Recent a fost publicată în Monitorul Oficial al României Decizia nr. 581/1 octombrie 2019 a Curţii Constituţionale, prin care s-a stabilit că soluţia legislativă ce permitea menţinerea măsurilor asigurătorii ca urmare a sesizării penale făcute de Fisc este neconstituţională.

Concret, textul declarat neconstituţional prevedea că în situaţia în care au fost instituite măsuri asigurătorii şi au fost sesizate organele de urmărire penală potrivit legii, măsurile asigurătorii subzistă până la data soluţionării cauzei de către organele de urmărire penală sau de instanţa de judecată.

Acest text de lege permitea menţinerea pe o perioadă de foarte mulţi ani a unor sechestre sau popriri fiscale printr-o simplă sesizare a Parchetului, ocolindu-se dispoziţia legală care arată că aceste măsuri încetează dacă titlul de creanţă nu a fost emis şi comunicat în termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse.

În motivarea deciziei de neconstituţionalitate, CCR arată că măsura asigurătorie administrativă capătă valenţele unei veritabile măsuri procesuale specifice procesului penal.

În acest context, a accepta că, în lipsa actului procesual corespunzător emis de organul judiciar competent, o măsură asigurătorie dispusă de un organ de constatare în cadrul unei proceduri premergătoare începerii procesului penal subzistă pe tot parcursul acestuia, înseamnă că s-ar recunoaşte competenţa organului de constatare de a dispune măsuri procesuale care privesc desfăşurarea procesului penal, ceea ce este inadmisibil. 

Prin urmare, legiuitorul nu are competenţa ca în cursul procesului penal să substituie acţiunea organelor judiciare în ce priveşte dispunerea măsurii asigurătorii cu cea a organelor fiscale.

CCR mai constată că o asemenea reglementare contravine prevederilor art. 21 alin. (3) din Constituţie referitoare la caracterul echitabil al procesului penal, întrucât elimină garanţiile procesuale corespunzătoare dispunerii şi contestării măsurii asigurătorii, ceea ce are drept consecinţă o întindere excesivă în timp a măsurii asigurătorii cu caracter administrativ fiscal.

Ca atare, pentru viitor, Parchetul va trebui să dispună sechestre penale, cele fiscale nemaifiind valabile "nelimitat".