Bulevardul Magheru se va schimba la faţă în zona podului Dacia. Municipalitatea vrea să investească 5,6 milioane de euro în lucrările de amenajare a unui pasaj subteran care va face legătura între Parcul Traian şi Aleea Ştrandului pe sub liniile de tramvai precum şi în lărgirea podului Dacia pentru șoferi, de la două la trei benzi pe sens.

Lucrările, care urmează să se deruleze în paralel pentru a diminua pe cât posibil deranjul provocat, vor fi supuse săptămâna viitoare aprobării Consiliului Local, după care vor fi scoase la licitaţie, urmând să fie demarate înainte de sfârşitul anului sau cel târziu în prima parte a anului 2019.

"Lucrările se vor derula în cea mai mare parte sub trafic. Circulaţia tramvaielor nu va fi oprită mai mult de o lună", a promis viceprimarul Florin Birta, joi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Ambele investiţii vor fi demarate cu finanţare de la bugetul local, după care municipalitatea va face demersuri pentru decontarea lor din fonduri europene.

50.000 de maşini pe zi

Lucrare estimată la 3,8 milioane euro cu TVA inclus, construcţia pasajului care va lega Parcul Traian de Aleea Ştrandului pe sub liniile de tramvai este impusă de traficul auto.

"Conform unui studiu făcut în 2016, Bulevardul Magheru se numără printre arterele cu cele mai mari valori de trafic, cu 24.000 – 25.000 maşini pe sens de mers, ceea ce înseamnă circa 50.000 maşini pe zi", a explicat viceprimarul.

Traficul intens provoacă peste zi ambuteiaje, iar noaptea, când semafoarele funcţionează intermitent, predispune la accidente rutiere.

Interzis pietonilor!

Gândit să elimine zona de conflict rutier, pasajul subteran va avea o lungime de 224 metri, din care 32,36 pe sub liniile de tramvai, o înălţime de 3,7 metri şi o lăţime de 7 metri.

Pe ambele părţi carosabilul va fi flancat de trotuare de urgenţă pentru deplasarea în siguranţă a muncitorilor nevoiţi să facă intervenţii la pasaj.

"Pietonii vor folosi în continuare pasajul subteran existent care duce la staţi de tramvai, care la rândul său va fi reabilitat în cadrul aceluiaşi proiect", a spus Birta.

Pentru realizarea pasajului rutier constructorul va fi nevoit înjumătăţească la 1,6 metri diametrul canalului care colectează apele pluviale de pe dealurile Oradiei pentru a le deversa în Crişul Repede la piciorul podului Dacia.

"Colectorul a fost gândit astfel încât să poată deservi limita maximă a cantităţii apelor colectate", a declarat edilul.

Lucrările de amenajare a pasajului vor dura 15 luni din care termenul rezervat proiectării va fi de 3 luni iar cel pentru execuţie efectivă va fi de 12 luni.

Acelaşi pod, mai multe maşini!

Investiţie complementară proiectului de construire a pasajului subteran, lucrările de lărgire a podului Dacia de la două la trei benzi sunt estimate la 1,8 milioane euro cu TVA.

Practic, podul îşi va menţine actuala lăţime de 32,1 metri, cea de a treia bandă de circulaţie de pe ambele sensuri de mers urmând să fie realizată prin înjumătăţirea tortuarelor.

"Conform studiilor podul va rezista fără probleme traficului rezultat în urma înfiinţării a încă două bezi de circulaţie", a afirmat viceprimarul.

La finalul lucrărilor, zona carosabilă va avea o lăţime de 10 metri pe sensul de mers, porţiunea rezervată liniilor de tramvai va fi de trei metri pe sens iar trotuarele vor avea o lăţime de 2,5 metri.

Cu ocazia lucrărilor constructorii vor face consolidarea podului prin reabilitarea grinzilor podului, a culeelor care se sprijină pe ambele maluir dar şi refacerea hidroizolaţiei.

Lucrările vor dura nouă luni din care un termen de două luni a fost rezervat pentru operaţiunile de proiectare iar alte şapte luni pentru construcţii şi montaj.