Un principiu de management spune că, odată luată, o decizie se aplică întocmai. În afaceri, ezitările, amânările, bâlbele se plătesc scump. Cum statul nu este însă cel mai bun manager, hotărârea implementării sistemului de case de marcat cu jurnal electronic, gândită să diminueze evaziunea fiscală, se amână deja de 4 ani. Spre paguba bugetului central, a agenţilor economici şi a firmelor de profil.

După amânări...

Legea este limpede. Ordonanţa de Guvern 91 din 2014, care aduce modificări OUG 28 din 1999 privind casele de marcat fiscale, prevede clar obligativitatea agenţilor economici de a se dota cu case de marcat cu jurnal electronic. Conectate la serverele ANAF, noile aparatele ar urma să transmită Fiscului datele de identificare, locul în care se află, numele comerciantului, operaţiunile comerciale zilnice şi multe altele.

Gândit să diminueze măcar cu 6% evaziunea fiscală, să ajute organele fiscale la identificarea punctuală a firmelor cu risc, dar şi agenţii economici oneşti, care ar urma să fie controlaţi doar în cazurile întemeiate, normativul a primit termene limită abia anul trecut. Şi acelea provizorii! OUG 44 din 2018 a amânat pentru 1 septembrie data limită iniţială de 1 iunie în cazul contribuabililor mari şi mijlocii, respectiv pentru 1 noiembrie termenul de 1 august, stabilit firmelor mici.

În schimb, sancţiunile pentru cei care nu se conformează sunt usturătoare: amenzi între 8.000 lei şi 10.000 lei, la care se adaugă măsura complementară a confiscării sumelor nejustificate şi suspendarea activităţii agentului economic, până la dotarea cu aparat electronic fiscal şi prezentarea dovezii de plată a amenzii. În ciuda expirării primului termen limită, sancţiunile nu au fost niciodată aplicate...

... decalări

La jumătatea lunii august, Guvernul a descoperit cu surpriză că la nivel naţional au fost montate doar 40.000 de case de marcat cu jurnal electronic, faţă de 1,2 milioane, cât ar fi totalul estimat. „Românii, ca întotdeauna când au de făcut o modernizare, au ales soluţiile tehnice cele mai performante, pe care nu le-au putut însă implementa în termenele limită stabilite”, explică preşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene, Octavian Dan (foto).

ANAF şi INCDI, instituţiile abilitate să implementeze noile soluţii fiscale, au fost incapabile să testeze noile case, să dea avizele de distribuire a acestora în timp util şi să îşi pună la punct propriile servere în care va fi colectată cantitatea enormă de informaţii transmise din teren, chiar şi după 4 ani de amânări.

Cum cea mai mare parte din vină revine autorităţilor, pentru a nu-şi ridica în cap contribuabilii şi furnizorii de case de marcat, la sfârşitul lunii august Ministerul Finanţelor a modificat Legea prevenirii, introducând obligaţia firmelor de a avea în dotare case de marcat cu jurnal electronic pe lista neregulilor pentru care nu sunt aplicate imediat amenzi: „Organele de control vor analiza situația fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul și vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile, în funcție de constatări”. Altfel spus, agenţii economici mari şi mici au primit o nouă păsuire de 3 luni, decalându-se din nou termenul de implementare!

Doar 3.000 din 50.000!

După cum era de aşteptat, amânările repetate nu i-au încurajat câtuşi de puţin pe comercianţi să îşi cumpere case de marcat electronice. „În Bihor sunt cam 50.000 de case de marcat vechi, care trebuie transformate în case de marcat cu jurnal electronic. Cu toate acestea, până la 21 septembrie au fost eliberate doar 3.000 de numere unice de identificare”, spune purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor, Vasile Farc (foto).

Numărul Unic de Identificare însoţeşte casa de marcat oriunde ar fi ea montată şi indiferent de ce firmă ar fi utilizată. NUI-ul permite Fiscului inclusiv să verifice online dacă respectiva casă de marcat funcţionează sau nu, agentul economic fiind obligat să anunţe perioada în care aceasta a fost oprită. Astfel, rolul distribuitorilor care asigură inclusiv service-ul aparatelor devine determinant. Agenţii economici care apelează la firme cu tradiţie şi personal calificat suficient de numeros pentru a asigura intervenţii 24 de ore din 24 îşi vor proteja mai uşor business-ul. Ceilalţi vor lucra la risc!

Pe ultima clipă

Decizia Ministerului Finanţelelor de a aplica Legea prevenirii în cazul celor care nu şi-au achiziţionat case de marcat noi are efecte perverse. „Ştiind că nu vor fi amendaţi, mulţi agenţi economici amână achiziţionarea caselor de marcat, nu se adresează distribuitorilor, care la rândul lor nu pot face comenzi producătorilor”, explică Farc.

Criza se va declanşa cel mai probabil spre sfârşitul anului, când implementarea sistemului va deveni iminentă. Întreprinzătorii vor lua cu asalt în ultima clipă firmele de profil şi întreg lanţul se va bloca. „Aşa e la români, lasă totul pe ultima clipă. În ultimele zile de implementare a sistemului va fi nebunie, la fel cum a fost cu taxa auto”.

Situaţia îi nemulţumeşte şi pe furnizorii de soluţii. „Într-adevăr, numărul echipamentelor fiscalizate este încă foarte mic, excepţie făcând multinaţionalele, care s-au aliniat la termenele legale, şi firmele autohtone cu multe unităţi, care nu doresc să rişte probleme cu ANAF”, confirmă Andrei Bondor (foto), acţionarul principal al Sintezis Birotica, cel mai mare importator şi distribuitor de case de marcat din Bihor. „Noi avem stocuri importante, circa 1.000 de echipamente şi 12 modele, care acoperă toate necesităţile. Dar în ultimul an au apărut firme de oportunitate, formate din 3-4 persoane, care nu vor putea susţine valul de cereri, faţă de firmele consacrate, care lucrează cu 12-16 tehnicieni şi vânzători. Statul ar trebui să fie mai puţin arbitrar în păsuirile date pe Legea prevenirii şi mai ferm în a explica agenţilor economici necesitatea de încadrare în termenele legale, pentru a evita blocaje şi amenzi. Căci legea este în vigoare!”, avertizează Bondor. E doar o amăgire că mai este timp berechet...