Chiar dacă a evoluat mult în ultimii ani, înnoindu-şi faţa, Oradea a rămas deficitară la un capitol important pentru un oraş modern, care se vrea şi ecologist: transportul pe două roţi.

Pentru că nu au piste dedicate, bicicliştii se încalecă fie cu şoferii, fie cu pietonii, situaţii care generează frecvent accidentări. Primarul Ilie Bolojan promite că după ce marile şantiere se vor fi încheiat, va da curs şi necesităţilor bicicliştilor...

Pietoni "surzi"

Oficial, Oradea stă bine cu infrastructura ciclistă, având aproape 34 kilometri de piste. Cei care le folosesc spun, însă, că în realitate oraşul nu este foarte îmbietor pentru plimbările pe două roţi. Majoritatea pistelor au fost desenate pe trotuare, astfel că bicicliştii le împart cu pietonii. Fireşte, asta duce şi la accidente, deoarece pietonii nu prea ţin cont că folosesc sectorul dedicat sportivilor.

A simţit-o pe pielea ei şi Claudia, o orădeancă care foloseşte zilnic bicicleta între zona Sovata şi centrul oraşului. Zilele trecute, a avut un accident serios. "În zona restaurantului Vandana, la trecerea pe sub pod, erau pietoni pe pistă. Am ocolit o familie şi era un bărbat mai în faţă. Am claxonat, nu a reacţionat, şi când am dat să trec pe lângă el a făcut un pas lateral şi ne-am lovit", povesteşte femeia.

Impactul a fost puternic, iar biciclista a "frecat" asfaltul vreo trei metri, alegându-se, spre norocul ei, doar cu vânătăi şi julituri. "Din fericire, am avut casca pe cap", spune Claudia. După ce s-a ridicat a văzut că bărbatul nici nu avea cum s-o audă claxonând: avea căşti în urechi.

Fără respect...

Sebastian Miklo, preşedintele Asociaţiei Pro BikersAccidente de acest fel sunt la ordinea zilei. "Nu cred că trece o zi fără să păţesc ceva similar. Din păcate, orădenii încă nu au învăţat să respecte bicicliştii şi infrastructura nu ne ajută. În multe locuri, pista pentru biciclişti e atât de îngustă că nu poţi trece fără să deranjezi pietonii", zice Sebastian Miklo (foto), preşedintele Asociaţiei Pro Bikers. Tocmai pentru a atrage atenţia orădenilor, pietoni şi şoferi, că în oraş circulă şi biciclişti, ONG-ul organizează periodic marşuri prin oraş.

Miklo spune că singura pistă pe care bicicliştii se simt cu adevărat în siguranţă este cea amenajată de-a lungul noii şosele care uneşte Oradea de Sântandrei. "Este separată de şosea şi pe-acolo nu circulă pietoni", zice Miklo. În schimb, pe Bulevardul Decebal, unde pista e trasată tot pe trotuar, mulţi biciclişti preferă să ruleze pe carosabil, ca să nu dea peste mame cu cărucioare ori peste alţi pietoni.

Va urma

Lipsa infrastructurii adecvate descurajează ciclismul urban, chiar dacă la nivel mondial acesta este o adevărată modă. În oraşele din Germania, ţară în care 82% dintre locuitori folosesc bicicleta pentru transport sau agrement, bicicliştii au propriile semafoare (foto), care le asigură accesul în intersecţii fără să se încalece cu pietonii ori maşinile. În plus, pistele sunt vizibil marcate, adesea vopsite în roşu, iar în zonele unde nu există piste, bicicliştii au prioritate în faţa maşinilor. Iar şoferii respectă regula.

Primarul Ilie Bolojan recunoaşte că Oradea este deficitară la acest capitol. De altfel, chiar săptămâna trecută, la o întâlnire în faţa studenţilor, edilului i s-a atras atenţia asupra acestui aspect, mai cu seamă că din centru spre Universitate nici măcar nu există vreo pistă. Defel. "Cât timp în oraş avem şantiere mari, nu putem face piste. Când se vor încheia acestea, ne vom concentra şi asupra acestui aspect", spune Bolojan, adăugând că îşi doreşte ca orădenii să folosească transportul pe două roţi, motiv pentru care mai multe străzi centrale devin interzise maşinilor. "Pe Alecsandri, pentru că este o stradă suficient de lată, încap şi pietonii, şi bicicliştii, fără probleme", exemplifică edilul.

Aşadar, până când infrastructura va fi îmbunătăţită, nu rămâne decat ca pietonii, bicicliştii şi şoferii să fie vigilenţi şi, desigur, să se respecte unii pe alţii...


VOCEA STRĂZII

Credeţi că Oradea este un oraş prietenos cu bicicliştii? Ce îi lipseşte pentru un transport eficient pe două roţi?

Avem nevoie de piste clar delimitate, ca în ţările vestice, chiar prevăzute cu semafoare specifice. Lipseşte şi educarea pietonilor, şi a şoferilor.

Lavinia Nanu

Nu este. Singura soluţie eficientă sunt pistele pentru biciclişti făcute ca lumea, nu doar cu vopsea dată pe trotuar, fără nicio noimă.

Alexandru Bidilean

Pistele sunt destul de mari, încape toată lumea. Ne trebuie biciclişti cu bun simţ şi respect, care să nu treacă pe lângă pietoni cu 50 km/h.

Ionuţ Moisa

Este o problemă de mentalitate, care trebuie schimbată din rădăcini. Până atunci, fiecare merge cum poate, pe unde poate.

Cris

Pistele trebuie delimitate şi fizic, cu borduri, dar nu pe trotuare, ci pe şosele, dacă se poate. Dacă nu, delimitare mai clară.

Laviniu Hoduţ

Publicul trebuie educat, cu reclame urbane şi în mass-media. Nu ar strica un sistem „free bikes”, ca să ne obişnuim cu pedalatul.

Monica