Nu mai puţin de 7 persoane au luat loc, luni dimineaţă, pe tot atâtea scaune dintr-un total de 10 amplasate pe noua scenă rotativă a Teatrului orădean, scenă realizată de o asociere de firme formată din Drumasfalt SRL, Trameco SA şi Energolux Impex din Cluj Napoca, în baza unui proiect cu fonduri transfrontaliere derulat de Teatrul Szigligeti cu Teatrul Csokonai şi cu Primăria din Debreţin, în valoare de 7,49 milioane euro, din care scena din Oradea a costat 824.048 euro (4,22 milioane lei).

Ministru anunţat, dar lipsă

Evenimentul s-a desfăşurat în prezenţa a 7 oficiali din Oradea şi din Debreţin, între care directorii teatrelor şi preşedinţii de consilii judeţene, dar şi primarul din oraşul maghiar vecin şi deputatul UDMR Szabó Ődőn, cu toţii ajungând la faţa locului cu o întârziere de fix 30 de minute, care a pus la grea încercare „publicul” prezent în sala de spectacole - funcţionari ai Consiliului Judeţean Bihor, angajaţi ai celor două teatre orădene şi ai firmelor care au contribuit la realizarea proiectului finanţat prin Programul Ro-Hu.

Între oficialii anunţaţi de CJ Bihor că vor participa la festivitate, dar nu au fost de faţă, s-a numărat şi noul ministru al Fondurilor Europene, Marcel Boloş, a cărui absenţă nu a fost explicată de nimeni dintre ceilalţi reprezentanţi de instituţii.

Inflaţie de cuvântări

Toţi oficialii, precum şi reprezentanţii firmelor, au luat cuvântul pentru a vorbi despre importanţa scenei rotative, primind, fiecare, la finalul speech-urilor, câte o bucată din scena veche de la directoarea Teatrului Szigligeti, Czvikker Katalin.

„Avem multe sarcini, printre care o sarcină importantă este cultura”, a spus preşedintele CJ, Pasztor Sandor, precizând că instituţia pe care o reprezintă mai are în derulare încă două proiecte culturale, adică realizarea unui centru multifuncţional şi finalizarea noii clădiri a Muzeului Ţării Crişurilor.

„Prin aceste colaborări deschidem drumul spre viitor, prin cultură deschidem graniţele”, a spus şi primarul Debreţinului, Papp Laszlo, în vreme ce şeful UDMR Bihor, Szabó Ődőn, a afirmat că proiectul scenei rotative a avut succes pentru că s-a bazat pe câteva principii „sănătoase”, precum cel al „respectului reciproc” şi cel al „corectitudinii”.

„O lucrare atipică pentru noi”

Invitat să ofere detalii tehnice, Beniamin Rus, administratorul grupului de firme Selina, din care fac parte Drumasfalt şi Trameco, a afirmat că acestea au construit cadrul metalic al noii scene, ceea ce a fost „o lucrare atipică pentru noi”, evidenţiind că scena rotativă funcţionează „fără a afecta artiştii”, adică este silenţioasă.

La rându-i, directorul Energolux din Cluj Napoca, Vernes Andras, a spus că muncitorii firmei sale au „depăşit multe bariere” şi că în lucrarea executată este inclusă nu doar scena rotativă propriu-zisă, ci şi un sistem de iluminat cu leduri, o instalaţie de sonorizare „cu un control mai modern” şi un „sistem de intercomunicare”.

După seria de discursuri, un cuplu de artişti ai Teatrului Szigligeti au interpretat o scenetă din opereta „Sybill”, primul spectacol care va fi reprezentat pe noua scenă, de Revelion, iar un grup de instrumentişti ai Ansamblului Folcloric Crişana, o piesă de folclor românesc. Fireşte, în timp ce noua scenă se rotea...