În epoca vitezei, când toată lumea vrea ca statul la coadă să fie o amintire tristă, societăţile care furnizează servicii de utilitate publică s-au adaptat.

Orădenii îşi pot plăti online, simplu şi rapid, impozitele, amenzile, facturile de apă şi canalizare, salubritate, electricitate şi termoficare şi să-şi urmărească, printr-un simplu click, datoriile. Ultima intrată în "liga online" este societatea Termoficare...

Taxe, impozite, amenzi...

Dată ca exemplu de mai multe ori pentru modul în care s-a "digitalizat", Primăria Oradea a implementat, încă din 2012, un sistem de plată online a impozitelor şi taxelor. Accesibilă de pe site-ul municipalităţii, www.oradea.ro, la butonul "Plăţi online", aplicaţia e foarte uşor de folosit: contribuabilul trebuie să-şi introducă CNP-ul, iar site-ul îi arată ce impozite are de plătit. Achitarea se face cu datele unui card bancar, iar chitanţa se transmite automat pe adresa de email declarată.

Dacă are de plătit o amendă, orădeanul mai trebuie să scrie, în plus, tipul sancţiunii, seria şi numărul procesului verbal, explicaţia şi suma datorată, iar dovada plăţii se livrează tot prin mail. Atenţie, însă: procedura e valabilă doar pentru plata amenzilor în termen de 48 de ore. Pentru cele mai vechi, suma datorată se regăseşte la butonul "Debite". Pe acelaşi site, de asemenea, orădenii îşi pot plăti şi abonamentele de parcare în oraş.

Rapid şi simplu!

Modelul Primăriei l-au aplicat, pe rând, şi societăţile care furnizează utilităţi publice. Din toamna anului trecut, operatorul licenţiat de salubritate RER Ecologic Service a introdus pe site-ul www.reroradea.ro meniul "Contul meu", unde se poate înregistra orice client folosind codul de pe factură şi o adresă de email validă. Un mesaj de activare a contului se transmite în căsuţa de email, după care contul devine utilizabil. Clienţii autentificaţi pot apoi, în doar trei minute, să achite factura de salubritate. Trebuie doar să acceseze meniul "Tranzacţii", să aleagă factura pe care o au de plătit şi să completeze datele cardului bancar, totul în condiţii complet securizate. Facilitatea este disponibilă, evident, şi pentru clienţii persoane juridice.

În plus, pe lângă posibilitatea de a plăti facturile fără niciun drum la ghişee, clienţii RER Ecologic Service pot şi să vadă facturile vechi şi istoricul plăţilor. De asemenea, îşi pot actualiza aici datele de contact, precum, de exemplu, numărul de telefon.

Gazul, apa şi căldura... pe net

Un serviciu online prietenos are, de anul trecut, şi Distrigaz Vest. Furnizorul de gaz a implementat la adresa my.distrigazvest.ro "Contul meu", unde fiecare client înregistrat îşi poate vizualiza facturile şi consumul de gaz propriu din ultimul an, inclusiv într-o formă grafică intuitivă, ce prezintă diferenţele între anotimpuri. Consumatorii pot să şi plătească facturile prin card, direct din cont, doar că acest lucru nu este comunicat clar de companie, care enumeră pe site că plăţile se pot face doar numerar, cu cardul la casierie sau prin virament bancar. O mică revizuire a site-ului se impune, deci.

O aplicaţie similară are, de câteva săptămâni, şi Compania de Apă Oradea. La secţiunea "Contul meu" de pe site-ul www.apaoradea.ro, pe baza unui nume de utilizator şi a unei parole, clienţii îşi pot vedea şi plăti facturile, pot declara citirea contoarelor şi, în plus, pot face reclamaţii. Prin aceeaşi aplicaţie, CAO îşi poate avertiza clienţii despre posibile avarii. Aproape identică este şi aplicaţia pusă la dispoziţie, tot de curând, de societatea Termoficare, pe site-ul www.termoficareoradea.ro, aceasta cuprinzând opţiuni de vizualizare facturi, plăţi online şi reclamaţii.

Inclusiv indexul contoarelor

Facilităţi similare oferă şi Electrica Furnizare, principala societate care distribuie curent electric. Pe site-ul oficiulvirtual.electricafurnizare.ro orice client, folosind tot codul specific de pe factură, poate să-şi creeze un cont. Facilităţile sunt diverse: se pot face plăţi online, se pot vedea facturile şi plăţile vechi, dar - lucru important - se poate declara şi indexul contoarelor.

RCS&RDS, compania care furnizează celor mai mulţi dintre orădeni serviciile de televiziune prin cablu şi internet, iar mai nou şi electricitate, are, de multă vreme, o aplicaţie similară. Pe site-ul digicare.rcs-rds.ro, clienţii îşi introduc codul de pe factură sau o adresă de e-mail şi o parolă, iar apoi văd cât au de plată şi pot achita direct facturile.

Până la urmă, toţi furnizorii ar trebui să fie interesaţi să-şi încaseze banii de la clienţi cât mai repede. Iar mai rapid decât online nu există...