Şeful Consiliului Judeţean Bihor, Pásztor Sándor, şi cel al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Oradea, Bimbo-Szuhai Tibor, fac primele mutări la o săptămână după ce fostul director al aerodromului, Gheorghe Pasc, a acuzat sabotarea acestuia de către preşedintele CJ, dar şi aranjarea concursului pentru ocuparea acestei funcţii în favoarea unei membre CA propuse de UDMR, Cristina Antik.

Într-o conferinţă de presă susţinută vineri, Bimbo a anunţat că Pásztor a trimis „ieri” o „recomandare” CA-ului pentru a anula concursul, din cauza unui „viciu de procedură”, concurs care, a recunoscut UDMR-istul, nu a fost difuzat în nicio publicaţie internaţională.

Concurs fără aprobarea CJ

„Ieri (n.r. – joi), dl preşedinte Pásztor ne-a trimis o recomandare că este un viciu de procedură. Concluzia comisiei este că s-a constatat un viciu de procedură în organizarea concursului pentru funcţia de director general şi recomandarea autorităţii tutelare este anularea concursului”, a anunţat preşedintele CA, Bimbo-Szuhai Tibor, ceea ce confirmă acuzaţiile aduse marţea aceasta de consilierii judeţeni PNL Ionel Avrigeanu şi Călin Gal privind nelegalitatea concursului.

Potrivit celor doi liberali, CA-ul Aeroportului a încălcat OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, întrucât în organizarea concursului a întocmit un document, aşa-numita Scrisoare de Aşteptări privind viitorul director general, fără să fi avut aprobarea autorităţii tutelare, exprimată prin Hotărâre de Consiliu Judeţean.

CA se va executa

Fără să dea alte detalii, Bimbo a spus vineri că la Aeroport a fost o „comisie de anchetă” instituită din dispoziţia lui Pásztor (formată din directorul adjunct al Direcţiei Tehnice a CJ, Mihai Palcu, şefa Serviciului Juridic al CJ, Mihaela Roşan, şi un funcţionar de la Serviciul de Monitorizare a Instituţiilor Subordonate CJ, Iosif Rittinger), care a ajuns la concluzia privind „viciul de procedură” în baza căreia şeful CJ a făcut în final „recomandarea”.

Întrebat dacă membrii CA (6 din cei 7 fiind reprezentanţi ai coaliţiei PSD-UDMR-ALDE) vor da curs „recomandării” lui Pásztor, Bimbo a dat de înţeles că da. „Din moment ce reprezentantul autorităţii tutelare îţi face o recomandare, eu zic că trebuie să ţii cont de această recomandare şi CA trebuie să şi-o asume”. Deocamdată, însă, Bimbo nu a convocat şedinţa CA, spunând că o va face săptămâna viitoare, chiar dacă are, din punct de vedere legal, posibilitatea s-o facă de urgenţă şi chiar de îndată.

Bimbo a spus că şi în 2017, în cazul Aeroportului Oradea, documentaţia de concurs a fost întocmită tot de CA (fără să spună, însă, că atunci ea a fost aprobată apoi prin Hotărâre de Consiliu Judeţean) şi a susţinut că şi la alte aeroporturi din ţară Scrisorile de Aşteptare pentru candidaţii la posturile de manageri le-ar fi făcut tot CA-urile, fără aprobarea autorităţii tutelare, aşa cum cere OUG 109/2011.

Anunţ ne-internaţional

În ce priveşte caracterul internaţional al concursului, Bimbo a susţinut că acesta ar fi existat, chiar dacă tot el a recunoscut că CA-ul Aeroportului nu a publicat anunţul pentru organizarea lui decât pe site-ul Aeroportului în limba engleză şi, în limba română, în revistele Ziarul Financiar şi Bursa.

Cu toate acestea, de pe site-ul Aeroportului ar fi aflat despre concurs doi specialişti, „o persoană din Germania şi o persoană din Lituania”, pe lângă un român din Belgia despre care a vorbit joia trecută şi fostul director Gheorghe Pasc, dar cei doi nu au fost interesaţi, deoarece câştigurile pe care le poate oferi Aeroportul Oradea sunt abia la „o zecime” din ce câştigă, de pildă, „persoana din Germania”, adică 156.000 euro pe an.

Întrebat de ce nu a publicat, totuşi, anunţul şi în presa internaţională, deoarece el putea suscita interesul unor manageri din Europa Centrală şi de Est, care nu câştigă precum specialiştii din Europa de Vest, Bimbo a spus că „aceasta nu este o breaslă foarte mare”, sugerând că nu există mulţi specialişti, dar a admis că „poate nu era oportun să facem o economie publicând doar în Ziarul Financiar şi Bursa”.

Pásztor nu e sabotor!

Pe de altă parte, referitor la acuzele aduse săptămâna trecută de fostul director Gheorghe Pasc preşedintelui CJ Pásztor Sándor cum că acesta i-a interzis expres, în prezenţa lui Bimbo, să mai discute cu companiile low-cost pentru noi curse externe, şeful CA a afirmat că aceasta ar fi o minciună.

„În prezenţa mea, nici scris, nici verbal, dl preşedinte Pásztor nu a dat dispoziţie să nu discute cu un operator privat, ba, mai mult, a spus să discute cu cât mai mulţi”, a declarat Bimbo, adăugând că însuşi şeful CJ ar fi perfectat o întâlnire cu reprezentanţii companiei ungare Wizz Air, la care l-a trimis pe Pasc. De altfel, a spus şeful CA, acea discuţie între Pasc şi oficialii Wizz Air „s-a materializat prin auditarea Aeroportului Oradea, adică Wizz acceptă condiţiile tehnice pe care le putem oferi şi Wizz poate oricând opera la Oradea”.

Pe mâna Poliţiei

Tot cu referire la fostul director, şeful CA-ului a afirmat că acesta ar fi vinovat de „furtul” unor documente, motiv pentru care i-a intentat un proces şi i-a făcut sesizare la Poliţie fiindcă ar fi plecat din funcţie luând cu el dosarele de corespondenţă cu Ryanair şi cu Wizz Air.

Bimbo s-a referit la „nişte documente pe care le flutura dl Pasc” la conferinţa de presă de joia trecută, mai precis scrisori „private şi confidenţiale” ce i-au fost trimise de Ryanair, care exprimau nemulţumirea că Pásztor a deconspirat informaţii confidenţiale privind tratativele dintre companie şi Aeroport, şi din contractul încheiat între cele două părţi pe 9 septembrie 2016.

„Dl. Pasc flutura nişte documente care sunt confidenţiale şi private, ceea ce nu este o situaţie normală, el are un mandat cu clauze confidenţiale, pe care din punctul meu de vedere l-a încălcat şi am depus (n.r. – miercuri, 25 septembrie) o plângere la Judecătoria Oradea. Va fi un proces lung”, a spus Bimbo.

El a adăugat, de asemenea, că şi directorul general interimar numit de CA în locul lui Pasc, Dan Bălăcel, a făcut, tot pe 25 septembrie, o plângere la Poliţia Bihor. „Dl director general a solicitat o inventariere a documentelor, s-a constatat că documente clasificate nu lipsesc, în schimb lipsesc documente de interes comercial, două dosare cu corespondenţa cu Ryanair şi cu Wizz Air”, a spus Bimbo-Szuhai Tibor.