Orădenii şi turiştii vor putea sprijini activităţile şi obiectivele turistice ale oraşului, donând cu ajutorul cardului bancar în mai multe aşa-numite Charity Box-uri, amplasate în incinta unor atracţii turistice din Oradea.

Anunţul a fost făcut miercuri - dată de la care se vor putea face şi donaţii - într-o conferinţă presă susţinută la Muzeul istoriei evreilor din Oradea de Angela Lupşea, directoarea Fundaţiei de Protejarea a Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, şi doi reprezentanţi ai Băncii Transilvania.

Întâi donaţii, apoi bilete

Cei care vizitează obiectivele turistice ale Oradiei, administrate de Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor (Turnul Primăriei, Sinagoga Sion, Muzeul istoriei evreilor şi Muzeul Oraşului Oradea) vor găsi în interiorul acestora câte o aşa numită Charity Box, o cutie neagră de donaţii, în care, însă, nu se vor pune bani, ci se va dona cu cardul.

Concret, banca a pus la dispoziţia Fundaţiei "cutiile", care beneficiază de o tehnologie modernă, fiind posibilă plata de tip "contactless". Astfel, când cardul va atinge cutia, aceasta va transfera o donaţie de 10 lei, suma standard selectată de cei doi parteneri din cadrul proiectului.

Cei care vor să doneze o altă sumă vor putea scana cu telefonul mobil codul QR afişat în zona cutiei (foto), care îi va duce la secţiunea de plăţi de pe site-ul oradeaheritage.ro, unde vor putea să facă un transfer bancar.

Ideea a fost a turiştilor, susţine Lupşea. "E un sistem pe care ni l-au solicitat turiştii. Aceştia vin şi spun că biletul e ieftin. Toată lumea încearcă să mulţumească în plus faţă de ceea ce i s-a oferit. Este alegerea fiecăruia. Dacă donează le mulţumim, iar dacă nu donează le mulţumim de vizită. Banii vor fi utilizați la o nouă ediție a cărții «Povestea Palatelor orădene» cât și pentru acțiuni educative susținute de fundație", a spus directoarea.

Marius Pop, reprezentantul Băncii Transilvania, a declarat că înainte de conferinţă a discutat cu Angela Lupşea despre implementarea unei soluţii de plată online şi de rezervare a biletelor pentru vizitarea acestor atracţii turistice, însă aceste soluţii sunt deocamdată la nivel de idee.

"Muzeul nu va fi desfiinţat"

În afara conferinţei de presă, Lupşea a oferit explicaţii BIHOREANULUI cu privire la situaţia Muzeului Oraşului Oradea, despre care pe blogul lui Bihorel a apărut un articol potrivit căruia Muzeul ar putea fi desfiinţat, dat fiind faptul că avizul provizoriu de funcţionare primit de la Ministerul Culturii a expirat în februarie, iar directoarea a început demersurile de acreditare abia la începutul lunii iulie, după un control al Direcţiei Judeţeană pentru Cultură Bihor.

Directoarea a ţinut să precizeze că MoO (Muzeul oraşului Oradea) se află în proces de acreditare şi, în septembrie, va depune dosarul ce conţine documentaţia cerută prin lege la Direcţia de Cultură. "Muzeul nu va fi nicidecum desfiinţat, demersurile s-au făcut", a susţinut Lupşea. 

Contactată de BIHOREANUL, inspectorul Direcţiei de Cultură Bihor, Adriana Ruge, a spus că înainte de controlul menţionat în articolul de pe blogul lui Bihorel, instituţia a emis într-adevăr o înştiinţare conducerii muzeului, atrăgând atenţia asupra necesităţii începerii demersurilor de acreditare. "Aceasta înştiinţa faptul că trebuie început procesul de acreditare a muzeului", a spus Ruge, referindu-se la termenul de un an după care, potrivit legii, procesul de acreditare trebuia început. "Nu e bine dacă se ajunge în cel de-al doilea an fără acreditare", a mai spus inspectorul.