Tragedia fetei răpite şi omorâte în Caracal scoate la iveală detalii revoltătoare privind felul în care sunt gestionate situaţiile de urgenţă în România. Asociaţia Europeană a Numărului Unic de urgenţă (EENA) a făcut public faptul că încă din 2015 a insistat către autorităţile române să îmbunătăţească informaţiile despre locaţie, dar degeaba.

"Timp de mulţi ani (2015), am insistat la autorităţile române să îmbunătăţească informaţiile despre locaţie, dar până acum nu s-a făcut nimic. Serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locaţiei numită Advanced Mobile Location (AML) şi care a salvat în mod literal viaţa a nenumăraţi cetăţeni din întreaga Europă", au transmis către HotNews.ro oficialii Asociaţiei europene a numărului unic de urgenţă (European Emergency Number Association - EENA).

EENA este o asociaţie neguvernamentală care promovează îmbunătăţirea serviciilor de urgenţă în Europa și a criticat felul în care serviciile din România au gestionat cazul Alexandrei Măceşanu. Cum se știe, copila şi-a găsit sfârşitul în casa bărbatului în a cărui maşină se urcase la ocazie, un mecanic auto care locuia lângă o hală dezafectată de la marginea oraşului. Din câte se pare, aceeaşi soartă a avut-o şi o altă adolescentă, dată dispărută în luna aprilie.

Tragedia Alexandrei ar fi putut însă prevenită: fata reuşise să sune joi dimineaţă, la ora 11.05, nu o dată, ci de trei ori la 112. Cu toate acestea, poliţiştii au intrat în casa presupusului asasin abia după 19 ore, la ora 6 dimineaţa a zilei de vineri. 

"Fiind Asociaţia care promovează îmbunătăţirea serviciilor de urgenţă în Europa, suntem foarte dezamăgiţi că aflăm că una dintre victime a sunat de 3 ori la 112, vecinii au apelat de asemenea la 112, dar poliţia a intervenit doar a doua zi. 3 locaţii au fost furnizate greşit. Nu este pentru prima dată când în România s-au produs probleme serioase de localizare care au pus viaţa cetăţenilor în pericol", au precizat reprezentanţii EENA.

Tehnologia AML, despre care atrage atenţia Asociaţia europeană, apare ca parte componentă a contractului de 184,7 milioane lei licitat de STS pentru modernizarea 112. STS a lansat această licitaţie abia în vara anului trecut, iar acum acest contract - despre care HotNews scrie că este controversat - a ajuns în analiza Curţii de Apel Bucureşti.

"STS nu a implementat această tehnologie gratuită, licitaţia pentru modernizarea 112 este blocată, singura recomandare cu care vine acum Serviciul fiind să ne instalăm pe smartphone-uri o aplicaţie pe care a dezvoltat-o pentru o localizare mai bună, dar care până acum are doar 10.000 de descărcări", arată HotNews.ro.

Cu toate acestea, STS a dat, vineri, asigurări că a procedat corect în gestionarea cazului Alexandrei şi că se preocupă constant de modernizarea infrastructurii 112, deşi sistemul este aproape de a ceda, mai scrie sursa citată.

Vezi mai jos cum funcţionează tehnologia AML.

De altfel, problema a fost pusă pe tapet şi de preşedintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR), care a atras atenția că autoritățile care gestionează serviciul 112 din România, respectiv Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), ANCOM (autoritatea de reglementare în comunicații) și Ministerul Comunicațiilor (MCSI) sunt mult în urmă cu implementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112.

Drulă arată, între altele, că multe ţări europene au implementat de mult timp soluţii gratuite de localizare a apelurilor la 112. Aceste soluţii, care funcţionează pe smartphone-uri cu Android şi iOS fără să-ţi instalezi nicio aplicaţie, trimit automat locaţia de pe telefon la apelurile de urgenţă. "E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeţi şi de asocierea lui cu apelul de urgenţă. Dar nu, ei stau în blocaje de licitaţii şi contestaţii de ani de zile "pentru modernizarea 112", susţine Drulă.