Judeţul Bihor are cele mai multe farmacii din ţară după Bucureşti, arată un studiu publicat de compania de consultanţă Frames. Mai precis, arată studiul, în Bihor sunt 239 de "companii din sectorul farmaciilor", faţă de 384 de firme în Capitală. 

În top urmează Argeş (230), Dolj (207), Cluj (187) şi Iaşi (180). Cele mai puţine farmacii sunt în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraş-Severin (41) şi Harghita (60). 

Analiştii de la Frames – care folosesc date din 2018 şi 2019 - mai scriu că în România domeniul farmaceutic este unul "extrem de profitabil". De altfel, de aici în sezonul rece înainte urmează vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru automedicaţie, arată analiza pe piaţa pharma realizată de Frames.

Afacerile celor peste 4000 de firme active în domeniul comerţului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depăşit, în 2019, graniţa de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 mld. de lei mai mult decât nivelul din 2018. 

Faţă de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescând de la 9,75 mld.lei la 19,05 mld. lei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 mil.lei în 2018, mai arată Frames. 

"În tentativa de a-şi găsi singuri soluţii pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulaţi fiind şi de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători din piaţă", afirmă analiştii.

În total, în Romania erau înregistrate, în 2018, 4279 de companii active în distribuţia de medicamente, cu aproape 1000 mai multe decât în 2010, dar în scădere faţă de anul anterior (4915).

"Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieţei de farmacii din România. Marii jucători şi-au extins semnificativ reţelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net şi Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piaţă, faţă de 60% în anul 2010", arată analiza Frames.

Piaţa farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, judecând din prisma situaţiei financiare. Companiile raportau, în 2018, un capital total de 2,4 mld. lei, în creştere cu peste 1 mld. lei faţă de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1387) înregistrau afaceri între 1 şi 5 milioane de lei.

Pentru farmacişti, sezonul de iarnă înseamnă şi cele mai multe investiţii în publicitate. ,,Investiţiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicaţie fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulţi dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii şi comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educaţie şi, în acelaşi timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente şi tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa", afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.

Analiza Frames a fost realizată cu date obţinute de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor pe baza informaţiilor publice declarate de companii.