Într-o eră digitalizată, în care atenţia copiilor la clasă se obţine mai greu prin metode clasice, zeci de dascăli au participat, miercuri seară, la un interesant simpozion organizat de Şcoala Gimnazială Oltea Doamna, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, cu universităţile din Oradea şi din Cluj Napoca şi cu Fundaţia Pro Cariere.

Pentru şcoli moderne

Intitulat "Profesorul secolului XXI – metode de bună practică", simpozionul – aflat la a doua ediţie – a atras atât de mulţi participanţi încât sala de conferinţe a Hotelului Impero s-a dovedit aproape neîncăpătoare. Salutaţi de directorul Şcolii Gimnaziale Oltea Doamna, Florina Muscă, de inspectorul şcolar general Alin Novac Iuhas şi de viceprimarul Florin Birta, profesori de diferite specializări şi de la diferite şcoli au participat tocmai pentru că au un numitor comun: sunt preocupaţi să aplice, în clase, metode moderne, pentru a face lecţiile mai interesante, implicit pentru a le preda eficient copiilor şi a-i face astfel să le placă şcoala.

Agenda evenimentului a cuprins cinci teme, prezentate de tot atâţia specialişti. Primul a fost inspectorul şcolar general Alin Novac Iuhas, care a vorbit despre şcolile care învaţă, adică despre necesitatea ca nu doar elevii, ci şi profesorii să fie într-un permanent proces de studiu. Citându-l pe Nicolae Iorga, care a spus că "educaţia este întotdeauna un orizont, nu o destinaţie", şeful IŞJ le-a precizat colegilor săi că este important să facă şcolile bihorene moderne, însă asta nu înseamnă doar "importarea" de metode din alte ţări, întrucât unele din acestea ar putea să nu fie potrivite societăţii româneşti.

Provocări actuale

Apoi, conferenţiarul universitar orădean Delia Bîrle, specialist în psihologie, le-a vorbit dascălilor despre tranziţia de la ciclul primar la ciclul gimnazial şi despre perioada de pre-adolescenţă a elevilor, o perioadă dificilă în care părinţii şi profesorii au un rol nu doar important, ci şi dificil. Tocmai de aceea, a spus Bîrle, familia trebuie să comunice cu şcoala şi să vadă în dascăli nişte veritabili parteneri.

Foarte folositor, atât pentru dascăli, dar mai ales pentru părinţi, aceasta a prezentat o serie de atitudini potrivite, respectiv nepotrivite faţă de reacţiile pre-adolescenţilor. De pildă, că aceştia trebuie încurajaţi pentru a obţine rezultate bune cu mesaje precum "am încredere în tine", nu cerându-le să obţină nota 10.

Tot psiholog, dar şi doctorand şi asistent universitar la Universitatea Babeş-Bolyai, clujeanca Daniela Dumulescu a abordat o altă temă utilă, care de altfel ar trebui cunoscută şi înţeleasă tot mai mult de către profesorii de azi: nevoile generaţiei digitale. Obişnuiţi cu lumea virtuală, întrucât de la vârste tot mai fragede au internetul la dispoziţie, elevii prezentului au alte dileme decât cei de acum 10 ori 20 de ani. De pildă, a spus Dumulescu, "invadaţi" fiind de informaţii în mediul online, ei trebuie învăţaţi să facă distincţia între informaţii adevărate şi false şi, mai ales, să le folosească doar pe cele reale.

Lecţii cu Microsoft

Reprezentantă a Fundaţiei Pro Cariere, un ONG care derulează numeroase programe de pregătire pentru elevi şi profesori, Ioana Omuţ a prezentat tema "Echilibrul şi performanţa în procesul educativ", explicând, la rândul ei, o serie de metode bune de aplicat în şcoli.

În fine, ultima vorbitoare a simpozionului a fost dascălul Mirela Tanc, de la Şcoala Gimnazială Oltea Doamna, care a prezentat Programul Microsoft drept model de bună practică. Profesoara de limba română a ştiut bine despre ce vorbeşte: este considerată de gigantul IT drept unul dintre cei mai inovatori dascăli din lume, după ce a revoluţionat lecţiile de la clasă. Elevii ei vorbesc pe Skype cu profesori sau scriitori din alte ţări, ba chiar la ore răspund la întrebări cu ajutorul telefoanelor mobile, iar romanele şi nuvelele pe care le citesc le "recreează" cu ajutorul unor jocuri video. Mirela Tanc şi-a lărgit orizonturile ca dascăl accesând platforma Microsoft Education, iar miercuri le-a explicat şi colegilor ei cum pot face asta.

Aşadar, simpozionul a fost un eveniment cu adevărat util pentru profesorii care vor nu doar să ţină pasul cu elevii lor, ci, mai ales, să-i facă să păşească în direcţia potrivită...