Din această săptămână, Oradea va avea un nou regulament de spaţii verzi. În şedinţa de luni, pe masa consilierilor locali se va afla o propunere de modificare a Regulamentului privind administrarea şi întreţinerea spaţiilor verzi publice din oraş, care aduce noi sarcini pentru asociaţiile de proprietari. Acestea vor fi obligate să preia în grijă toate spaţiile verzi din jurul blocurilor pe care le administrează, dar şi să le întreţină. Şi nu oricum, ci după regulile municipalităţii...

Sarcini clare

Supus dezbaterii publice în luna iulie, noul regulament privind spaţiile verzi prevede că, dacă până acum puteau alege dacă preiau sau nu spaţiile verzi din jurul blocurilor în administrare, de acum asociaţiile de proprietari vor fi obligate să-şi asume îngrijirea acestor zone. Dacă nu au făcut-o deja, ele vor trebui să încheie protocoale de colaborare cu Primăria, care vor stabili concret ce fel de lucrări au de făcut şi care sunt limitele perimetrelor cu pricina.

La capitolul obligaţii, regulamentul prevede că în perioada martie-noiembrie, cel puţin o dată pe lună, asociaţiile vor trebui să cosească iarba din jurul blocurilor. Cele care nu se vor achita de această sarcină vor risca amenzi de la Poliţia Locală, între 1.000 şi 2.500 lei. În lunile noiembrie şi decembrie, vor trebui să grebleze frunzele, iar primăvara şi toamna să planteze arbori. La fel ca firmele plătite să facă lucrări pe spaţiile verzi din oraş, asociaţiile vor trebui şi să ude copacii sădiţi. Dar pe cheltuiala lor!

Nu hrăniţi animalele!

Fireşte, asociaţiile trebuie şi să asigure curăţenia din zonele verzi. Totodată, acelaşi regulament conţine şi controversata prevedere conform căreia animalele nu vor mai putea fi hrănite pe domeniul public al oraşului. Asta înseamnă că orădenii vor trebui să se abţină de la dat mâncare porumbeilor ori pisicilor, în caz contrar riscând amenzi între 1.000 şi 2.000 lei. Bineînţeles, orice castron cu mâncare pentru mâţe va fi considerat „mizerie” de poliţiştii locali veniţi în control.

Regulamentul prevede că, pentru a-şi îndeplini obligaţiile, asociaţiile pot fie să angajeze firme specializate, fie să facă muncile în regie proprie. Numai să reuşească preşedinţii să-şi convingă vecinii să facă muncă voluntară...

Domeniu public

Noile reguli n-au fost pe placul tuturor orădenilor. Din cele 737 de asociaţii care au spaţii verzi în jurul blocurilor, 23 nici n-au vrut să audă de protocolul cu Primăria, preferând chiar să rişte amenzi între 2.000 şi 2.500 lei, cum stabileşte regulamentul pentru astfel de situaţii.

„Este domeniul public, nu trebuie să fie în atribuţia noastră să-l îngrijim, să-l întreţină Primăria”, spune Iuliu Hosu, administratorul Asociaţiei Magnolia, de pe strada Transilvaniei. Bărbatul susţine că locatarii blocurilor pe care le are în administrare s-au preocupat oricum de zonele verzi, dar nu consideră normal să fie obligaţi. „Una e să fii gospodar şi să faci treabă, alta este să te oblige”, zice Hosu.

„Nu ne permitem”

Împotriva protocolului a fost şi Asociaţia Grigore Ureche, de pe strada Feldioarei. „Noi am mai avut protocol, din 2010, dar anul trecut nu l-am mai încheiat şi nu am vrut nici de acum înainte, pentru că e vorba de o suprafaţă mare, a cărei întreţinere ne costă mult. În plus, avem un loc de joacă pentru copii pe care îl folosesc şi alte asociaţii, nu e normal ca doar noi să răspundem pentru el”, zice preşedinta Elena Gvinda. De pildă, numai cositul ierbii costă asociaţia circa 3.000 lei. „Nu o să ne permitem să facem asta în fiecare lună”.

Mai mult, după cum arată Gvinda, zona musteşte şi de oameni ai străzii, care fac mizerii, ba chiar şi distrugeri. „Nu e corect ca noi să plătim reparaţiile şi curăţenia”, spune femeia.

Au cedat

În plus, alţi preşedinţi de asociaţii din oraş s-au opus preluării zonelor verzi pentru că acestea au fost distruse de firme care au făcut săpături prin oraş, iar locatarii nu sunt de acord, pe bună dreptate, să plătească reparaţiile. „Am solicitat companiilor să readucă terenurile la starea iniţială. În plus, Primăria va asigura gazon şi puieţi de arbori pentru a completa aceste zone”, susţine viceprimarul Florin Birta.

În final, după mai multe discuţii cu reprezentanţii Primăriei, toţi cei 23 de preşedinţi de asociaţii au decis că, în zilele următoare, vor semna protocoalele. „Vom lua amenzi dacă nu semnăm, am înţeles că alţi preşedinţi deja au cedat, aşa că o voi face şi eu”, spune Elena Gvinda. Dacă-i musai, cu plăcere...


Vocea străzii

Ce părere aveţi despre obligaţia asociaţiilor de proprietari de a prelua administrarea şi îngrijirea spaţiilor verzi din jurul blocurilor?

E foarte bine, pentru că mai nou toţi locatarii s-au „domnit” şi nu mai iese nimeni la curăţenie sau deszăpezire. Veşnic aceiaşi 2-3 oameni fac asta.

Nela Rus

Este o decizie foarte bună, trebuie responsabilizate asociaţiile de proprietari. Dar şi oamenii trebuie să aibă grijă pe cine pun în asociaţie.

Iulia

Nu sunt de acord. Primăria îşi transferă costurile pentru întreţinerea proprietăţii sale în seama populaţiei. Pentru ce plătim impozite?

Sandu Păcurar

Este o decizie corectă. Răspunderea trebuie să fie clară pentru fiecare asociaţie, sancţiunile trebuie să fie pe măsură, şi treaba va merge.

George

Este binevenită. În Germania, inclusiv curăţenia pe scara blocului chiar locatarii o fac, deszăpezirea la fel. Nimeni nu strâmbă din nas.

Oana Bloş

Nu avem ce să mai comentăm. Oricum, nici până acum nu se ocupa Primăria de aceste zone verzi, nici măcar curăţenia nu o asigura.

Ionuţ