Drumul nou de legătură între Oradea şi Sântandrei, făcut de Zona Metropolitană Oradea din banii celor două primării, a fost deschis circulaţiei duminică.

Înainte de prânz, după ce utilajele au deszăpezit şoseaua, traficul a fost deschis fără nicio panglică tăiată şi fără fast. La ora 12, însă, la jumătatea drumului, lângă un pod nou construit, a avut loc o conferinţă de presă la care au participat primarul Oradiei, Ilie Bolojan, omologul său din Sântandrei, Ioan Mărcuş, viceprimarul municipiului, Florin Birta, directorul ZMO, Adrian Foghiş, reprezentanţi ai firmelor Aqua Cons şi Drumuri Bihor, care au făcut lucrarea, dar şi consilierii locali din Sântandrei.

Lung de 3,5 kilometri, din care 1,9 km pe teritoriul Oradiei şi 1,6 km în Sântandrei, drumul porneşte din Sântandrei, din zona străzii Râturi, şi ajunge în Oradea, pe lângă adăpostul Grivei, la trecerea peste calea ferată de la Sântandrei. Lat de 7 metri, drumul are, pe o parte, şi pistă de biciclete cu o lăţime de 3 metri, care însă la inaugurare nu a fost vizibilă, acoperită fiind cu un strat de zăpadă.

„O lucrare de referinţă în această investiţie este reprezentată de un pod oblic, de 75 de grade, cu o lungime de 28,6 metri şi care într-adevăr reprezintă o alternativă la partea de legătură între relaţia Oradea - Sântandrei - Giriş - Toboliu - Sânnicolau Român”, a declarat directorul ZMO, Adrian Foghiş. Anumite retuşuri vor mai trebui făcute, a precizat directorul, dar asta doar pentru că vremea nu a permis executarea lor.

Pod pe drumul de Santandrei

În total, lucrările au costat 9 milioane lei, bani pe care cele două primării i-au plătit, din bugetul local, către ZMO, structura care a derulat, de fapt, proiectul. „La nivel de ţară, este primul proiect de infrastructură publică, conectivitate rutieră, executat de o asociaţie tip zonă metropolitană”, a precizat Foghiş.

În plus, a subliniat el, lucrările au fost realizate în opt luni şi s-au finalizat cu două luni înainte de termenul prevăzut în contract, adică 14 februarie 2019. Acest lucru, după cum a explicat în aceeaşi conferinţă de presă directorul Drumuri Bihor, Dorin Crăciun, se datorează şi celor două primării, care au plătit la timp lucrările.

Noi investiţii

Lucrarea a fost lăudată deopotrivă de Ilie Bolojan şi Ioan Mărcuş. „Pentru comuna Sântandrei este un lucru foarte benefic, având în vedere ceea ce s-a întâmplat din punct de vedere urbanistic şi a condus la creşterea populaţiei. Acest drum va fi o alternativă la drumul judeţean 727, deocamdată pentru traficul uşor. Cu siguranţă nu se rezolvă definitiv această problemă, dar avem în viitor planuri pentru alte proiecte”, a declarat Mărcuş.

Despre ce investiţii este vorba a explicat primarul Bolojan: o centură pentru comuna Sântandrei, pe care să o folosească bihorenii care trec pe aici în drum spre Oradea, şi un pasaj rutier pe sub calea ferată şi şoseaua de centură a Oradiei, dinspre Sântandrei spre municipiu. Practic, acest pasaj ar urma să fie făcut ori la intersecţia cu strada Meşteşugarilor, ori la sensul giratoriu de la capătul străzii Cazaban, şi va asigura o fluenţă pentru traficul rutier de pe drumul inaugurat chiar duminică.

Primarul Oradiei a explicat că o firmă de proiectare trebuie să propună, până la primăvară, cea mai bună variantă dintre cele două, ţinând cont nu doar de costuri, ci şi de complexitatea lucrărilor şi de diferenţa principală dintre cele două străzi ale municipiului: Cazaban are doar două benzi, Meşteşugarilor patru.

„Aceste două proiecte (n.r. centura Sântandreiului şi pasajul subteran) vor fi realizate în axele viitoare care vor permite finanţarea europeană a drumurilor din municipiile reşedinţă de judeţ către zonele metropolitane sau, dacă nu, am căzut de acord asupra unei finanţări din bugetele locale, astfel încât aceste proiecte să fie realizate”, a declarat Bolojan. Cel mai devreme, cele două investiţii ar urma să înceapă în anul 2020.

Pe de altă parte, edilul Oradiei a reamintit că municipiul mai are proiecte similare de conectare rutieră cu Oşorhei şi Paleu.