Preşedintele Partidului Popular al Maghiarilor din Transilvania, orădeanul Csomortanyi István, este mâhnit din cauza slabelor rezultate obţinute de elevii liceelor cu predare în limba maghiară la examenul de Bacalaureat.

Tot mai slab

"Rezultatele acestea, din perspectiva comunităţii maghiare, sunt tot mai slabe pe an ce trece, sub media judeţeană", a spus tânărul politician într-o conferinţă de presă pe care a susţinut-o marţi.

"Liceul pe care l-am absolvit şi eu, Ady Endre, pe vremuri era pe primele locuri în judeţ, anul acesta este pe locul 14, cu un procentaj de promovare sunt 77%, mult sub Gojdu, Emanuel, Friedrich Schiller, Betel şi Aurel Lazăr. Cele din afara Oradiei au un procentaj de 30%-40%: Aranyi János din Salonta 49%, Horváth János din Marghita 47%, Liceul Tehnologic nr. 1 din Valea lui Mihai 23%", a exemplificat Csomortanyi.

"Adevărul este invers"

Liderul PPMT consideră că "la rădăcina acestei probleme stau două chestiuni", prima fiind modul cum se predă limba română în şcolile cu predare în limba maghiară, şi anume ca şi cum ar fi limba maternă a elevilor, nu ca una străină. "Este ca şi cum ai încerca să înveţi engleza un copil român cu un manual editat pentru copii englezi", spune Csomortanyi.

"Suntem (n.r. – maghiarii) luaţi la şuturi că comunitatea maghiară nu doreşte să înveţe româneşte, dar adevărul este invers. Din anumite motive, cei care răspund de învăţământ la Bucureşti nu doresc ca maghiarii să cunoască limba română. Cererea noastră este ca limba română să fie predată în şcoli ca limbă străină. Nu vrem să aducem o ofensă, nu vrem să jignim pe nimeni, ci pentru că ar fi o condiţie vitală ca şi copiii maghiari să cunoască limba oficială a statului, pentru că vedem şi noi bine cum se descurcă pe piaţa muncii fără să ştie româneşte. Cel mai important pentru noi este să familiarizăm această problemă şi în rândul comunităţii române şi să-i rugăm pe români să înţeleagă acest lucru şi să nu fie ostili", a spus Csomortanyi.

UDMR politizează şcolile

Pe de altă parte, cealaltă "chestiune" care, în opinia şefului PPMT, face ca elevii maghiari să nu poată învăţa limba română este chiar politizarea şcolilor cu predare în limba maghiară de către UDMR.

"Specificul de zi cu zi al comunităţii maghiare este legat de tendinţele monopartinice ale UDMR, care are ca scop principal controlul total asupra unităţilor de învăţământ. Avem câteva unităţi de învăţământ – har Domnului, nu toate – unde conducătorii sunt numiţi pe criterii politice, nu profesionale", a spus Csomortanyi.

Acesta a afirmat că, potrivit spuselor multor profesori, "directorii (n.r. – numiţi de UDMR) lipsa de profesionalism o înlocuiesc cu o povară administrativă în plus ca să canalizeze nemulţumirile, şi cu cât sunt mai ocupaţi (n.r. – profesorii cu birocraţia), cu atât au mai puţin timp pentru profesie".

Solicitat de BIHOREANUL să fie mai concret, liderul PPMT a afirmat că "metodele folosite (n.r. – de reprezentanţii UDMR de la conducerea şcolilor maghiare) sunt cele din comunism", adică angrenarea profesorilor, dar şi a elevilor, în activităţi cu iz de partid.