Pentru un bărbat de 40+, când i se iveşte posibilitatea să încerce un Q8 e cam ca atunci când un student află că se face chef. SUV-ul din vârful gamei Audi Quattro este nu doar plin de gadgeturi, unele pentru siguranţă şi economicitate, altele pentru confort, dar mai presus de toate are o motorizare excepţională, în condiţiile unei eleganţe absolute, de coupé. Bijuteria supremă!

Când am preluat exemplarul Q8 de la D&C Oradea, vineri, pentru cele trei zile de weekend ce urmau, am retrăit o senzaţie din copilărie, când se apropia Crăciunul şi mă aşteptam la jucăria dorită, dar încă nu aveam voie să deschid cutia pusă sub brad. Mai aveam de lucru toată ziua, ba chiar şi a doua zi, aşa că aşteptam să se facă duminică pentru a porni la drum întins.

Preludiu la 203 km/h

Asta nu înseamnă că n-am trăit plăcerea chiar din primele minute. Întâi i-am admirat linia, remarcând geamurile fără ramă, despre care am aflat că sunt şi termoizolante, luminile, interiorul elegant, cu planşa de bord neagră, plafonul argintiu şi scaunele, banchetele plus îmbrăcămintea portierei din piele bej, după care am scos-o din reprezentanţă şi am condus-o uşor până pe centură. Aici, recunosc, i-am lăsat frâul ceva mai larg decât se cuvenea din pielea unui poliţist de la Rutieră.

În câteva secunde (sub 7) am aflat cât de rapid atingea suta la oră şi presimţeam senzaţiile de mai încolo, după ce-mi voi fi terminat treburile. După miezul nopţii, mai exact, când am apăsat pedala atât cât mi-a permis o şosea cu două benzi pe sens. Nu doar eu eram happy, ci şi maşina, care a zburdat cu o iuţeală neortodoxă (până la 203 km/h), fără nicio clipă de nesiguranţă, cam la fel când mergi regulamentar pe autostradă.

Drum întins şi şerpuieli

Noaptea de sâmbătă spre duminică am trăit-o ca un copil care a doua zi merge în tabără. După o scurtă oprire la pompă, pentru ca „bidiviul” să-şi ia porţia de „jar” (de fapt, o herghelie de 286 cai, la un motor diesel de 3 litri), m-am aşternut pe DN76 cu azimut Izbuc.

Până dincolo de Hidişel ştiam că sunt obstacole şi restricţii de circulaţie pe un singur sens, din cauza lucrărilor, şosea îngustă cu mulţi alţi parteneri de trafic în faţă, inevitabil mai lenţi, dar şi de o lăţime generoasă în multe alte locuri, aşa că am putut face cunoştinţă cu sistemul de asistenţă care identifică marcajele şi te împiedică să le depăşeşti, făcând volanul să vibreze până semnalizezi, semn că dacă schimbi direcţia o faci controlat.

De la Beiuş încolo, mai ales după Ştei, şoseaua a fost lipsită de radarele despre care Poliţia Rutieră anunţase că le scoate la produs tot weekend-ul, ceea ce mi-a îngăduit să mai urc în jurul celor 200 km/h de câteva ori. În plus, către final, după ieşirea din Cărpinet, deplasarea în pante, rampe şi, desigur, serpentinele, inclusiv câteva în ac, mi-a prilejuit să constat o stabilitate admirabilă a mastodontului de peste 2,5 tone.

Toate astea se întâmplă în condiţii de confort de top: scaunele pot fi reglate în toate direcţiile (mai puţin, fireşte, în lateral, dar de ce ai încerca asta când aproape că întinzi braţul fără probleme şi în stânga, şi în dreapta?), condiţionarea aerului e reglabilă în trei moduri (comun, eco şi maxim), volanul poate fi controlat la viteză de croazieră din vârful degetelor, semn al unei combinaţii perfecte între direcţie şi transmisia automată, iar sistemele de asistenţă Audi PreSense te scutesc de orice poate fi dezagreabil.

Sigur şi, surpriză, economicos

Audi Quattro Q8 e plin, aşadar, de dispozitive văzute şi nevăzute (şi nici nu le-am înşirat pe toate!), dar pe mine la maxim m-au încântat cel mai mult trei particularităţi.

Unu: suspensia pneumatică reglată electric cu sistem de amortizare adaptiv continuu pe cele patru roţi, care reglează automat nivelul, garda la sol a maşinii: mai coborâtă pe şosea, la viteze mari, când e nevoie de stabilitate şi „lipire” de şosea, respectiv ridicată în trepte inferioare, cele în care, de pildă, traversezi terenul accidentat.

Doi: sistemul de faruri smart Matrix HD, care distribuie automat lumina, activ şi dinamic, atât pentru faza scurtă, cât şi pentru faza lungă, fără să fie necesare comenzi mecanice din partea şoferului (aşa încât carosabilul e iluminat în faţa maşinii, fie că urcă în rampă, fie că se află în coborârea pantei), care luminează următoarea curbă cu puţin înaintea capătului de cursă al volanului şi cu lumini de intersecţie (în combinaţie cu navigarea MMI).  

Trei: consumul absolut rezonabil, având în vedere bogăţia de echipamente, greutatea maşinii şi motorizarea de excepţie. Greu de crezut, dar la o exploatare în modul eficient (mai sunt disponibile variantele auto, confort şi dinamic), Audi Quattro Q8 îţi cere în schimbul unei deplasări de 100 de kilometri maximum 8,4 litri de motorină (standardul WLTP – Worldwide Light Vehicle Test Procedure, care oferă informaţiile cele mai fidele despre consum, emisii de noxe şi eficienţă).

Greu de despărţit

Toate aceste atuuri ale maşinii (despre altele puteţi afla din caseta tehnică), m-au făcut să parcurg cu o plăcere grozavă vreo 400 de kilometri prin relief variat, de la şoseaua plană, pe care nu poţi rezista tentaţiei de a goni, până la serpentinele care îi evidenţiază stabilitatea de maximă încredere.

M-am convins în fiecare clipă că Audi Q8 contopeşte într-unul singur două universuri considerate diferite, pe cel al coupé-urilor de lux cu cel al SUV-urilor de mare putere. Pe scurt, lasă o amintire de neuitat oricărui amator de testare înainte de a preda maşina la capătul a trei zile de răsfăţ şi de adrenalină.

Asta pentru că, la fel ca în poveşti, o minune nu durează mai mult de trei zile decât pentru cei care pot să şi păstreze o astfel de capodoperă tehnică pentru ei...


ÎNCERCAŢI ŞI VOI!
Test the Q’s!

Într-o vizibilă orientare a pieţei spre SUV-uri, D&C Oradea invită orădenii la testarea modelelor din gama Audi Q – Q2, Q3, Q5 şi Q8, pe care le pune la dispoziţie pentru ca doritorii să le poată compara.

Mai concret, D&C ne invită să conducem toate modelele tocmai pentru a ne face o părere proprie despre fiabilitatea și eficiența Audi, dar și pentru a descoperi, prin comparație, care ni se potrivește.

Campania se desfășoară la sediul D&C Oradea, Calea Clujului, nr. 287 – 289, luni – vineri între 10:00 – 18:00. Pentru detalii și programări de test drive, apelați numărul de telefon 0259-47.88.47.


PROGRES PRIN TEHNOLOGIE
Audi Q8 – repere tehnice

Dimensiuni: lungime 4.901 mm, lăţime 1.935 mm, înălţime 1.616 mm, volum portbagaj 605 litri (ce poate fi mărit la 1.755 litri prin rabatarea banchetei din spate).

Propulsie: motor 3,0 TDI, putere 210kW (286 CP), cuplu 600Nm, sprint de la 0 la 100 km/h în 6,3 secunde, viteză maximă 245 km/h, motorizarea în 6 şi 8 cilindri cu sistem MHEV, ce permite utilizarea sistemului start/stop până la 22 km/h şi rularea liberă cu motorul cu ardere internă oprit între 55-160 km/h, cu recuperarea energiei şi redirecţionarea ei spre alte sisteme (de pildă pentru condiţionarea aerului)

Frâne: şase pistonaşe pe faţă, asigură o decelerare lină şi sigură

Transmisie: cutie automată tiptronic, permite schimbarea rapidă a celor opt trepte, vibraţiile motorului sunt domolite de un amortizor torsional

Suspensie şi direcţie: suspensie pneumatică adaptivă, şasiu all-round cu amortizoare controlate, fiecare roată acţionată individual, diferitele componente sunt controlate centralizat de o singură unitate de comandă (platforma electronică a şasiului)

Concept de operare: fără butoane, cu comenzi pe volan şi pe două ecrane tactile de înaltă rezoluţie, cel superior de 10,1 inch (pentru comanda sistemului de infotainment şi de navigaţie), cel inferior de 8,6 inch (pentru controlul sistemelor de încălzire, ventilaţie, condiţionarea aerului etc), plus funcţie de comandă vocală (dacă, de pildă, spui „I’m hungry”, îţi sugerează restaurante în zonă).

Infotainment: sisteme pentru controlul media şi de sunet cu până la 23 difuzoare, telefon, navigaţie, inclusiv MMI navigation plus (oferă sugestii de călătorie în funcţie de cele precedente, calculează rute online, oferă în timp real informaţii despre trafic), informaţii şi setări interior vehicul (de pildă lumină ambientală în şase variante cromatice) etc

35 sisteme de asistenţă: Tour assist (controlul longitudinal şi lateral, indiferent de viteza de deplasare, pentru depistarea marcajelor şi obstacolelor, accelerare, frânare, menţinerea vitezei, păstrarea distanţei, adaptarea vitezei în funcţie de trafic şi de situaţiile concrete), Efficiency assist (ajustarea vitezei la limitările curente, reducerea ei înainte şi în timpul virajelor), Emergency assist (detectează inactivitatea şoferului şi avertizează sonor şi fizic, preia controlul şi opreşte automat maşina, iniţiază apel de urgenţă automat în funcţie de ţară), Crossing assist (detectează activităţile riscante de pe traseu), Park plus assist (pentru parcare), Trailer assist (pentru direcţionarea corectă a maşinii, când e folosită pentru remorcare), şamd.