de garanţie extinsă, dincolo de termenul contractual", a spus Florea.

Majorarea taxei este necesară pentru că, din lipsă de personal, municipalitatea nu poate monitoriza fiecare stradă în parte, iar în urma lucrărilor de compactare făcute de mântuială înainte de asfaltare unele străzi cedează în timp. Potrivit estimărilor Direcţiei Economice, taxa majorată ar aduce un plus de 800.000 lei bugetului local, sumă care va acoperi costul reparaţiilor.

Bani pentru turism

La fel, Primăria vrea să majoreze de la 2% la 3% taxa pentru promovarea oraşului achitată de turiştii care se cazează în Oradea suplimentar faţă de tariful de cazare. Cei circa 400.000 lei colectaţi suplimentar din această taxă vor fi folosiţi de Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR) pentru promovarea oraşului ca destinaţie şi îmbunătăţirea serviciilor puse la dispoziţia turiştilor.

"Încasările făcute din această taxă se vor întoarce spre turist în diferite forme. La cazarea în hotelurile orădene acesta poate primi diferite materiale informative, un ghid al oraşului, un ghid cu evenimentele cu 10 lucruri care pot fi făcute în Oradea, un stand cu suveniruri şi aşa mai departe", a spus Florea.

Terase şi în extrasezon

Printre facilităţile pe care municipalitatea le vizează pentru stimularea agenţilor economici se numără introducerea posibilităţii ca aceştia să poată opta pentru forma de plată a taxei pentru terase. Proprietarii localurilor vor putea opta între a plăti o taxă de de 0,9 lei pe metrul pătrat pe zi sau o taxă de 150 lei pe metrul pătrat pe an, plătită până sfârşitul lunii martie.

Taxa anuală le oferă agenţilor economici posibilitatea de a plăti echivalentul a doar 166 de zile cu posibilitatea ca, în baza unor investiţii în aparate de încălzit, să poată ţine deschise terasele şi în sezonul rece, astfel încât să nu îşi piardă clienţii fumători. "Comercianţii vor fi stimulaţi să investească în amenajări ca să ţină deschis şi în sezonul rece sau vor putea scoate terasele mai repede, dacă afară e cald", a spus Florea.

Directorul economic a spus că municipalitatea a preluat această propunere de la reprezentanţii grupului PSD din Consiliul Local, care au cerut introducerea unei astfel de forme de plată.

Tonul la cântec!

Tot ca o măsură stimulativă, menită să crească atractivitatea oraşului, municipalitatea are în vedere eliminarea taxei pentru viza anuală de funcţionare datorată de proprietarii de localuri. "Taxa care s-ar aplica ar fi zero lei dacă în anul anterior agentul economic a organizat minimum 50 de spectacole, unul pe săptămână, de genul muzică live, stand up comedy sau altele şi să prezinte dovezi în acest sens".

În prezent, agenţii economici datorează o taxă de autorizare care variază între 450 lei şi 2.000 lei în funcţie de suprafaţa localului. "Ideea a pornit de la discuţiile cu hotelierii orădeni care ne-au atras atenţia că în Oradea nu mai există niciun restaurant cu muzică live", a zis Florea.

Se "scumpesc" taxele

Pe de altă parte, prin proiectul de taxe şi impozite, Primăria vrea să introducă o prevedere care să nu mai permită ca, la aceeaşi suprafaţă, proprietarii de spaţii cu destinaţie economică să plătească impozite mai mici decât cei de locuinţe.

La fel, ca urmare a investiţiilor în infrastructură, 40 de artere orădene vor urca într-o categorie de impozitare superioară, iar altele două vor fi retrogradate.

Proiectul de taxe şi impozite urmează să fie supus dezbaterii publice timp de 30 de zile. În primele două săptămâni din noiembrie reprezentanţii municipalităţii vor putea discuţii pe marginea documentului cu reprezentanţii mediului de afaceri.

Proiectul se regăsește deja pe site-ul municipalității, și va fi supus dezbaterii publice cu orădenii pe 23 noiembrie, la ora 16, în sala mare a Primăriei, urmând să intre în discuţia Consiliului Local în şedinţa din 30 noiembrie.