Persoanele fizice cu datorii neachitate de cel puțin 90 de zile pot beneficia de consiliere gratuită și îndrumare de specialitate din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, pentru întocmirea dosarului de deschidere a procedurii de insolvență.

Totodată, de consiliere gratuită și îndrumare de specialitate beneficiază și persoanele care au datorii atât de mari încât valoarea lor totală depășește valoarea tuturor bunurilor aflate în proprietate (cu cel puțin 15 salarii minime brute pe economie, 2.230lei x15= 33.450lei), precum și persoanele care nu au alte surse de venit și au o situație financiară iremediabil compromisă.

"La acest moment există în derulare dosare de insolvență ce vizează toate cele trei forme de redresare financiară a debitorului, respectiv: procedura simplificată de insolvență; insolvența pe baza planului de rambursare și lichidare de active", se precizează într-un comunicat al instituției.

Persoanele interesate pot accesa site-ul ANPC, la secțiunea Insolvență Persoane Fizice, pagina de Facebook "Insolvență Persoane Fizice" sau să se adreseze direct personalul specializat din locațiile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) pentru detalii și informații suplimentare.

În Bihor, Biroul de Insolvenţă Persoane Fizice din cadrul CJPC Bihor are înregistrate 8 dosare de insolvenţă. "Toate dosarele sunt întocmite pe bază de plan de rambursare şi se află în diferite stadii de soluţionare", a declarat şefa Biroului, Ruxandra Sala (foto).

Legea 151/2015 privind insolvenţa persoanelor fizice a intrat în vigoare din 1 ianuarie 2018, ca un act normativ de protecție socială, şi se adresează persoanelor fizice de bună‑credință, ale căror datorii provin din neachitarea la timp a ratelor bancare contractate în vederea achiziționării unui serviciu sau produs personal sau din activitățile care urmăresc satisfacerea unor nevoi personale, cum ar fi restanțele la furnizorii de utilități, la întreţinere, firme de creditare, chiar faţă de ANAF, şi care vor fi ajutate de stat să se descarce de obligaţii. 

Actul normativ prevede trei forme de aplicare: pe bază de plan de rambursare a datoriilor ori prin lichidare de active, pentru cei care înregistrează datorii în valoare de minim 15 salarii minime brute pe economie, respectiv procedura simplificată de insolvenţă, pentru persoanele cu datorii de cel mult 10 salarii minime brute pe economie.

Cea din urmă procedură este gândită ca o protecţie socială a persoanelor vulnerabile, cum sunt pensionarii sau cei cu capacitatea de muncă pierdută parţial sau total. Aceştia vor putea scăpa de toată datoria, respectând, însă, pentru o perioadă de 5 ani, o serie de obligaţii stricte.

Cererile pentru declanşarea procedurii insolvenţei persoanelor sunt depuse la Biroul de insolvenţă din cadrul CJPC Bihor şi sunt analizate de Comisia de insolvenţă teritorială, formată din trei membri, un reprezentant al CJPC Bihor, unul de la Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice şi unul de la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă.

Comisia, care se întruneşte lunar, stabileşte care dintre cele trei proceduri este aplicabilă pentru solicitant: procedura simplificată de insolvenţă, cea pe bază de plan de rambursare sau lichidarea de bunuri.