Din această lună, orădenii care folosesc mijloacele de transport în comun OTL pot să-şi achite călătoria direct în tramvaie şi autobuze cu ajutorul cardurilor contactless şi chiar a telefoanelor mobile, în cazul în care acestea din urmă sunt "legate" de un card.

În toată flota OTL au fost instalate aparate POS în cadrul unui parteneriat cu BCR, Oradea fiind al doilea oraş din ţară care a adoptat această soluţie "smart" de plată a călătoriilor.

Tramvaie şi autobuze "smart"

Într-o conferinţă de presă desfăşurată marţi la sediul OTL, reprezentanţii societăţii locale de transport în comun şi cei ai BCR au anunţat că s-a finalizat perioada de testare a acestui sistem, iar începând de această lună orice călător poate să-l şi utilizeze, inclusiv călătorii de pe rutele spre Biharkeresztes.

Instalarea celor 342 de terminale POS (point of sale) în autobuze (162 bucăţi) şi în tramvaie (180 bucăţi) şi testările au durat circa patru luni.

"Terminalele au fost folosite chiar şi de carduri emise în SUA, care probabil aparţin unor studenţi veniţi în Oradea. Am monitorizat în fiecare zi modul în care decurge folosirea terminalelor", a spus Ciprian Nicolae, şeful departamentului de Acceptare Carduri din cadrul BCR, prezent la conferinţă.

Chitanţă în loc de bilet

La apropierea cardului de terminalul POS, pe ecranul acestuia va apărea culoarea verde, semn că tranzacţia a fost acceptată. În cazul în care pe card nu sunt destui bani disponibili sau cardul a expirat, ecranul va afişa culoarea roşie.  

Dacă tranzacţia reuşeşte, aparatul POS va elibera o chitanţă care va reprezenta, de fapt, biletul de călătorie şi va avea inscripţionate ultimele patru cifre ale cardului. Pentru a evita posibilele încercări de a trişa ale călătorilor, controlorii vor cere să vadă atât chitanţa eliberată de POS cât şi cardul călătorului.

Merită precizat că folosind această formulă de plată orădenii şi toţi cei care folosesc mijloacele de transport în comun ale OTL vor plăti tot preţul obişnuit al biletului, adică 3 lei, fără vreun comision.

5% la BCR

Prezentă la conferinţă, directorul zonal BCR, Marina Roman, a spus că este orădeancă şi că este mândră de faptul că oraşul ei este unul deschis spre a adopta modalităţile "smart" de plată şi că a devenit al doilea oraş din ţară, după Sibiu, în care toţi călătorii pot plăti biletele cu carduri contactless. Aceeaşi bancă este în proces de implementare a sistemului şi în Iaşi şi Ploieşti.

Terminalele POS din autobuze şi tramvaie acceptă plata cu orice card Visa sau MasterCard, indiferent în ce ţară a fost emis acesta.

OTL nu a plătit pentru utilizarea aparatelor POS, însă, în schimb, va plăti 5% din totalul sumelor încasate prin intermediul acestui sistem de plată către BCR. Întrebat de BIHOREANUL dacă înţelegerea este una avantajoasă pentru societatea locală, directorul Viorel Pop a spus că doar aparatele POS ar fi costat circa 250.000 euro dacă le-ar fi cumpărat OTL şi, în plus, ar fi trebuit plătit oricum un comision unei bănci care să implementeze sistemul.

Abonamente online

În acest an, OTL îşi propune să modernizeze sistemul de e-ticketing disponibil în mijloacele de transport în comun în cadrul unui program RO-HU. De asemenea, societatea îşi propune să lanseze posibilitatea de plată şi prelungire a abonamentului online, fără prezentarea la chioşcuri.

În ultima perioadă, OTL a desfiinţat, de altfel, două chioşcuri din oraş, unul de la Olosig şi unul de pe strada Cazaban, fapt care i-a nemulţumit pe o parte dintre călători.

Potrivit directorului economic, Romeo Nica, această măsură a fost luată în urma unei analize care a arătat că nu există destule vânzări la acele chioşcuri, comparativ cu cheltuielile pentru păstrarea lor în circuit.

"Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, dar orădenii sunt rugaţi de acum să îşi încarce abonamentele la alte chioşchiuri", a spus Nica, precizând că, pentru a compensa lipsa acestora, societatea de transport va mări comisioanele pentru revânzători astfel încât să se găsească bilete OTL în mai multe chioşcuri şi magazine. OTL mai are deschise 16 chioşcuri în Oradea.