Am început săptămâna trecută seria articolelor despre cei cinci factori meniţi să dezvolte coeficientul de inteligenţă. Dacă în primul text am vorbit despre evitarea lucrurilor uşoare, de data aceasta vom discuta despre cum contribuie la creşterea IQ-ului căutarea ineditului.

A încerca în permanenţă lucruri noi şi a studia idei care ies din raza ta imediată de interes contribuie la creşterea coeficientului de inteligenţă. Deschiderea spre experienţe noi pune în funcţiune un mecanism care, simplist, poate fi explicat astfel: atunci când încerci lucruri noi (ca de exemplu să înveţi să cânţi la vioară ori să dansezi tango) se formează noi reţele sinaptice.

Acele reţele sinaptice se leagă de vechile reţele sinaptice, se interconectează, şi începi să realizezi că există similitudini între - de exemplu - ritmul strict al pasului de tango şi cadenţa unei melodii auzită în copilărie. Amintirea acelei melodii este o informaţie veche care realizează o legătură cu informaţia recent obţinută dând naştere unei idei noi: cea de asociere între o piesă mai veche şi ritmul impus de dans. Ori, poate, încercând să înveţi tango ajungi la concluzia că structura paşilor dansului trasează pe podea formele geometrice cu care te-ai întâlnit în şcoală la ora de geometrie.

Cu cât încerci mai multe lucruri şi experienţe noi, cu atât mai multe asocieri vei face. Mai mult, atunci când învăţăm un lucru nou, fluxul de dopamină D1 din creier se înteţeşte. Simţi plăcere, ceea ce te face să întreţii activitatea, ceea ce la rândul ei dezvoltă reţelele neuronale.

Dopamina te motivează, te ambiţionezi să continui să înveţi acel nou lucru, iar drept urmare noi neuroni iau naştere; mai important - acei neuroni realizează legături cu alţi neuroni.

Caută lucruri noi de făcut: citeşte istorie, găseşte un hobby nou, apucă-te de pictură, învaţă cum să foloseşti un program de structurat baze de date.