În Monitorul Oficial nr. 1037 din 28 decembrie 2017 a fost publicată Legea nr. 270/2017 - Legea prevenirii al cărei scop, prevăzut chiar în articolul 1, este acela de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârşirii de contravenţii, aceasta urmând a intra în vigoare în 17 ianuarie 2018.

Faţă de proiectul iniţial, legea în forma adoptată de parlament prevede că se vor stabili prin hotărâre de guvern categoriile de contravenţii cărora această lege le va fi aplicabilă. Ca atare, în acest moment, legea nu poate fi aplicată în lipsa stabilirii categoriilor de contravenţii ce vor face obiectul legii, fiind de aşteptat ca această hotărâre de guvern să fie adoptată în viitorul apropiat.

Legea prevede că, în cazul constatării săvârşirii uneia dintre contravenţiile ce urmează a fi stabilite prin hotărâre de guvern, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare.

În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, autoritatea/instituţia publică cu atribuţii de control are obligaţia să reia controlul şi să completeze partea a II-a a planului de remediere anexată la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii şi, dacă este cazul, registrul unic de control, cu menţiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse.

În situaţia în care, cu ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligaţiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite, în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin care se constată săvârşirea de contravenţii şi se aplică sancţiunea/sancţiunile contravenţionale, altele decât avertisment.

În aşteptarea hotărârii care va stabili categoriile de contravenţii ce vor beneficia de aplicarea acestei legi, trebuie să ne întrebăm dacă nu suntem cumva în prezenţa unei legi neconstituţionale ce instituie un regim discriminator mai favorabil unor categorii de contravenienţi? Mai pe româneşte, de ce şoferul prins de radar trebuie să plătească amendă la prima abatere iar cel care comite, spre exemplu, o contravenţie fiscală, nu?