Consensul unanim în psihologie a fost până acum că depresia se leagă de procesele chimice din creier (serotonina în special), dar o serie de noi studii au propus o nouă teorie: şi anume aceea că depresia ar putea să aibă cauze fizice.

Prin "cauze fizice" se înţelege aici inflamaţii în întreg corpul declanşate de un sistem imunitar supra-activ. În cazul depresiei cronice, sistemul imunitar ar continua să funcţioneze la capacitate maximă după o boală fizică lungă sau o traumă, ducând la simptome ce includ stare de nefericire, lipsă de speranţă, oboseală.

Se pare că există o conexiune între tratamentul cu medicamente antiinflamatorii şi diminuarea depresiei. În 2017 un grup de cercetători a creat un laborator pentru a căuta tratamente pentru sindromul oboselii cronice şi encefalomielită. Ambele produc aceleaşi simptome ce se regăsesc şi în depresie, iar grupul de cercetători şi-a bazat laboratorul pe această legătură. Mai mult, cu un an înainte, în octombrie 2016, studii care vorbeau despre tratamentul bolilor sistemului imunitar şi posibile tratamente oferite de o nouă generaţie de medicamente antiinflamatorii au descoperit o legătură directă între depresie şi inflamaţii.

Citochinele sunt molecule proteice cu rol în transmiterea de informaţii între leucocite - celule ale sistemului imunitar. Aproape o treime din oamenii care suferă de depresie prezintă niveluri ridicate de citochine în corp şi - implicit - sunt în risc de a dispune de un sistem imunitar mult mai activ. Asta la rândul ei ar putea duce la inflamaţii în anumite zone ale creierului.

O altă dovadă a relaţiei dintre inflamaţii şi depresie stă în faptul că dacă o persoană sănătoasă este tratată cu medicamente antiinflamatorii (de exemplu Interferon), există o mare şansă ca acea persoană să dezvolte ulterior depresie. Ultima afirmaţie îi aparţine lui Ed Bullmore, profesor la Universitatea Cambridge şi şeful Departamentului de Psihiatrie din cadrul aceleiaşi instituţii.

Implicaţiile acestor cercetări sunt diverse. Dacă se dovedeşte că medicamentele antiinflamatorii sunt mai eficiente în tratarea depresiei decât antidepresivele, s-ar putea ca în viitorul apropiat depresia să poată fi tratată mult mai rapid şi mai ieftin. De asemenea, companiile farmaceutice vor pierde o mulţime de bani dat fiind costul antidepresivelor. Mai mult, definiţia depresiei în psihologie şi psihiatrie va trebui modificată dacă se dovedeşte că simptomele sunt declanşate - cel puţin în parte - de cauzele fizice descrise mai sus.

În prezent, tratarea depresiei prin terapie este o muncă asiduă, atât pentru terapeut cât şi pentru client sau pacient. În funcţie de gravitatea cazului şi de gradul la care a avansat depresia, putem vorbi de un tratament care variază în timp, de la câteva săptămâni la câteva luni. În cazul distimiei ori a bolilor mintale care au ca simptom episoade depresive (cum ar fi tulburarea bipolară) tratamentul se poate chiar relua după o vreme, întinzându-se pe perioada mai multor ani. Alături de anxietate, depresia este una din cel mai des întâlnite afecţiuni în lumea psihologiei, iar suferinţa provocată de aceasta se poate dovedi a fi cu adevărat devastatoare.