După ce Ilie Bolojan a criticat dur Consiliul Judeţean că nu a implementat sistemul de management al deşeurilor din judeţul Bihor (SMID), reprezentanţii instituţiei susţin că vina i-ar aparţine de fapt "managerului de proiect impus chiar de PNL Bihor", Horia Carţiş.

Totuşi, şefii CJ nu reuşesc să argumenteze din ce motive, dacă e aşa, nu l-au înlocuit pe Carţiş, vreme de mai bine de 2 ani, de când s-au instalat la comandă, şi să fi preluat ei cu succes proiectul.

Bolojan, "politruc"

În comunicatul-răspuns al CJ Bihor, semnat de purtătorul de cuvânt Adrian Simon şi transmis joi după amiaza, primarul Ilie Bolojan este numit "politruc" deoarece critică "la alţii ceea ce nu au reuşit proprii săi colegi de partid", asta fiindcă proiectul SMID, finanţat din fonduri europene, a fost conceput sub conducerea fostului preşedinte al PNL Bihor, Cornel Popa, pe atunci preşedintele Consiliului Judeţean.

"Respectând politica de cadre a PNL Bihor, acesta l-a numit pe şeful său de cabinet, dl Horia Carţiş, să se ocupe de implementarea sistemului în calitate de manager de proiect. Săptămâna aceasta, dl Ilie Bolojan a continuat atacurile la adresa Consiliului Judeţean Bihor, însă nu a reuşit să facă altceva decât să demonstreze eşecul managerului de proiect impus chiar de PNL Bihor. Actualul preşedinte al PNL Bihor a explicat ce ar fi trebuit făcut, nu a explicat însă de ce colegul său de partid nu a şi făcut ceea ce trebuia", se arată în comunicat.

Alţii-s de vină

Reprezentanţii CJ susţin că "întârzierile apărute în implementarea proiectului privind SMID nu se pot imputa Consiliului Judeţean Bihor şi nici Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ECOLECT, structura care devine responsabilă pentru gestionarea deşeurilor la nivelul judeţului Bihor în urma implementării sistemului". De vină ar fi – se susţine în comunicat – consultantul din proiectul SMID, "selectat de altfel în perioada când PNL asigura conducerea CJ", care ar fi predat caietele de sarcini privind sistemnul de management al deşeurilor abia în septembrie 2018.

"Propunerile de îmbunătăţire - privind realizarea caietelor de sarcini, etapele şi termenele asumate - înaintate de conducerea ADI ECOLECT managerului de proiect si echipei de consultanţi încă din primăvara acestui an nu se regăsesc însă în varianta predată de consultanţi", se mai arată în comunicat, care spune că, pentru a grăbi implementarea, ADI Ecolect a "strâns, centralizat şi prelucrat datele privind cantităţile de deşeuri generate în judeţ, populaţia efectivă din fiecare UAT, etc., de asemenea au fost iniţiate discuţii si întâlniri cu primarii din toate zonele judeţului Bihor".

Ecolect, în situaţie "ingrată"

Consiliului Judeţean mai susţine că ADI Ecolect este acum "în situaţia ingrată" de a rezolva "în 2-3 luni" ceea ce "oamenii fostului preşedinte al PNL Bihor nu au reuşit să facă în doi ani". "În această situaţie, critica actualului preşedinte al PNL Bihor este o dovadă de maximă denaturare a realităţii!", se menţionează în comunicat.

În ceea ce priveşte creşterea de zece ori în 2018 a fondului de salarii la ADI Ecolect faţă de 2017, criticată de Bolojan, aceasta se explică prin faptul că abia de anul acesta asociaţia are organigrama completă: "Organigrama asociaţiei a fost aprobată de mai mulţi ani, cu unanimitate de voturi de către toţi primarii din judeţ, inclusiv cei din PNL Bihor".

Despre SMID, purtătotul de cuvânt al CJ Bihor spune că investiţiile necesare sunt finalizate în proporţie de 99%. "Mai rămâne doar ca managerul de proiect pus de PNL Bihor să reuşească să repare deficienţele cunoscute şi să facă recepţia finală a lucrărilor". "Sperăm, că va primi instrucţiuni şi îndemnuri ferme în această direcţie şi de la şeful său direct de la partid", scrie Simon, referindu-se la Carţiş şi Bolojan.

Păstrat ca manager

Solicitat de BIHOREANUL să explice din ce motive, timp ce doi ani şi jumătate, de la instalarea actualei puteri PSD-UDMR-ALDE, dacă managerul Horia Carţiş s-a făcut vinovat de întârzieri, acesta nu a fost schimbat cu un altul competent, Adrian Simon nu a reuşit să dea explicaţii convingătoare.

"Horia Carţiş avea la momentul respectiv (n.r. – 2016) toate informaţiile şi datele. Totdeauna a dat asigurări că proiectul e în grafic", a spus acesta, precizând că noua conducere a CJ ar fi realizat târziu că există blocaje în proiect. Un alt motiv pentru care Carţiş n-ar fi fost înlocuit de conducerea CJ este, potrivit lui Simon, faptul că "nu s-a dorit să se politizeze un proiect de asemenea anvergură".

Trimestrul III 2019, un termen nerealist

În informarea transmisă de Consiliul Judeţean se precizează că "nu s-au depăşit termenii privind implementarea" SMID, termenul maxim pentru evitarea infrigmentului fiind 2023.

"Interesul comun, al Consiliului Judeţean Bihor, ADI ECOLECT şi al celor 101 primării din judeţul Bihor este ca sistemul de management integrat al deşeurilor să funcţioneze cât mai repede şi cât mai bine (în ceea ce priveşte funcţionalitatea, eficienţa şi implementarea politicilor de mediu europene şi naţionale)".

În acest context – susţine CJ – "termenul de operare efectivă asumat de către SMID Bihor este trimestrul III al anului 2019" şi că "respectarea acestui obiectiv se poate realiza însă doar prin muncă şi nu prin conferinţe de presă".

Termenul indicat de Consiliul Judeţean este unul nerealist întrucât, după cum BIHOREANUL a mai scris, la finalul lunii octombrie încă se lucra la caietele de sarcini aferente licitaţiilor pentru selectarea firmelor de salubritate care să deservească UAT-urile din judeţ.

Cum caietele de sarcini trebuie aprobate de fiecare în cele 101 UAT-uri, un termen optimist pentru lansarea propriu-zisă a licitaţiilor va fi 30 iunie 2019. Cum experienţa altor judeţe a arătat că aceste proceduri se pot întinde chiar şi pe o perioadă de un an, pare evident că mai devreme de anul 2020 este imposibilă punerea în practică a sistemului.

Citește și: Bolojan acuză: Bihorenii plătesc mai mult pe salubrizare deoarece şefii CJ fac conferinţe de presă, nu licitaţii pentru operarea SMID