Atenţie, comercianţi! Magazinele şi alte firme care desfăşoară activităţi economice pentru populaţie vor fi supuse, din 15 martie 2019, unei "acţiuni de control tematic" privind respectarea obligaţiei de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.

Prea puține cereri!

Potrivit unui comunicat transmis sâmbătă de Ministerul Finanţelor, și citat de site-ul www.romania24.ro, razia va fi făcută de inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală, din cadrul ANAF.

Verificările sunt determinate de faptul că cererea de achiziţionare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, iar vânzările s-au diminuat drastic.

 "În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu circa 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu cca 11%. La nivelul majorităţii distribuitorilor autorizaţi şi a unităţilor acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi şi nu mai sunt semnalate dificultăţi legate de lipsa capacităţii de instalare a unităţilor de service", se menţionează în comunicat.

Termene de conformare scurte

Potrivit specialiștilor, solicitările de instalare şi punere în funcţiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar şi în cazul aparatelor achiziţionate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri. Au fost semnalate numeroase situaţii în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor!

Reprezentanții Ministerului Finanțelor mai avertizează și că termenele de remediere a deficiențelor descoperite în cadrul controalelor vor fi foarte scurte. Cei care nu se conformează riscă amenzi.

"Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenţiei, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piaţă există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor, iar în ceea ce priveşte capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF şi instalarea de către unităţile de service nu au mai fost semnalate dificultăţi sau întârzieri. De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul şi se vor aplica amenzile prevăzute de lege", se mai spune în comunicat.

Întârzieri pe bandă

Potrivit startupcafe.ro, în România ar fi nevoie de circa 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic, însă implementarea este abia la jumătate.

Conform Ministerului Finanţelor, în sistemul informativ al ANAF au fost înregistrate 484499 case de marcat digitale, 382921 au identificator fiscal atribuit, iar 304138 sunt în funcţiune la contribuabili.

Conform OUG nr.28/1999 actualizată, toţi operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, operatorii economici care vând bunuri cu amănuntul sau prestează servicii direct către populaţie au obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.