Din luna martie, 50 de asociaţii de proprietari din Oradea vor folosi un soft comun, pentru verificarea şi plata facturilor de întreţinere. Achiziţionat de Primărie, acest program este unul dintre paşii pe care municipalitatea îi face pentru a digitaliza cât mai multe din serviciile oferite.

Totodată, din acest an, orădenii ar putea solicita prin internet mai multe acte de la Instituţia Arhitectului Şef. „Căutăm soluţii pentru implementarea mai multor aplicaţii de digitalizare”, spune city-managerul Dacian Palladi.

Gratis pentru toţi

Mircea Mălan, viceprimar OradeaPrimăria a plătit 74.400 euro firmei Aviziero, care a dezvoltat un program foarte util pentru asociaţiile de proprietari. În această aplicaţie, orice membru al asociaţiei poate vedea cheltuielile blocului în care locuieşte, dar şi facturile de întreţinere. Şi mai important, le poate plăti online, fără niciun comision. „Există foarte multe nemulţumiri şi neînţelegeri la nivelul asociaţiilor de proprietari. Acestea, pe viitor, vor putea fi evitate”, explică viceprimarul Mircea Mălan (foto), coordonator al acestei investiţii.

Firma Aviziero a început să introducă în aplicaţie datele orădenilor, softul urmând să fie implementat, pe rând, la toate cele 850 de asociaţii din oraş. „Oameni specializaţi vor prelua toate informaţiile de la administratori şi, cu ecranul în faţă, îi vor învăţa cum să folosească programul”, spune Mălan. Un detaliu important este că asociaţiile vor folosi gratuit această aplicaţie!

Odată ce programul este implementat la o asociaţie de proprietari, fiecare locatar primeşte acces, însă va putea doar să vizualizeze informaţiile, nu să le şi modifice. În plus, aplicaţia are şi un forum pentru locatari, unde aceştia pot discuta între ei, dar şi posibilitatea de a trimite email-uri către toţi locatarii. Astfel, oamenii nu vor mai trebui să urmărească vechiul avizier pentru noutăţi...

Urbanism online

Dacian Palladi, city manager OradeaPrimăria mai are şi alte planuri de digitalizare. „Sigur că ne dorim să oferim cât mai multe servicii online. De aceea am şi investit în „împrospătarea” hardului Primăriei şi a întregii reţele interne. De vreo 12 ani nu s-au mai făcut investiţii, şi degeaba aveam idei, dacă nu se puteau implementa”, spune city-managerul Dacian Palladi (foto).

Un prim-pas va fi eliberarea online a unor documente emise de Instituţia Arhitectului Şef. „Există în Primărie o platformă integrată care a fost sincronizată cu documentaţiile Planului Urbanistic General. Aplicaţia pe care o folosim generează exact datele necesare pentru întocmirea certificatului de urbanism. Acest lucru ne-a făcut optimişti. În scurtă vreme vom putea emite certificatele online”, zice arhitectul şef al Oradiei, Radu Fortiş.

Şeful IAS nu a oferit o dată de implementare a noii facilităţi, dar mult nu va mai dura, deoarece mai trebuie realizată doar interfaţa prin care orădenii vor accesa platforma. Ulterior, şi autorizaţiile de construire sau de desfiinţare, respectiv diverse avize şi acorduri se vor elibera online.

„Vecina” Antonia

În acest an, Primăria orădeană mai ia în calcul să creeze o reţea cu toate societăţile comerciale din subordine, ceea ce va facilita dezvoltarea de aplicaţii şi pentru acestea. „Până la sfârşitul anului, vom mai cumpăra programe de acest gen, pe fonduri europene. Diferenţele se vor simţi însă abia de anul viitor”, spune Palladi.

Aceste noi servicii se vor adăuga celor existente, orădenii putând deja, de ceva timp, să-şi plătească online toate taxele ori impozitele, inclusiv abonamentele de parcare, să se programeze prin internet la cununie ori la ghişeele Serviciului de Evidenţă a Populaţiei ori să plătească autorizaţia de trafic greu.

În schimb, cetăţenii nu pot încă să transmită online diverse cereri către Primărie, cum sunt cele pentru certificate fiscale, pentru adeverinţe care ţin de fond funciar ori pentru organizarea de manifestări stradale. La Primăria Cluj-Napoca, de pildă, 92 de tipuri de cereri şi formulare pot fi depuse online, instituţia având primul „funcţionar public virtual” din ţară, pe numele ei Antonia.

Oradea va avea şi ea astfel de servicii digitale, promit edilii. „Vom ajunge în situaţia ca orice operaţiune care presupune prezenţa fizică a cetăţeanului să aibă şi corespondent online”, spune Palladi. Aşadar, pare doar o chestiune de timp până când orădenii vor putea să-şi rezolve problemele de-acasă.


Vocea străzii:

Ce servicii credeţi că ar trebui digitalizate în Oradea?

Toate solicitările, petiţiile şi reclamaţiile la toţi furnizorii de utilităţi ar trebui să poată fi făcute online şi să fie considerate oficiale, ca la ghişeu.

Cristian Lucaci

Citirea contoarelor de apă trebuie să se facă online, nu să trebuiască să mergem lunar la asociaţie pentru asta. Uneori pur şi simplu uităm.

Rozalia Tenkei

Ar fi utilă o platformă digitală integrată, astfel încât să nu mai fie nevoie de prezentarea personală la Primărie pentru diverse acte.

Cristian

Eu mă bucur mult că vom putea plăti online facturile de întreţinere. Pentru cei care stau în străinătate, era o adevărată problemă.

Mirela Camilia

Actele pentru indemnizaţia bebeluşului ar trebui să le putem depune online. E neplăcut, ca proaspăt mămică, să umbli prin oraş pentru asta.

Alexandra

Actele de urbanism, toate, ar trebui să le depunem online. Dacă-ţi construieşti o casă, faci o groază de drumuri la Primărie, inutil.

anonim