Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat, pe 15 ianuarie, în procesul în care compania Strabag a contestat rezultatul licitaţiei prin care compania orădeană Trameco fusese desemnată să realizeze 28,5 kilometri din Autostrada Transilvania, de pe raza judeţului Bihor.

Instanţa a obligat Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să reevalueze ofertele primite, pentru tronsonul 3C2, dintre Chiribiş şi Biharia, decizia fiind definitivă, după cum se arată pe portalul instanţelor de judecată.

Stop şi de la capăt

Pe scurt, instanţa a modificat decizia Consiliului pentru Soluţionarea Contestaţiilor, care anterior respinsese contestaţia Strabag, admiţând în parte contestaţia celei din urmă şi modificând, tot în parte, decizia CNSC. Astfel, a anulat documentele de comunicare şi atribuire a procedurii, obligând autoritatea contractantă la reevaluarea ofertelor depuse de ofertanţii clasaţi pe locurile 1 şi respectiv 2.

Sentinţa este una detaliată, cu direcţii clare. Concret, CNAIR trebuie să verifice, în cazul ambilor ofertanţi, justificarea preţurilor pentru o multitudine de lucrări, de la terasamente, poduri, viaducte, până la racorduri, structura rutieră ș.a. Între altele, firmele trebuie să includă în preţul ofertat costuri cu resursele umane şi cu utilajele, dar și, de pildă, costul lucrărilor de schimbare a stratului de uzură la 5 ani şi la 10 ani de la recepționarea lucrărilor, respectiv să asigure laboratorul de pe şantier, etc.

Contestaţii şi amânări

După cum BIHOREANUL a mai scris, Compania Naţională de Drumuri a desemnat, în luna octombrie, câştigătorii contractelor de proiectare şi execuţie pentru două din cele trei tronsoane ale autostrăzii Borş - Suplacu de Barcău, de pe raza judeţului Bihor, Chiribiş - Biharia şi Biharia – Borş, ambele având câştigătoare o asociere care cuprinde firmele Trameco şi Drumuri Bihor, patronate de magnatul local Beniamin Rus.

Cu toate că a câştigat licitaţia pentru ambele loturi, Trameco şi societatea Vahostav din Slovacia au semnat un singur contract de execuţie a autostrăzii Transilvania, pentru un singur lot al secţiunii 3C, după ce Strabag a contestat licitaţia.

Semnare lucrări Autostrada TransilvaniaPrezent, la începutul lunii decembrie, la Oradea, directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, a semnat cu proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus (foto), contractul de execuţie pentru lotul 3C3, în lungime de 5,35 km, de la Borş până în satul Biharia, valoarea contractului fiind de 28,5 milioane euro fără TVA, iar termenul de execuţie 19 luni.

Atunci, Neaga a explicat că, deşi aceeaşi asociere Trameco-Vahostav a câştigat licitaţia şi pentru lotul 3C2, lungi de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, contractul nu putea fi atribuit deoarece un concurent, asocierea austriaco-română Strabag - Straco, a depus o contestaţie şi, deşi aceasta fusese respinsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, asocierea avea posibilitatea să se adreseze justiţiei până vineri, 14 decembrie, ceea ce s-a şi întâmplat.

Cu toate că, legal, ar fi existat această posibilitate, contractul de execuţie şi pentru lotul 3C2 nu a mai fost semnat. Rămâne acum de văzut cât timp le vor lua angajaţilor CNAIR să se conformeze sentinţei date de Curtea de Apel Bucureşti.

Să ia măsuri!

Site-ul G4media.ro notează că licitaţia pentru construirea lotului 2 al autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş a fost lansată încă din august 2017, ofertele au fost depuse în februarie 2018, iar timp de 8 luni angajaţii Companiei de Drumuri le-au tot analizat.

În urma hotărârii de marţi, Asociaţia Pro Infrastructură a reacţionat, cerând şefilor din CNAIR să "analizeze competenţa comisiei de evaluare de pe acest proiect şi să ia măsurile care se impun, calitatea muncii prestate în 8 luni fiind sub orice critică". "CNAIR nu a cerut câştigătorului să justifice preţurile ofertei pentru aproape nicio categorie de lucrări (terasamente, poduri, pasaje, viaducte, protecţia mediului, asfalt). Principalii candidaţi nu au inclus preţul aferent schimbării asfaltului pe perioada de garanţie. În plus, câştigătorul a pus în documentaţie aceiaşi experţi prezentaţi şi în alte contracte paralele. Solicităm conducerii CNAIR să analizeze competenţa comisiei de evaluare de pe acest proiect şi să ia măsurile care se impun, calitatea muncii prestate în 8 luni fiind sub orice critică. Cerem ca reevaluarea ofertelor să se facă în regim de urgenţă şi într-un mod profesionist!", au arătat reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Cu viteza melcului

Licitaţia desfăşurată din februarie 2018 de CNAIR este a doua organizată în ultimii 2 ani, după ce în 2015 directorul general de atunci al Companiei, Narcis Neaga, repus anul trecut în funcţie, a reziliat contractul încheiat în 2013 cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan-Corviam. 

Anterior, lucrările fuseseră încredinţate – încă în 2004, în timpul guvernării Năstase – companiei americane Bechtel, dar contractul cu aceasta a fost reziliat în 2012 de ministrul Transporturilor Dan Şova, contra unei despăgubiri în sumă de 37,2 milioane euro.

Din Autostrada Transilvania, care trebuia să se întindă pe 415 kilometri, între Borş şi Braşov, s-au construit în ultimii 14 ani doar cei 50 de kilometri între Gilău şi Turda, aşa-numita centură a Clujului, cheltuielile statului român depăşind în urmă cu trei ani plafonul record de un miliard de euro.