Anunțul că Digi24 închide stațiile locale n-a fost o surpriză prea mare. De când a deschis televiziunea, Zoltan Teszari a făcut exact ce făcea Adrian Sârbu, mogulul Pro TV, cu 20 de ani mai devreme - a crescut o televiziune nouă și i-a dezvoltat rețeaua până la un maximum suportabil.

Departe de contextul anilor '90 și de simpatia de care a beneficiat Pro TV, afaceristul orădean a plusat cu deschiderea de canale separate pentru fiecare stație locală, o ciudățenie pe care nimeni nu a înțeles-o. Și, ca orice investitor, când a simțit că treaba nu mai merge, a redus operațiunile și a trimis oamenii acasă.

În schimb, e o mare surpriză explicația conducerii trustului: „schimbarea semnificativă a pieţei media şi a comportamentului de consum al publicului telespectator”. Păi, piața media era schimbată deja în momentul inaugurării Digi24, la fel și comportamentul de consum al publicului! De ce nu a fost sesizată încă de atunci problema? Poate din pricină că televiziunea Digi24 a fost clădită de oameni de televiziune vechi, pe baza unor rețete la fel de vechi care nu mai funcționează în zilele noastre.

Fotoliile din fața televizoarelor vor rămâne curând goale. Generațiile noi nu se mai simt legate fizic de TV și de orele de difuzare ale unor programe. Ei nu se mai așază la masă pentru o cină lungă și îndestulătoare, ci se hrănesc în viteză, cu semipreparate și junk-food.

Continuând analogia cu informația și divertismentul, nimeni n-o să mai aștepte jurnalul de la ora 16 pentru a afla un fapt petrecut de dimineață. Raportul TV-internet s-a schimbat dramatic. Mai-marii televiziunii știau lucrurile acestea, dar au procedat ca și cum nu le-ar fi știut.

Televiziunile locale au fost puternic simpatizate de comunitățile pentru care au emis. Spre deosebire de cele naționale, au făcut mai puține porcării și au născut mai puțini monștri (cu câteva excepții). Dar marele lor ghinion a fost mereu același - vecinătatea pe telecomandă cu posturile mari din Capitală și din străinătate. O simplă apăsare pe buton și, zbang!, telespectatorul pleca spre decoruri mai frumos colorate.

Închiderea stațiilor locale Digi ne va pune și mai tare în genunchi în fața informației centralizate. Vom ști câte riduri i-au mai apărut vreunei vedete de la București, dar nu vom ști ce s-a întâmplat la colțul străzii.

Mi-am amintit de un pariu pus în urmă cu vreo 15 ani cu Călin Hoduț, un profesionist în ale imaginii TV rarisim în Oradea.

Într-o pauză de cafea la Televiziunea Transilvania, unde eram colegi, îmi spunea că nu se poate face televiziune locală de calitate din cauza lipsei banilor. Eu susțineam că nu banii sunt problema, ci mentalitatea și motivația investitorilor. Peste câțiva ani, televiziunea fraților Micula, în care se pompaseră enorm de mulți bani pentru echipamente și personal, o lua în jos ca un submarin fisurat.

Acum se stinge și Digi24 Oradea, cu tot cu bruma ei de profesioniști pe care îi salut cu tristețe. Iar Călin Hoduț ne lipsește tuturor.