Pasagerii unei curse Bucureşti-Baia Mare au trecut prin momente groaznice la bordul unui ATR al companiei TAROM. Aeronava a fost nevoită să aterizeze, marţi, la Cluj, din cauza unei probleme tehnice serioase, pe care reprezentanţii companiei au încercat să o ascundă, dând vina pe condiţiile meteo. Minciuna a fost dezvăluită în acest sfârșit de săptămână de jurnaliştii de la Libertatea, care au obţinut raportul de zbor.

Potrivit sursei citate, cei 34 de pasageri îmbarcaţi la Bucureşti ar fi trebuit să ajungă în Baia Mare marţi, în jurul orei 8.30, însă, la o jumătate de oră după decolare au apărut probleme. 

"Am observat că avionul mergea cu o înclinaţie permanentă pe partea stângă. După 10 minute, am fost anunţaţi de comandant că avionul are o defecţiune, o problemă tehnică şi va trebui să aterizăm de urgenţă la Cluj-Napoca", a povestit pentru Libertatea unul dintre pasageri, Geani Mitroi.

"Ne-a anunţat pilotul în mod concret că există o defecţiune tehnică şi trebuie să aterizeze la Cluj-Napoca. Am realizat că survolăm de ceva vreme Aeroportul Târgu Mureş şi era un zbor destul de dezordonat. Urca, cobora, dădea cercuri. Apoi a fost al doilea anunţ în care ne-a anunţat că defecţiunea tehnică s-a rezolvat, dar că procedura impune aterizarea la Cluj-Napoca", a povestit şi fostul ministru al muncii, Dragoş Pîslaru, aflat în acelaşi avion.

Pasagerii s-au panicat, iar la un moment dat, în timpul zborului, unii chiar și-au deschis telefoanele pentru a-şi anunţa familiile că aeronava are o problemă tehnică. "Au fost nişte momente groaznice", a mai spus Geani Mitroi.

Vremea, bat-o vina

La aterizarea în Cluj-Napoca, TAROM a pus la dispoziţia pasagerilor un autocar către Baia Mare.

Iniţial, compania aeriană a anunţat, printr-un comunicat, că aeronava a întâmpinat dificultăți din motive de "condiţii meteo nefavorabile". Jurnaliştii de la Libertatea au investigat, însă, povestea. Şi aşa au prins TAROM cu minciuna. "Ce nu a spus însă este faptul că temperaturile scăzute au blocat maneta de putere a avionului – adică, acesta nu mai putea accelera sau decelera, pentru a se pregăti de aterizare. Cauza acestui blocaj a fost lipsa lubrifierii suficiente a unor cabluri din motor. Următoarea lubrifiere a cablurilor era programată de echipa tehnică la finalul lunii martie. Temperaturile scăzute au grăbit însă problemele", arată Libertatea.

Abia la întrebările ziarului, care a intrat în posesia raportului tehnic, compania naţională a recunoscut că avionul ATR42, de pe cursa Bucureşti-Baia Mare, a aterizat pentru că i s-a blocat maneta de putere a aeronavei.

"Când am dat comunicatul şi informaţia, eu nu aveam detaliile la care faceţi referire", a declarat purtătorul de cuvânt al TAROM, Cristian Blană. Întrebat de ce nu a revenit cu informaţii complete atunci când le-a aflat, purtătorul de cuvânt nu a dat un răspuns convingător, susţinând că de vină ar fi… ocuparea agendei publice cu alte subiecte. 

Pasagerii au, însă, o altă variantă, şi acuză o tentativă de muşamalizare, ca să nu li se dea despăgubiri pentru întârziere. Libertatea mai notează că, potrivit Directivei Europene pentru Drepturile Pasagerilor, pentru întârzieri de peste 3 ore, dată fiind distanţa la care a avut loc acest zbor, pasagerii ar putea primi 250 de euro. Despăgubirile nu se oferă, însă, dacă întârzierea a fost provocată de circumstanţe precum condiţiile meteo nefavorabile.

"Anunţul de la TAROM spune că este o chestiune de vreme. Acest anunţ pare să fie dat ca să nu poată pasagerii să facă acel claim. Mi se pare o mare măgărie şi aşa ceva nu se face", a spus Dragoş Pîslaru. 

Totuși, TAROM promite că pasagerii vor fi despăgubiţi. Rămâne de văzut dacă se va ține de cuvânt.