Frumuseţea unui oraş Art Nouveau nu poate fi admirată din maşină sau tramvai. Pentru ca localnicii şi turiştii să "savureze" mai mult centrul istoric al Oradiei, Primăria va transforma mai multe străzi şi zone în locuri dedicate exclusiv pietonilor.

După ce strada Vasile Alecsandri a trecut deja printr-o asemenea metamorfoză, din primăvară va veni rândul străzilor Aurel Lazăr, Libertăţii şi Nicolae Grigorescu să fie eliberate de maşini. Aceeaşi reţetă a transformării în zone de promenadă va fi aplicată apoi Pieţei Ferdinand, platoului de pe viitoarea parcare subterantă din strada Independenţei şi malului stâng al Crişului Repede, lângă Primărie.

Dedicat pietonilor 

Orădenii care au trecut în ultimele luni pe strada Vasile Alecsandri au avut o surpriză plăcută. Pietruită şi cu faţadele clădirilor restaurate, artera a devenit şi mult mai aerisită după ce singurii care mai au permisiunea să intre cu maşinile sunt riveranii.

Mircea Mălan, viceprimarul OradieiLa fel se va întâmpla şi pe străzile Libertăţii şi Aurel Lazăr, pe care Primăria vrea să le transforme în artere pietonale, cu acces auto permis exclusiv riveranilor. "Centrul unui oraş ca Oradea, având în vedere dimensiunile sale, este bine să fie simţit la viteza de 5 km/h, adică pe jos", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Strada Aurel Lazăr va fi pavată pe întreaga suprafaţă de 3.500 mp (foto), urmând să fie plantaţi şi 23 de copaci de dimensiuni mari. Proiectul mai cuprinde realizarea unei piste pentru biciclişti de 2 metri lăţime, precum şi a unui sistem de irigaţii automatizat şi a unui sistem de iluminat arhitectural. Lucrările, estimate la 8,5 milioane lei fără TVA, vor dura 12 luni.

Strada Aurel Lazăr, Oradea

Lucrări la pachet

Pe strada Libertăţii, aflată pe malul drept al Crişului, în continuarea parcului cu acelaşi nume, Primăria are acelaşi plan, ce vizează desfiinţarea locurilor de parcare şi a carosabilului, pentru a o transforma în arteră pietonală. Zona va fi pavată cu piatră porfir, copacii existenţi vor fi păstraţi, iar pe latura dinspre râu va fi ridicat un zid de sprijin, pentru stabilizarea malului, dar şi pentru a crea o zonă în care pietonii să se poată aşeza. Strada va fi iluminată cu un sistem tip LED, iar mobilierul urban va fi similar celui din Piaţa Unirii. De asemenea, va deveni pietonală şi micuţa stradă Nicolae Grigorescu, folosită acum ca legătură cu strada Libertăţii.

La intersecţia cu strada Iosif Vulcan va fi amenajat un sens giratoriu (foto), întrucât pe această din urmă stradă, la nr. 12, va fi amenajată o parcare supraetajată. Împreună cu pavarea trotuarelor de pe strada Iosif Vulcan cu porfir, pachetul de lucrări va costa 10,2 milioane lei, fără TVA.

Strada Libertăţii, Oradea

"Primăria a scos la licitaţie ambele lucrări, dar pentru strada Libertăţii încă nu s-a prezentat nicio firmă, aşa că vom relua procedura. În ce priveşte strada Aurel Lazăr, suntem în faza finală de achiziţie", precizează Mălan. Singura firmă care s-a prezentat la această licitaţie este Drumuri Orăşeneşti.

Pe modelul Pieţei Unirii

Piaţa Regele Ferdinand I va fi la rându-i rezervată pietonilor. În faţa şi în spatele Teatrului, dar şi pe strada Madach Imre, traficul auto va fi interzis, în timp ce pe strada Patrioţilor se va desfăşura în dublu sens după eliminarea locurilor de parcare.

Pentru acest proiect, tisele din faţa Teatrului au fost deja relocate în Parcul 1 Decembrie. Piaţa va fi pietruită cu porfir, în proporţie de 80% (foto), diferenţa urmând să o constituie plăci din andezit şi borduri din granit auriu, astfel încât să se alinieze cromatic cu Piaţa Unirii. În spaţiul eliberat din spatele Teatrului vor putea fi desfăşurate spectacole în aer liber.

Piata Ferdinand, Oradea

Lucrările, în valoare de 19 milioane lei, vor avea o durată de execuţie de 18 luni. "Licitaţia a fost adjudecată de asocierea de firme care a lucrat şi la Piaţa Unirii. Peste iarnă se va pregăti proiectul tehnic, aşa încât în primăvară să putem da startul lucrărilor", precizează Mălan. Aici vor lucra muncitorii firmelor Gavella, Porfido Edarte Conzortio Stabile şi Kal Trans SRL.

Plimbare pe malul apei

O asociere condusă de aceeaşi firmă Gavella şi din care mai fac parte Porfido ed Arte Consorzio Stabile, Proconsolutions şi Iriconstruct, a câştigat şi licitaţia pentru amenajarea promenadei pe malul stâng al Crişului Repede, care va fi tot o zonă pietonală, între podurile Sf. Ladislau şi Centenarului. Lucrările vor costa 9,9 milioane lei şi vor cuprinde reabilitarea stâlpilor şi a corpurilor de iluminat, precum şi crearea unei zone de relaxare lângă cursul apei. De asemenea, va exista o pistă pentru biciclişti, iar trotuarul va fi pavat cu piatră.

Promenada malul Crisului Repede, Oradea

Toate aceste investiţii, în valoare totală de aproximativ 11 milioane de euro, vor fi finanţate din bani europeni. În plus, Primăria mai are în plan un proiect de "pietonalizare", încă în fază incipientă, tot în centrul oraşului. "Platoul care urmează să fie amenajat peste parcarea subterană din strada Independenţei va fi, de asemenea, zonă pietonală", precizează viceprimarul Oradiei. Pas cu pas...


Vocea străzii

Ce părere aveţi despre transformarea Pieţei Ferdinand şi a străzilor Aurel Lazăr şi Libertăţii în zone pietonale?

 

De acord. Trebuie eliminată circulația din centru, oamenii să folosească mai mult bicicleta. Iar  plimbările pe jos fac piciorul frumos.
Dragoş Călin

Sunt de acord! Dar să termine și parcarea din strada Independenței, să ai unde lăsa mașina. Şi să nu se repete dezastrul din Piața Unirii.
Kovacs Levente

Nu are rost, vor aduce mai multe betoane. Aşa au făcut în tot oraşul, au distrus locuri pline cu spaţii verzi şi au „plantat” în schimb beton.
Felix

Sunt de acord să fie cât mai multe străzi pietonale. Maşinile nu au ce căuta într-un centru civilizat şi european, cum vrem să avem.
Gabriel Florian

Mai întâi să termine Primăria lucrările începute, abia apoi să se apuce de altele noi. Cred că aceste idei mai pot să aştepte, nu sunt prioritare.
Cornelia

De acord. Dar în aceste zone să aducă şi un pic de verdeaţă faţă de ce există deja. Cred că asta ar fi cu adevărat benefic pentru orădeni.
George