Responsabilitatea salubrizării unui oraş, serviciu care trebuie asigurat permanent, nu este defel o misiune uşoară. În calitate de director general tehnic-investiţii al operatorului licenţiat de salubrizare al Oradiei, RER Ecologic Service, Florin Gontariu se asigură că utilajele şi muncitorii îşi fac treaba, şi nu oricum, ci cât mai bine, astfel încât orădenii să fie mulţumiţi de servicii şi de starea de curăţenie a oraşului.

Născut în Cluj, dar bihorean de la începutul anilor ’90, Gontariu are o vastă experienţă în management. De-a lungul ultimelor două decenii a avut funcţii de conducere în companii multinaţionale importante, hotărând să revină la Oradea, unde, în noiembrie 2016, a preluat conducerea RER Ecologic Service, alături de Zoltán Pálhegyi, directorul general marketing-economic. "În 2000, când am plecat din Oradea, am lăsat în urmă un oraş gri. Am revenit în 2015 şi am găsit un oraş colorat şi viu, un oraş care trăieşte şi se dezvoltă dinamic şi trainic, un oraş în care aş vrea să rămân", mărturiseşte directorul.

Orădenii răspund bine

- Sunteţi la conducerea RER Ecologic Service de mai bine de un an. Care este misiunea dvs.?

- Suntem într-o industrie în care activitatea se întâmplă repetitiv, zilnic, iar oamenii trebuie să respecte proceduri clare. Eu răspund de această parte operaţională. Totodată, na din preocupările mele a fost să aducem parcul de utilaje existent la un nivel maxim de funcţionare, aşa că am implementat un program lunar de mentenanţă preventivă, ceea ce a făcut ca gradul de inactivitate a utilajelor să scadă mult. Pe lângă asigurarea calităţii serviciului prestat, am şi rolul de a coordona proiecte specifice. De exemplu, implementarea planului de investiţii agreat cu municipalitatea, care a prevăzut acele sisteme de închidere controlată a incintelor în care se depun deşeurile, cele zece incinte subterane şi punctul de colectare separată a deşeurilor din gospodării, amenajat pe strada Thur

- Aţi încheiat recent toate aceste investiţii. Care este feedback-ul orădenilor?

- Aş spune  că foarte bun. Cel mai proaspăt exemplu este al platformei de colectare separată a deşeurilor, şi fac o comparaţie cu Iaşi, unde funcţionează primul astfel de centru din România. Într-un an, acolo s-a colectat un container de 20 mc de deşeuri electronice şi electrocasnice, iar în rest cantităţi nesemnificative de deşeuri vegetale. La noi, în doar o lună de la deschidere, orădenii au transportat şi depus la platformă peste 55 de tone de deşeuri, din care 27 de tone de moloz rezultat din construcţii şi renovări. Este foarte bine pentru oraş că se colectează atât de mult. Altfel, multe din aceste deşeuri ajungeau clandestin pe străzi.

Investiţii asumate şi realizate

- Cum se încheie anul 2017 pentru RER Ecologic Service?

- Am finalizat toate investiţiile din planul agreat cu municipalitatea. Am îmbunătăţit starea tehnică şi aspectul utilajelor prin reparaţii capitale, astfel încât am reuşit să mărim numărul traseelor de colectare selectivă a fracţiei uscate fără să fim nevoiţi să creştem dimensiunea parcului auto. Pe de altă parte, am extins dimensiunea parcului destinat activităţii de deszăpezire, astfel încât să putem interveni optim. Încercăm să ne apropiem de cetăţeni, iar prin serviciul prestat să arătăm că suntem pe drumul cel bun. Nu spun că ne facem perfect treaba, departe de mine. Ştim că mai avem multe de îmbunătăţit.

- Aţi discutat cu Primăria despre posibilitatea continuării investiţiilor în sistemul local de salubritate?

- Da. Pentru că platforma de colectare a deşeurilor a costat mai puţin decât se estimase, suma economisită va fi folosită pentru construcţia unei noi platforme similare. Nu este stabilit încă amplasamentul acesteia.

Nu probleme, ci oportunităţi

- Care sunt, în opinia dvs., principalele probleme ale salubrităţii în Oradea?

- Eu nu văd probleme, văd oportunităţi, şi asta din perspectiva unui cetăţean care are contact şi cu alte localităţi. În Oradea s-au făcut lucruri bune, sistemul de salubritate oferă o bază solidă pentru viitor, aş îndrăzni să spun că oraşul are una din cele mai dezvoltate infrastructuri de salubritate din ţară. Probabil pasul următor va fi testarea introducerii unei noi fracţii în sistemul de colectare. Nu este un proiect finalizat, rămâne să stabilim împreună cu toţi factorii implicaţi atât perioada, cât şi zona de testare. Decizia finală va fi luată după analizarea rezultatelor din perioada de testare.

- Cum pot fi disciplinaţi orădenii aşa încât să colecteze selectiv cât mai multe deşeuri?

- Până când se va ajunge la soluţia "plăteşti cât arunci", când fiecare va simţi în buzunar dacă face colectarea corespunzător sau nu, ar trebui să vorbim despre o acţiune combinată între administraţia locală, Poliţia Locală şi prestator. Asta nu înseamnă doar amenzi, ci şi o activitate de informare şi educare a cetăţenilor cu privire la beneficiile colectării corecte.

Pregătiţi de iarnă

- Este pregătit operatorul de salubritate pentru intervenţiile din această iarnă?

- Am avut deja două intervenţii, nu am avut nicio problemă, utilajele au funcţionat la capacitate, stocuri de antiderapant există. În acest an intervenim din patru puncte distincte de încărcare, faţă de două puncte în anii precedenţi, astfel că timpul necesar pentru realimentarea utilajelor cu material antiderapant a scăzut semnificativ. Este important de înţeles un lucru: momentul intervenţiei e crucial. Dacă antiderapantul ajunge pe sol la primii fulgi de nea, îşi face efectul, iar activitatea de deszăpezire e mai rapidă. Însă chiar dacă intervii la momentul optim, de la o ninsoare liniştită se poate ajunge la căderi de cantităţi masive, şi atunci timpul de finalizare a intervenţiei va fi mai mare. Asta aş vrea să înţeleagă orădenii: când ninge continuu şi cad cantităţi mari, efectul intervenţiei se va face simţit după o perioadă mai îndelungată.

- Care sunt planurile RER Ecologic Service pentru anul 2018?

- Ne dorim un proiect comun între noi, Primărie, Poliţia Locală şi alţi factori care pot influenţa comportamentul cetăţeanului în colectarea deşeurilor. Pe scurt, cooperare cu efect în educarea şi responsabilizarea cetăţeanului.