Vizat de acuze şi critici fiindcă ar fi sabotat Aeroportului şi că a „patronat” concursul pentru conducerea acestuia aşa încât să fie câştigat de o favorită a UDMR, preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor, pare să fi cedat, renunţând la „gloria” afişată până acum, privind meritele în existenţa timp de un an a unor curse aeriene externe, pentru a scăpa de reproşurile că din cauza sa nu mai există nici acestea, nici altele.

Într-o conferinţă de presă susţinută vineri, Pásztor a anunţat că procedura de selecţie a viitorului manager al Aeroportului, în a cărei fază finală se calificase doar contabila Cristina Antik, membră în Consiliul de Administraţie din partea UDMR, a fost anulată din cauza unui „viciu de procedură”, aşa cum deja spusese, cu o oră înainte, şi preşedintele CA-ului, Bimbo-Szuhai Tibor.

Recomandare executată

În faţa jurnaliştilor, şeful CJ Bihor a declarat că săptămâna aceasta a „trimis” la Aeroport o comisie de anchetă formată din trei funcţionari, aceasta întocmind un raport cu concluzia că în organizarea concursului au existat „vicii de procedură care nu mai pot fi acoperite ulterior”.

Concret, aşa cum încă de marţi au acuzat doi consilieri judeţeni PNL, Ionel Avrigeanu şi Călin Gal, aşa-numita Scrisoare de Aşteptare, document în concursul pentru viitorul manager, a fost întocmită de CA-ul Aeroportului fără să fi fost aprobată ulterior de aleşii bihorenilor, prin Hotărâre de Consiliu Judeţean, ca autoritate tutelară.

Ca atare, Pásztor Sándor a „recomandat” joi CA-ului să anuleze concursul, ceea ce s-a şi întâmplat. „Vă citesc din Hotărârea nr. 31 a CA-ului: „Se anulează procedura de selecţie a candidaţilor pentru funcţia de Director General al Regiei Autonome Aeroportul Oradea, urmând ca o nouă procedură să fie demarată în cel mai scurt timp””.

Interesant este că, înainte cu o oră, preşedintele CA-ului spusese că nu a avut timp de joi, când primise „recomandarea”, să convoace membrii CA în şedinţă extraordinară, motiv pentru care o va face cel mai probabil săptămâna viitoare. A făcut-o, însă, de îndată, după întâlnirea sa cu presa locală, probabil la dispoziţia lui Pasztor...

Primăria, poftită la concurs...

Pe de altă parte, preşedintele CJ Bihor pare să cedeze, oarecum, insistenţelor cu care primarul Oradiei, Ilie Bolojan, cere nu doar recrutarea unui manager profesionist la Aeroport, ci şi cooptarea municipalităţii în managementul acestuia.

Deocamdată, însă, Pásztor a afirmat că „mâine” va face CA-ului „o nouă recomandare” pentru ca următorul concurs pentru funcţia de director să fie organizat de „o comisie externă” din care să facă parte nu doar un reprezentant al CJ, ci şi câte unul al Primăriei Oradea, al Prefecturii, al Parcului Industrial Oradea, al Parcurilor Industriale ale judeţului (care încă nu există decât pe hârtie), al Camerei de Comerţ, al Agenţiei de Management al Destinaţiei (din subordinea CJ), al Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (subordonată municipalităţii), precum şi un reprezentant al „hotelierilor din Oradea sau din Băile Felix”, în total 11 persoane.

... nu şi la conducere

Rolul acestei comisii „în care toată lumea îşi are locul”, spune Pásztor, va fi ca „în două săptămâni să se poată strânge”, iar „în 3-4 săptămâni” să lanseze un nou concurs, în acest sens urmând să fie adoptată o Hotărâre de Consiliu Judeţean într-o şedinţă extraordinară.

Întrebat dacă va coopta Primăria şi în CA-ul Aeroportului, Pásztor a susţinut că deocamdată nu s-a edificat dacă este posibil din punct de vedere juridic, dar a lăsat o portiţă deschisă, adăugând că referitor la cererea PNL pentru revocarea actualului CA, ce va fi discutată sâmbătă în şedinţa CJ, se va pronunţa „după ce vom avea director la Aeroport”, dar „până atunci trebuie să duc o perioadă în care se poate construi”.

„Trebuie făcut mai larg”

Referitor la concursul tocmai anulat, despre care în vară susţinea că îl vrea internaţional, Pásztor a spus că nu a aflat că anunţul privind organizarea acestuia fusese publicat doar în Ziarul Financiar, în revista Bursa şi pe site-ul Aeroportului, nu şi în presa internaţională, ba nici măcar în revistele de specialitate ale asociaţiilor aeroportuare din Europa, decât după începerea concursului, când „am întrebat cum merge concursul, dacă vin concurenţi”.

El a spus că la următorul concurs „nu este o problemă 1.000 - 1.500 de euro” pentru publicitatea internaţională, problema fiind doar faptul că, potrivit legii salarizării, viitorul manager nu poate fi plătit ca în Occident, cu sume între 150.000 - 200.000 euro pe an, cum ar fi vrut doi pretendenţi din Germania şi Lituania, care din acest motiv nici nu s-au înscris.

„Am crezut că am câştigat Olimpiada”

În ce priveşte acuzele formulate săptămâna trecută de fostul manager Gheorghe Pasc, conform căruia şeful CJ i-ar fi interzis să mai discute cu companii aeriene, muştruluindu-l după şedinţa din iunie a „parlamentului” judeţean, când informase că Aeroportul este în negocieri avansate cu patru companii, din care cu două în fază finală, Pásztor Sándor a susţinut că, de fapt, el ar fi spus altceva.

„Eu când l-am auzit m-am ţinut bine de scaun, am crezut că am câştigat Olimpiada, cu patru companii. L-am chemat la această masă, l-am întrebat „ce discuţii finale aveţi?” şi a spus că „şi săptămâna trecută am trimis un mail la Ryanair””, a relatat Pásztor, arătând că a avut senzaţia că, aflat spre sfârşit de mandat, directorul ar fi încercat prin asemenea declaraţii să scape de responsabilitatea situaţiei actuale. "I-am explicat că despre orice discuţie trebuie să mă înştiinţeze şi pe mine", a declarat UDMR-istul.

Nu a sabotat

Pásztor a respins acuzaţia de sabotare a Aeroportului susţinând că împreună cu fostul director a participat la numeroase întâlniri cu companii aeriene pentru operarea acestuia, iar despre vina de a fi compromis relaţia cu Ryanair a explicat, indirect, că ar fi acţionat de supărare, după ce această companie a anunţat suspendarea zborurilor.

El a admis că a deconspirat presei locale doar două „date din contract”, despre gradul de încărcare a aeronavelor şi „faptul că nu a rupt contractele, care sunt numai suspendate”, dar că le avea de la Pasc. „Pásztor Sándor nu este parte în contract”, a spus şeful CJ, sugerând că vina deconspirării, în acest caz, i-ar aparţine fostului director, deoarece acesta a semnat contractul de operare cu Ryanair şi doar acesta era dator să păstreze confidenţialitatea.