1920. Drum nou pentru o graniţă nouă

Zona de vest a Oradiei a cunoscut o dezvoltare notabilă în perioada interbelică. La începutul secolului XX, perimetrul cuprins între complexul Palatului Baroc şi calea ferată ce duce către Arad era ocupat de străzi micuţe, cu case având curţi în faţă. Vreme îndelungată, cartierele din jurul fostului cimitir Olosig nu aveau niciun fel de utilităţi publice, iar facilităţile de transport aproape inexistente îi menţineau pe locuitori izolaţi faţă de restul oraşului.

În anii ’20-’30, odată cu extinderea zonei de case către vestul oraşului, a început delimitarea unui nou drum, azi Bulevardul Dacia. Până atunci, se putea ajunge spre frontieră numai prin satul Episcopia. Într-o primă fază, noua arteră străbătea o parte a curţilor, nu ieşea în afara oraşului şi purta numele strada Vasile Stroescu. Prin 1930, strada ajungea până la "grădinile bulgarilor", cum erau cunoscute terenurile agricole din preajma actualei străzi Transilvaniei.

Începând din 1942, artera face legătura directă între oraş şi comuna Borş. La începutul perioadei comuniste, drumul a fost asfaltat.

2017. "Coloana vertebrală" din Rogerius

Pe parcursul anilor ’60, zona din proximitatea noii artere a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă. Segmentul aflat la vest de calea ferată, denumit Şoseaua Borşului, a fost socotit ideal pentru realizarea unei platforme industriale.

Partea cealaltă, dinspre oraş, a început să fie amenajată cu blocuri pentru muncitorii noilor întreprinderi. În perioada comunistă, această stradă a preluat numele 6 Martie, amintind că în această zi, în 1945, se instalase în România cel dintâi guvern comunist.

"Poartă de intrare" dinspre Occident, artera trebuia să arate monumental, astfel că a fost concepută ca un bulevard flancat de clădiri înalte, aşa că toate casele, majoritatea de proastă calitate, au fost demolate. Şoseaua 6 Martie era locul pe unde vehiculul prezidenţial al lui Nicolae Ceauşescu defila în timpul "vizitelor de lucru". După 1989, denumirea a fost schimbată în Bulevardul Dacia.

Nu au urmat modificări semnificative, decât din punct de vedere estetic, cu înfiinţarea unui scuar central, iar bulevardul este şi în prezent canal principal de trafic pentru cartierul Rogerius.