Comisia naţională de educaţie a PNL s-a întrunit, sâmbătă, la Oradea, unde profesori, directori de şcoli şi inspectori şcolari din 10 judeţe, între care Bihor, Arad, Timiş, Cluj, Satu Mare, Sălaj, Maramureş, au dezbătut problemele cu care se confruntă învăţământul actual din România.

Concluziile dezbaterii au fost prezentate într-o conferinţă susţinută joi, la sediul PNL Bihor, de către deputatul Marilen Pirtea, preşedintele Comisiei şi totodată rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, deputatul Florica Cherecheş, vicepreşedinte al Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din cadrul Camerei Deputaţilor, şi de preşedintele PNL, Ludovic Orban.

Sistem "cârpit", cu risc de abandon

Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara"Sistemul educaţional din România este un sistem care cuantifică rezultate, nu e un sistem care cuantifică progresul, cum se întâmplă la nivel european. Avem un sistem educaţional care nu e incluziv, ci unul care nu dă a doua şansă, care are grad de abandon foarte mare", a declarat Marilen Pirtea (foto), adâugând că sistemul românesc este plin de "mici plombe, cârpeli şi cosmetizări" care "fac exprimente" pe viitorii absolvenţi.

Acesta a exemplificat, spunând că elevii cu notele scăzute la bacalaureat şi la evaluarea naţională, în loc să aleagă învăţământul dual, respectiv şcolile profesionale, unde să înveţe o meserie, merg la liceu sau în facultăţi în care nu fac performanţă. Inclusiv profesorii ajung să fie mai slab pregătiţi, astfel că avem tot mai multe "cadre didactice necalificate". În plus, "Învăţământul profesional este doar la nivel de acte", a spus Pirtea.

Dispar tinerii

Florica Chrecheș, deputat PNLMult mai aplicată a fost Florica Cherecheş (foto), care a arătat că, potrivit statisticilor, 30.000 de elevi care au terminat clasa a opta anul acesta nu s-au prezentat la examenul de Evaluare Națională. "Nu ştim ce se întâmplă cu ei, câţi au fost, câţi au abandonat pe parcurs. Avem un sistem şi nişte constrângeri care ne fac să cosmetizăm cifrele. L-am întrebat inclusiv pe şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor ce se întâmplă cu cei 554 de elevi care nu s-au prezentat la evaluare, cu toate că, indiferent ce notă iei, ajungi undeva, la un liceu sa la o şcoală profesională", a spus Cherecheş.

Aşa cum a mai făcut-o şi în alte rânduri, liberala a spus că există "nevoia de a promova intensiv şi masiv învăţământul profesional", pentru a răspunde nu doar cerinţei pieţei muncii, ci şi pentru a le oferi un viitor mai bun elevilor care au înclinaţii spre diverse meserii, dar care acum ajung, împinşi de sistem, la licee în care nu fac faţă şi abandonează înainte să dea bacalaureatul, sau pur şi simplu nu sunt în stare să promoveze.

"În fiecare an pierdem între 80.000 şi 100.000 de tineri între 15 şi 19 ani, în sensul că foarte, foarte mulţi dintre aceştia nu se regăsesc nici într-o formă de învăţământ, dar nici pe piaţa muncii. Şi nu ştim exact ce se întâmplă cu ei. În acest an, pe lângă cei 30.000 care nu s-au prezentat la evaluarea naţională, 13.000 nu s-au prezentat la bacalaureat, iar 30.000 nu au luat examenul de bacalaureat", a spus Cherecheş.

Dacă educaţie nu e…

Pentru aceasta, a arătat ea, învăţământul profesional, respectiv cel dual, ar trebui să funcţioneze cu adevărat şi să existe pârghii care să-i ajute pe cei care abandonează şcoala să poată fi "recuperaţi" mai simplu.

Parlamentarul a subliniat că ar fi nevoie şi de o descentralizare, în sensul că autorităţile locale, împreună cu inspectoratele şcolare şi cu agenţii economici, să gândească un sistem care să îi încurajeze pe elevi, oferindu-le inclusiv locuri gratuite în internate.

"Aici, Oradea este un exemplu de bună practică, pentru că în această primăvară a adoptat o hotărâre de Consiliu Local prin care elevii din învăţământul dual vor beneficia de cazare şi masă în internatul şcolar de la Colegiul Tehnic Traian Vuia, astfel încât toţi să poată să vină să înveţe în condiţii foarte bune, să vină să facă practică la agenţii economici", a spus Cherecheş.

Ludovic Orban, președintele PNLDeşi sunt în opoziţie, parlamentarii liberali spun că vor face tot posibilul să contribuie, prin comisiile de specialitate, la îmbunătăţirea acestui cadru legislativ. "Dacă educaţie nu e aproape nimic nu e", a închis subiectul preşedintele PNL, Ludovic Orban (foto).

Iniţiative liberale

De altfel, tocmai pentru a arăta că parlamentarii PNL se implică activ, Orban a ţinut să enumere câteva iniţiative legislative iniţiate sau susţinute de liberali. Una dintre ele este modificarea Legii 416, a ajutorului social, care s-a schimbat în bine ca urmare a unei modificări iniţiate de deputatul PNL Alba Florin Roman, introducându-se prevederea conform căreia dacă o persoană care beneficiază de ajutor social refuză un loc de muncă sau refuză să participe la un curs organizat de AJOFM i se sistează plata.

O altă reuşită este modificarea Legii energiei electrice şi gazelor, potrivit căreia autorităţile locale vor putea să înfiinţeze servicii locale de distribuţii gaz. Astfel, românii se vor putea racorda mai uşor de gaz. "În acest moment, sunt racordaţi la gax maxim 40% dintre români, într-o ţară care are printre cele mai bogate reţele de gaz din UE", a spus Orban.