Cu zece zile în urmă, pe 15 aprilie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru executarea lotului 3C3, între Borş şi Biharia, de 5,35 kilometri, din tronsonul bihorean de 51 km al Autostrăzii Transilvania, de atunci utilajele Trameco, parte a grupului de firme Selina, extinzându-şi baza de lucru.

În urma unei vizite pe şantier, BIHOREANUL a constatat, joi, că lucrările derulate în prezent vizează amenajarea terenului viitoarei şosele, scop în care excavatoarele dislocă munţi întregi de pământ fertil de sub viitoarea şosea.

Din DN pe câmp

Bazinul legumicol al judeţului se diminuează, încet-încet, cu zeci de hectare, pentru a face loc mult aşteptatei autostrăzi. La ieşirea din Biharia spre Cauaceu, pe partea stângă a DN 19 Oradea - Satu Mare, mormane uriaşe de balastru şi pământ de umplutură sunt pregătite pentru a fi aşternute către Sântion, după ce de pe toată lăţimea şi lungimea lotului 3C3 al autostrăzii se va decoperta tot pământul fertil.

Câteva excavatoare „rad”, pe o lăţime de circa 12 metri şi o lungime de peste un kilometru şi jumătate, zeci de centimetri de sol mănos, până ce utilajele ajung la stratul argilos.

„Se decopertează tot stratul de pământ fertil, până dăm de argilă. Peste stratul de lut se va aşterne piatră, balastru amestecat cu pământ şi cu ciment, în mai multe straturi, care vor fi compactate rând pe rând”, a explicat reporterilor BIHOREANULUI un lucrător.

Din şoseaua naţională se văd doar munţii de pământ, nu şi utilajele, care au avansat deja destul de mult spre Sântion.

Pasaj peste calea ferată

În dreptul localităţii Biharia, lucrările de decopertare au avansat dincolo de calea ferată Oradea - Satu Mare, unde în cursul dimineţii de joi se muncea pentru consolidarea liniilor prin strângerea piuliţelor ce fixează traversele şi amplasarea între acestea a unor plăci prefabricate din beton, astfel încât şinele să poată fi traversate cu uşurinţă şi în siguranţă de utilaje grele, precum excavatoarele şi buldozerele de mare capacitate, dar şi autobasculante de mare tonaj.

Lucrarea, la care a asistat şi un inginer al grupului de firme Selina, este executată de o echipă de muncitori ai societăţii de infrastructură a CFR.

Lucrare publică...

Reporterii BIHOREANULUI au străbătut la pas circa 2 kilometri de la şoseaua naţională spre Sântion, de-a lungul cărora a fost deja decopertat pământul atât de sub partea pe care se va afla autostrada propriu-zisă, cât şi de sub partea pe care se amenajează drumul tehnic, ce va fi folosit pentru deplasarea utilajelor.

După mai mult de o oră, ziariştii au fost invitaţi, însă, să părăsească şantierul, un inginer comunicându-le că, deşi este vorba despre o lucrare publică, responsabilitatea pentru orice se întâmplă în perimetrul acestuia ar fi privată şi, ca atare, accesul trebuie restricţionat. „Este o lucrare publică, dar şantierul aparţine firmelor angrenate în proiect. Accesul este condiţionat de o aprobare prealabilă şi de prelucrarea normelor de protecţie a muncii”, a spus inginerul Deak Zsolt, şeful de şantier.

... dar BIHOREANUL e non-grata

Înainte de a vizita şantierul autostrăzii, BIHOREANUL a solicitat sprijinul proprietarului grupului de firme Selina, Beniamin Rus (foto), pentru a oferi informaţii în detaliu despre lucrări, însă acesta a refuzat, motivând că este... supărat.

Beniamin Rus, SelinaMotivul? „Ziarul dumneavoastră este singurul care a scris despre problemele cu DNA, singurul care a dat rechizitoriul”, a spus Rus, făcând referire la faptul că BIHOREANUL a fost unica publicaţie locală care nu numai că a prezentat acuzaţiile pe care i le-au adus procurorii anticorupţie lui şi fostului preşedinte al Consiliului Judeţean, Alexandru Kiss, dar a şi urmărit procesul în care cei doi au fost condamnaţi vara trecută la 6 şi respectiv 8 ani de închisoare de Tribunalul Bihor, dar a cărui rejudecare, de la zero, a fost dispusă ulterior, la finele anului, de către Curtea de Apel Oradea.

Proprietarul Selina s-a declarat deranjat, de asemenea, şi de faptul că tot BIHOREANUL a fost singura publicaţie care, cu două săptămâni în urmă, a dezvăluit că CJ Bihor a pierdut, din cauza prescrierii, litigiul pentru recuperarea terenurilor fostelor unităţi militare din Calea Aradului şi din strada Universităţii pe care firma lui Rus s-a angajat să construiască 4.000 de apartamente, fără să-şi fi îndeplinit această obligaţie asumată prin contractul de achiziţionare a terenurilor - una dintre afacerile pentru care DNA Oradea i-a trimis în judecată în 2015 atât pe afacerist, cât şi pe politician.

Două licitaţii câştigate, un singur contract atribuit

Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, în asociere cu societatea Vahostav SK din Slovacia, firma orădeană Trameco, parte a grupului Selina, a încheiat anul trecut un contract cu CNAIR pentru lucrările de proiectare şi execuţie a lotului 3C3 Biharia - Borş al Autostrăzii Transilvania, contra sumei de 134,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro, durata de execuţie fiind de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie de 10 ani.

Asocierea Trameco-Vahostav a câştigat şi licitaţia CNAIR desfăşurată anul trecut pentru proiectarea şi construirea lotului 3C2, dintre Biharia şi Chiribiş, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, dar contractul nu a fost încheiat deoarece una dintre asocierile concurente, Strabag - Straco, a depus o contestaţie în justiţie.

Celălalt lot, 3C1, între Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, cu o valoare estimată de 69 milioane euro), nu a fost nici el atribuit, CNAIR fiind „în evaluarea” ofertelor încă din toamna anului trecut.