Într-un interviu oferit ziarului Adevărul, primarul Oradiei, Ilie Bolojan, a prezentat câteva soluţii care, în opinia sa, ar rezolva problema traficului aglomerat din Bucureşti: şosea de centură cu 4 benzi, pasaje subterane şi supraterane, parcări şi transport public la standarde înalte, plus "două-trei mandate de primar". Declaraţiile au iritat-o pe primăriţa Capitalei, Gabriela Firea, care s-a lansat într-un atac la adresa edilului, spunând că nu ar trebui să primească lecţii de la primarul unui oraş mic, ”cât două-trei cartiere dintr-un sector al Capitalei”, care gestionează ”4 intersecții principale”.

Nu trebuie inventată roata

În esenţă, în interviul "Adevărul live", Bolojan a explicat că vede rezolvarea traficului din Bucureşti ca pe un proces care ar dura timp de mai multe mandate, că reducerea numărului de maşini pentru combaterea poluării e o operaţiune de durată, cu atât mai mult cu cât, prin eliminarea taxelor de poluare, România a devenit "groapa de gunoi a Europei", şi a subliniat că în primul rând e nevoie de o centură cu 4 benzi a Capitalei.

"Dar putem face ca maşinile să circule mai fluent. Pentru asta e nevoie de o centură. Nu este posibil ca o capitală a unei ţări din Europa să nu aibă o centură cu patru benzi în care te duci doar înainte şi la dreapta. Fără semafoare, fără cedări de trecere", a explicat Ilie Bolojan.

Acesta a vorbit apoi şi de alte măsuri concrete, fiind de părere că prioritară ar fi construcţia de parcări în diferite zone ale oraşului astfel încât să fie deblocată circulaţia mijloacelor de transport în comun.

"E obligatoriu ca în principalele intersecţii să faci pasaje subterane dacă ele sunt într-o zonă urbană şi pasaje supraterane dacă eşti într-o zonă periurbană, în aşa fel încât să deblochezi atât circulaţia maşinilor cât şi pe cea a mijloacelor de transport în comun. Ca să nu permiţi pe bulevardele principale ca banda de lângă carosabil să fie blocată de maşini, trebuie taxate şi interzise parcările în anume zone. Dar parcările trebuie taxate peste tot. (...) Vrei dezvoltare, să faci pasaje, să faci proiecte mari, trebuie să faci expropieri, chiar dacă nu sună bine, e un termen comunist. Oamenii sunt despăgubiţi, dar poţi să faci pasajul. Altfel te blochezi în tot felul de procese, de chichiţe de genul acesta şi blochezi dezvoltarea" a mai afirmat edilul din Oradea.

Bolojan a concluzionat că Bucureştiul nu ar trebui să reinventeze roata, ci doar să aplice practicile altor capitale europene, prioritară fiind descurajarea mersului cu maşina la serviciu şi promovarea transportului în comun.

"Deci pasaje, taxarea parcărilor, parcări în afara carosabilului, prioritizarea mijloacelor de transport în comun, o frecvenţă cât mai bună, o viteză cât mai mare a acestora, o calitate cât mai bună, şi treptat-treptat, zonă cu zonă, se vor vedea nişte rezultate. Nu de pe o zi pe alta. În toată Europa, pentru a se descuraja mersul cu maşina la serviciu, care e o problemă în toate capitalele, există politici care sunt deja standardizate, deci nu inventăm roata aici, nu sunt de stânga sau de dreapta, sunt bune practici acceptate de orice administraţie din Europa, care înseamnă că se găseşte un echilibru între cererea de locuri de parcare şi ofertă prin taxarea locurilor, prin limitarea locurilor de parcare, prin tot felul de politici, care sunt standardizate. Asta nu s-a făcut mulţi ani de zile în Bucureşti", a conchis el.

"Primar de 4 intersecţii"

Declaraţiile, preluate de o bună parte a presei centrale, au iritat-o pe primăriţa Capitalei, PSD-ista Gabriela Firea, care a refulat pe Facebook. Într-o postare plină de ironii - ce pornește de la faptul că liberalii, cât timp au condus Bucureștiul, nu au fost în stare să-i ridice o statuie lui IC Brătianu -, Firea s-a lansat într-un atac furibund la adresa primarului Oradiei, însă nu direct şi fără să-i pomenească explicit numele.

"Nu este suficient ca tot felul de ministri incompetenti si semidocti isi fac publicitate prin atacuri la adresa mea, acum au programat la interviuri si primari PNL din tara. E un progres, totusi! Pana acum, imi dadeau lectii primari care au condus localitati cu 25 000 suflete, acum unii intre 70 si 120 000 cetateni. Cat doua-trei cartiere dintr-un sector al Capitalei, ei gestionand 4 intersectii principale, fata de peste 450 in Bucuresti!", a spus ea.

"Primari cu 4-5 mandate in spate, care au avut timp si fonduri de la guvern sa dezvolte comunitatile lor! Bravo lor! Dar care, si dupa atatia ani, au in continuare probleme - administratia e grea si pentru ei -, atat in domeniul traficului sufocant, al poluarii, al investitiilor in scoli, policlinici, spatii verzi, locuri de joaca etc. Cu o zugraveala in centru, fara consolidare, cu cateva autobuze noi, nu 400 ca in Bucuresti, cu grave probleme sociale in oras, suspiciuni de coruptie a unor subordonati favoriti, proiecte minore pe fonduri UE, comparativ cu ce am obtinut eu si echipa mea - proiecte de aproape 1 miliard de euro -, nu cred ca ar fi normal ca acei primari PNL la care ma refer sa-si consume timpul pe la Bucuresti, dandu-mi mie lectii! Ar fi fost cu-adevarat utili daca ar fi facut-o pe profesorii in administratie fata de colegii lor de la PNL, care au zero rezultate in Bucuresti pentru cetateni. Dar..."Unde domina aroganta, invidia si minciuna pierde modestia, bunatatea si, mai ales, adevarul"(M.C) Mai era o vorba din popor si despre fudulie... dar o las pe alta data...", a conchis Gabiela Firea.

Coalizarea dreptei

În același interviu, primarul a declarat, între altele, că e necesară o coalizare a dreptei pentru Primăria Capitalei, în cazul în care alegerile vor avea loc într-un singur tur de scrutin. Dacă se va trece la două tururi, atunci fiecare partid poate să aibă propriul candidat, însă „e bine să nu se ajungă la cotonogeli, pentru că apoi rămân vânătăile şi e mai greu să faci coaliţie“, susţine Ilie Bolojan.

Întrebat dacă îl vede pe Rareș Bogdan ca fiind acest candidat, primarul a răspuns că nu e sigur că este soluția potrivită. „Rareş Bogdan are o cotă bună de încredere, dar ţine de modul în care un primar este dispus să facă administraţie. Cu toate că suntem în relaţii bune şi că, în mod cert, a fost un jurnalist de succes, nu pot astăzi să spun că Rareş Bogdan, odată ales primar, va face şi va drege, pentru că trebuia să fi experimentat un anumit post. Dar asta nu înseamnă că un om care nu a lucrat într-un anumit domeniu nu poate să livreze lucruri bune. E o decizie pe care o va lua PNL Bucureşti”, a spus Bolojan.