Liderul grupului PNL din Consiliul Judeţean Bihor, Ionel Avrigeanu, şi consilierul Călin Gal au reiterat, într-o conferinţă de presă susţinută marţi la sediul partidului solicitarea enunţată în numele conducerii filialei, formulată vineri, ca din cauza situaţiei grave şi a ilegalităţilor comise, Consiliul de Administraţie al Aeroportului, format din reprezentanţi UDMR, PSD şi ALDE, să fie înlocuit cu unul interimar care să reprezinte mediul de afaceri local, plus municipalitatea orădeană, anularea concursului declanşat de acest CA pentru desemnarea viitorului director general al Aeroportului, dar şi „explicaţii” din partea preşedintelui CJ Bihor, Pásztor Sándor.

Cei doi au anunţat că au şi depus la Registratura CJ un proiect de Hotărâre de Consiliu Judeţean în acest sens, a cărui dezbatere o solicită la promixa reuniune, programată la finele acestei săptămâni, pentru prima oară într-o zi de sâmbătă!

Demersul survine în contextul în care fostul director Gheorghe Pasc a dezvăluit că preşedintele CJ, Pásztor Sándor, s-ar face vinovat de compromiterea relaţiei cu compania Ryanair şi i-a interzis să negocieze curse noi cu alţi operatori externi, iar primarul Ilie Bolojan a cerut anularea concursului pentru selectarea viitorului manager al Aeroportului, pentru care s-a calificat o singură persoană, şi anume Cristina Antik, contabilă de şcoală, soţia judecătorului Antik Levente, pusă în CA-ul Aeroportului în mai 2017.

„Ilegalităţi în cascadă”

Călin Gal a afirmat că procedura de selecţie prin care CA-ul „caută” un nou director la Aeroport a fost ilegală, încălcând OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, conform căreia recrutarea managerilor se face fie prin intermediul unui consultant specializat, fie printr-o comisie internă a întreprinderii, formată din specialişti în resurse umane.

Gal a vorbit despre „ilegalităţi în cascadă”, începute în luna iulie, încă de la iniţierea procedurii de selecţie, în timp ce direcţiunea Aeroportului era exercitată de Gheorghe Pasc, care şi-a depus mandatul din 2 septembrie. Conform OUG 109/2011, procedura nu putea fi declanşată decât la 30 de zile după vacantarea postului, dar a fost iniţiată cu aproape două luni înainte ca demisia lui Pasc să fie efectivă.

Fără aprobarea CJ

Pe fond, încălcările legii au fost, însă, mai grave, a arătat Călin Gal. Concret, aşa-numita „scrisoare de aşteptări” a fost întocmită de CA fără ca ea să fi fost dezbătută şi aprobată de CJ, ca autoritate tutelară a Aeroportului, prin Hotărâre a consilierilor, aşa cum impune articolul 3 al OUG şi cum, de altfel, s-a procedat în 2017, înaintea procedurii prin care Pasc a primit ultimul mandat de director.

Pe de altă parte, Gal a subliniat că membrii CA au decis să facă o procedură de selecţie a viitorului manager de către o aşa-numită comisie internă, dar contrar legii aceasta nu a fost alcătuită din specialişti în resurse umane, ci din membri ai CA, plus un angajat al Aeroportului, deci subordonat al viitorului director.

Nerespectarea OUG 109 a atras apoi mai multe hotărâri prin care CA a încercat să-şi acopere „erorile”, a spus consilierul liberal. Pe 30 iulie, de pildă, CA a emis hotărârea 22/2019, prin care a înlocuit în comisia internă angajatul Aeroportului cu un specialist în resurse umane, dar şi acesta avea atribuţii doar de secretar al comisiei (deci fără drept de decizie).

„O struţo-cămilă”

Pe 9 august, membrii CA au emis alte trei hotărâri (cu numerele 24, 25 şi 26), prin care au aprobat planul şi procedura de selecţie, precum şi anunţul de selecţie şi publicarea acesteia. Ulterior, „pe 19 august se trezesc domnii din CA şi cooptează un expert extern specialist în aeronautică, deşi trebuia în resurse umane”, a continuat consilierul, subliniind că în acest fel „în prezent avem o struţă-cămilă”, deoarece cu toate că selecţia viitorului director şi-a asumat-o o comisie internă, aceasta a apelat la un expert extern, şi acest lucru fără aprobarea Consiliului Judeţean.

„Nicăieri nu am văzut că ar fi fost instituită vreo comisie de contestaţii, care trebuia să fie publică. Dacă cineva făcea o contestaţie, cine o soluţiona?”, a mai spus Gal, cu referire la faptul că pentru concurs a fost acceptat doar un singur dosar din trei, persoanele respinse nefăcând contestaţie.

El a concluzionat că „scopul lor (n.r. - al CA, cu acordul conducerii CJ) era unul singur: de a-şi impune la conducerea Aeroportului pe cineva care să nu facă treabă, care să nu-şi desfăşoare activitatea conform intereselor judeţului. Credem că interesul lor a fost unul singur, desfiinţarea Aeroportului”.

PSD şi ALDE, complici

Liberalul a criticat anunţul făcut luni, printr-un comunicat, de preşedintele CJ, Pásztor Sándor, că va alcătui o comisie de anchetă care să cerceteze activitatea de management a Aeroportului, procedura de concurs pentru un nou director şi întârzierea cu 13 luni a lucrărilor la noul terminal, amintind că o asemenea anchetă a fost cerută încă din martie de grupul PNL din Consiliul Judeţean, iar reprezentanţii PSD-UDMR-ALDE au respins-o. „Regretabil că PSD şi ALDE au respins solicitarea noastră. Acum au aceeaşi vină, toţi împreună!”, a spus Călin Gal.

Pe de altă parte, el a dezvăluit că viitoarea comisie de anchetă dorită de Pásztor va fi formată din angajaţi ai CJ (directorul adjunct al Direcţiei Tehnice, Mihai Palcu, şefa Serviciului Juridic, Mihaela Roşan, şi Iosif Rittinger, de la Serviciul de Monitorizare a Instituţiilor Subordonate), deşi preşedintele CJ are în subordine, pentru asemenea scopuri, atât un Corp de Control, cât şi un Compartiment de Audit.

Dar „domnul Pásztor ştia toate aceste lucrări, primea informări lunar de la CA, sau trebuia să le ştie”, a adăugat Gal, subliniind că viitoarea „comisie de anchetă” nu are cum să scoată la lumină decât aspecte pe care preşedintele CJ le cunoaşte deja foarte bine ori era dator să le cunoască, astfel că totul este un joc de scenă.

Prejudicii pe termen lung

În ce priveşte nefinalizarea noului terminal al Aeroportului, care trebuia să fie funcţional încă din 10 august 2018, Gal a arătat că prejudiciul produs de constructori nu se limitează la suma de 3,2 milioane lei, pe care fostul director Gheorghe Pasc a impus-o ca penalitate, ci îşi va produce efectele şi anul viitor. Motivul e simplu: „Nicio companie nu vine să discute despre curse noi cât timp terminalul nu este gata”, a explicat Gal.

„Eu întreb, facem o evaluare a acestor sume neîncasate?”, a încheiat el, cerând - în concluzie - ca membrii CA să fie revocaţi, cu toţii, din funcţiile în care au fost votaţi în urmă cu doi ani şi jumătate, iar concursul pentru viitorul director al Aeroportului să fie reluat, mai ales că, în realitate, nici nu a fost un concurs internaţional, aşa cum promitea Pásztor Sándor în luna august. „Ne poate cineva arăta un anunţ publicat în presa internaţională?”.

Un CA reprezentativ

Liderul grupului PNL din CJ, Ionel Avrigeanu, a afirmat că în locul acestui CA, liberalii propun unul din care, pe lângă reprezentantul Statului (un funcţionar al Ministerului Finanţelor) şi pe lângă doi ai Consiliului Judeţean, să facă parte şi unul al Primăriei Oradea, care ar susţine inclusiv financiar Aeroportul, şi trei ai mediului de afaceri local, câte unul din domeniul hotelier, al industriei şi al comerţului şi serviciilor. În optica PNL-iştilor, noul CA ar urma să aibă un mandat provizoriu, de 4 luni, până la formarea unui CA legal.

Avrigeanu a precizat că grupul PNL a elaborat deja şi a înregistrat în acest sens un proiect de Hotărâre a CJ, care ar trebui discutat la următoarea reuniune plenară, programată - în premieră - într-o zi nelucrătoare, sâmbăta aceasta. Asta, în condiţiile în care la orice şedinţă de Consiliu Judeţean sau Local trebuie să fie prezenţi şi funcţionarii, iar aceştia nu pot fi remuneraţi pentru munca "suplimentară".

Să se autosesizeze!

Deşi printr-un comunicat dat publicităţii vineri de conducerea PNL Bihor se arăta că reprezentanţii acestui partid din CJ cer şi „explicaţii” din partea preşedintelui CJ sau, dacă acesta nu le furnizează, demisia sa, cei doi consilieri şi-au „amintit” acest lucru abia după ce i-a întrebat reporterul BIHOREANULUI. „Este evident că vom cere socoteală şi preşedintelui CJ în şedinţă, şi în funcţie de răspunsurile pe care le vom obţine vom decide cum vom acţiona”, a spus Avrigeanu.

Tot chestionat de BIHOREANUL, el a respins, însă, eventualitatea ca reprezentanţii PNL să sesizeze vreun Parchet, pentru a cerceta posibile săvârşiri ale unor infracţiuni precum abuzul în funcţie, motivând că nu acesta este rostul unui partid. „PNL nu va face plângere penală, sunt organe abilitate care se pot autosesiza, PNL nu se va transforma într-un partid care face plângeri penale”, a motivat Avrigeanu.