Orădeni, vă deranjează gălăgia? Strigaţi! Până pe 10 aprilie, Primăria aşteaptă propunerile şi comentariile voastre la planul de măsuri pentru combaterea poluării fonice.

Întocmit de două firme specializate, studiul arată, deloc surprinzător, că cea mai mare sursă de gălăgie din oraş este traficul rutier. Drept urmare, se propune realizarea a cât mai multor piste pentru biciclişti şi zone dedicate exclusiv pietonilor, dar şi modernizarea parcului de tramvaie şi autobuze OTL, astfel încât mai mulţi locuitori să aleagă transportul în comun, în detrimentul autoturismelor proprii.

Străzile gălăgiei

Conform normelor europene, o dată la cinci ani, fiecare oraş trebuie să-şi revizuiască strategia privind gestionarea problemelor şi efectelor cauzate de zgomot, plan ce presupune, fireşte, şi o analiză a situaţiei existente. Firmele Enviro Consult şi Med Laboratory, specializate în astfel de evaluări, au fost contractate de Primăria Oradea pentru a stabili ce anume poluează fonic oraşul şi, mai ales, cum poate fi combătută această poluare. După o analiză de un an, care a presupus şi măsurători de decibeli pe străzile oraşului, specialiştii au întocmit un plan pentru combaterea gălăgiei, supus acum dezbaterii orădenilor.

La nivel european, se consideră că trei sunt sursele potenţiale de gălăgie care trebuie monitorizate: traficul rutier, traficul feroviar şi zona industrială. Măsurătorile au arătat, însă, că în Oradea doar traficul rutier produce gălăgie peste limite. Concret, pe străzile Densuşianu, Calea Borşului, Podului şi Matei Corvin, vehiculele fac, pe timp de zi, mai multă gălăgie decât limita maximă admisă de lege, de 70 de decibeli. Când vine vorba de poluarea fonică din timpul nopţii, limita de 60 dB este depăşită şi pe străzile Calea Aradului, Ogorului, Calea Clujului şi Făcliei, pe tronsonul de la strada Codrilor până la podul Constantin Prezan. În total, arată documentul, 2.900 de orădeni locuiesc în zonele în care gălăgia este peste limite.

Priorităţi propuse

Specialiştii au identificat şi câteva măsuri pe care Primăria ar trebui să le transforme în priorităţi, pentru combaterea gălăgiei din oraş. Cea dintâi vizează montarea de panouri fonoabsorbante de-a lungul străzilor poluate, pentru a face nopţile orădenilor mai liniştite. De asemenea, se recomandă pietonalizarea cât mai multor artere din zona centrală a Oradiei, astfel încât maşinile să nu mai "agreseze" urechile orădenilor.

O altă măsură propusă ca prioritate este modernizarea parcului de transport public. Pe lângă achiziţia de tramvaie şi autobuze moderne, specialiştii recomandă efectiv suplimentarea traseelor şi a vehiculelor din oraş. "Mărirea capacităţii de transport cu 20 de autobuze va creşte cu 16.000 numărul locuitorilor care vor folosi transportul în comun, ceea ce va conduce la o scădere a traficului rutier cu 12.000 de treceri de vehicule pe zi, pe rutele noilor autobuze", se arată în plan.

În fine, se mai recomandă şi amenajarea a cât mai multor parcuri mari, care să poată deservi drept "zone linişte", unde orădenii se pot retrage pentru a-şi auzi gândurile, nu claxoanele...

Strategia Primăriei

Planul mai cuprinde şi proiectele pe care Primăria le-a prevăzut deja în strategia de dezvoltare a oraşului şi care, de asemenea, vor avea efecte în combaterea gălăgiei. Printre acestea se numără realizarea de piste pentru biciclişti prin tot oraşul, pietonalizarea străzilor Aurel Lazăr şi Libertăţii, construirea unei noi linii de tramvai, pe malul Peţei, amenajarea de piaţete în cartierele oraşului, înierbarea căii de rulare a tramvaielor în zona Nufărul - Cantemir ori realizarea unui coridor verde pe strada Barcălui.

Publicat pe site-ul www.oradea.ro, planul anti-poluare fonică poate fi consultat până la data de 10 aprilie, când, de la ora 16, va fi dezbătut în sala mică a Primăriei. Totodată, orădenii sunt îndemnaţi să transmită propuneri la adresa de e-mail demeter@oradea.ro. Pentru că, până la urmă, gălăgia oraşului zgârie urechile tuturor...


VOCEA STRĂZII:

Ce ar trebui făcut în Oradea pentru combaterea poluării fonice?

Terasele înfiinţate pe trotuare poluează fonic până noaptea târziu. Pentru liniştea locatarilor din jur, nu ar trebui să li se permită funcţionarea.

Elena

Singura soluţie cred că sunt vehiculele electrice, dar trebuie să ni le şi permitem, nu doar să ni le dorim. Gălăgia din trafic este foarte deranjantă.

Aurel Manea

Unele tramvaie fac o gălăgie infernală, OTL ar trebui să aibă ca prioritate înlocuirea lor. Este groaznic să-ţi treacă un tramvai prin faţa blocului.

Diana Coman

O problemă în Oradea sunt ambulanţele, care nu ştiu dacă de fiecare dată circulă justificat cu sirenele pornite. Te surzesc, pur şi simplu.

Mircea Lazăr

Primăria ar trebui să interzică în tot oraşul claxonatul, aşa cum e în multe oraşe din străinătate. Prea mulţi şoferi abuzează şi claxonează din orice.

Marcela

Cred că e nevoie de nişte bannere în oraş, ca orădenii să conştientizeze problema gălăgiei. Mulţi nu-şi dau seama nici că vorbesc prea tare pe stradă.

Flaviu