Vicepreşedintele Ioan Mang a ieşit, marţi, într-o conferinţă de presă pentru a răspunde acuzaţiilor aduse atât de opoziţie, cât şi de mai mulţi bihoreni potrivit cărora şefii Consiliului Judeţean se laudă cu asfaltarea unor drumuri care, de fapt, nu aveau nevoie de reparaţii, ignorând drumurile cu adevărat problematice.

Mang a susţinut că cei 50 kilometri de drumuri aveau nevoie de lucrări, că nu mai fuseseră asfaltaţi de cel puţin 10 ani şi că în următorii ani CJ Bihor va face asfaltări şi reparaţii şi pe alte drumuri.

Ploaie de cifre

Ioan Mang şi-a început conferinţa vorbind despre starea generală a drumurilor judeţene, întinse pe 900,713 km, din care 801,831 km modernizate, adică asfaltate, unele în stare bună, iar altele în stare proastă, respectiv 98,882 km drumuri pietruite şi de pământ. În ce priveşte acestea din urmă, se fac studii de fezabilitate aşa încât anul viitor să fie realizate lucrări pe încă 26,8 km, în timp ce 57,1 km sunt deja cuprinşi în programe finanţate prin PNDL.

Despre asfaltările pe care CJ Bihor le derulează în această perioadă, Mang a spus că până în prezent au fost puse covoare noi de asfalt pe 24,925 km, alţi 11,1 km sunt în lucru şi au mai rămas de executat covoare pe 7,3 km, iar pentru încă 6,675 km lucrările sunt în curs de contractare.

În plus, vicepreşedintele CJ a afirmat că programul de aşternere a noi covoare asfaltice va fi suplimentat cu încă 13,3 km, un proiect în acest sens urmând să intre pe ordinea de azi a şedinţei din luna iulie a "parlamentului" judeţean.

Asfaltări pe zone

Mang a prezentat date despre zonele în care se fac asfaltări. Potrivit acestora, în zona Marghita s-au pus 7,4 km de covoare asfaltice noi (pe raza comunei Tăuteu – 2,5 km, Balc – 4,3 şi Pădurea Neagră -  0,6 km). Lucrările au fost executate de Dumexim cu 1,258 milioane lei. "În medie, un kilometru de asfalt costă 170.000 lei", a precizat Mang.

În zona Beiuş se pune asfalt nou pe 5,4 km de drumuri judeţene (Remetea – 2,8 km, finalizaţi, Curăţele – 0,6 km, finalizaţi, Uileacu de Beiuş – Pocola – 2 km, în curs de realizare), executantul fiind firma Drumuri Bihor, cu 864.000 lei.

În zona Tinca se aştern 10,4 km de covor asfaltic, la Holod – Dumbrava 2 km (în lucru); Salonta – Arpăşel 2,1 km (în lucru) Ghiorac 1,5 km; Salonta 2 km; Arpăşel-Batăr 2 km, Căpâlna 0,5 km, firma contractată fiind SC Imperial, la un preţ de 1,768 milioane lei.

În zona Aleşd se realizează 8,425 km de covor asfaltic pe tronsoanele Tileagd – Poşoloaca 1,075 km; Butan 1 km (finalizat), Chiştag 0,75 km (finalizat), Vadu Crişului – Dobricioneşti 1,55 km (finalizat), Bulz 1,55 km (finalizat), Bratca 1 km (în lucru) şi Borod 1,5 km (în lucru). Contrusctor este SC Carier SRL, iar valoarea contractată 1,318 milioane lei.

În fine, în zona Oradea se asfaltează 11,7 km de drumuri judeţene: Tileagd – Tilecuş 1 km, Ineu – Botean 2 km, Săcădat 2 km, Vârciorog 1 km, Sâniob 2,2 km, Lăzăreni – Holod 1 km, Lăzăreni 1,5 km, respectiv Sânnicolau Român 1 km. Lucrările sunt executate de Extract Com, valoarea contractului fiind de 1,888 milioane lei.

6 metri lăţime, 4 cm grosime

Mang a subliniat că lucrările se fac în baza unor contracte de execuţie încheiate în 2014, de precedenta administraţie, liberală, valabile inclusiv în anul 2018. Lăţimea unui drum judeţean este "în general" de 6 metri, iar grosimea stratului de asfalt este de 4 centimetri, a spus vicepreşedintele CJ, precizând că "sunt excepţii în care distanţa dintre casele de pe o parte şi alta a drumului este de 6 metri şi trebuie lăsat loc de şanţ". "Acolo drumul are 5 metri lăţime, căci nu suntem adepţii demolărilor", a făcut vicepreşedintele o glumă.

Pe unele dintre aceste sectoare de drum, a susţinut Mang, firmele au făcut şi lucrări la fundaţiile şoselelor, nu doar au turnat asfalt. "N-aş putea să vă spun pe câţi kilometri, nu sunt porţiuni continue. Sunt câteva situaţii", a răspuns Mang întrebării BIHORANULUI pe această temă.

"Lozinci şi minciuni"

Întrebat de BIHOREANUL care au fost criteriile de selecţie a drumurilor care au fost sau vor fi asfaltate, având în vedere acuza că a ignorat drumuri cu adevărat dezastruoase, Mang a spus că asemenea reproşuri sunt "lozinci ordinare şi minciuni".

"Raţiunea conform căreia le-am ales a fost în primul rând vizita în teren. Nimeni nu poate să pună covor asfaltic pe un drum care a fost recent modernizat. Toate aveau nevoie de covor asfaltic. Pe toate aceste drumuri s-au făcut doar plombări în ultimii 10 ani", a spus vicepreşedintele CJ Bihor.

Răspunzând acuzaţiilor liderului PNL Ionel Avrigeanu, care a enumerat mai multe drumuri judeţene cu mari probleme în Bihor, Ioan Mang a admis că sunt "drumuri judeţene care arată prost". "Dar 8 ani de zile au fost la putere (n.r. - PNL) şi au făcut 130 kilometri de drumuri. Aveau ocazia în 8 ani să facă toate drumurile judeţene. Drumurile sunt proaste pentru că au condus ei prost, nu pentru că n-am reuşit să le terminăm noi în doi ani", a susţinut Mang, ignorând însă că în cei 8 ani PNL a condus judeţul împreună cu UDMR şi cu PSD.

Referindu-se la unul dintre exemplele date de Avrigeanu, şi anume la drumul din Sâniob, care ar fi fost în stare bună şi pe care CJ a pus asfalt nou doar în intravilanul comunei, Mang a replicat că "drumul e prost în Sâniob". "Sigur că trebuiau făcute asfaltări în localitate. L-aş întreba pe domnul Avrigeanu când a fost ultima oară în Sâniob".

Investiţii şi prin PNDL

Pe aceeaşi temă, Ioan Mang a afirmat că "nimeni nu face de nebun" lucrări la drumuri, fără să fie nevoie, însă a admis că liderii UDMR, PSD şi ALDE de la şefia CJ Bihor sunt cei care au hotărât ce drumuri să aibă prioritate şi care nu. "Pe oportunitate, adică unde era mai degrabă să se facă lucrările acum şi unde era mai degrabă anul viitor, a fost decizia alianţei de la guvernarea locală. Sigur, nu se pot face toate într-un an. Dar nu am făcut niciun metru unde nu este nevoie", a repetat Mang.

În afara lucrărilor de investiţii finanţate de CJ din fondurile proprii şi cele cuprinse în programele PNDL, în Bihor mai rămân circa 200 kilometri de drumuri judeţene fără covor asfaltic şi neprinşi în niciun program de modernizare.

Vicepreşedintele a amintit că există şi alte lucrări în contractare sau în executare la drumurile judeţene din Bihor, între care trei drumuri a căror finanţare a fost obţinută prin PNDL 2: Aleşd - Aştileu până la Damiş, Dobreşti – Luncasprie şi Bălaia – Sârbi.

De asemenea, Mang a vorbit şi despre proiectul Drumului Apuseni, prin care urmează să fie modernizate şi reabilitate 56 km de drumuri judeţene, întregul proiect având finanţare europeană în valoare de 170 milioane lei.

Citeşte şi: PNL Bihor acuză Consiliul Judeţean: Prin "marea asfaltare", aruncă banii pe drumuri în stare bună, dar nu le repară pe cele "catastrofale"