Pentru o mai bună mobilitate în Zona Metropolitană Oradea, primarul Ilie Bolojan a propus, la sfârşitul primăverii, înfiinţarea unui transport public unitar. OTL ar fi urmat, astfel, să preia navetiştii din comunele apropiate municipiului, oferindu-le abonamente de călătorie unice.

Pe cât de eficientă pare, pe atât de greu este de pus în aplicare această idee. Între timp, Guvernul a prelungit "din pix" licenţele firmelor care asigură în prezent transportul judeţean, asigurându-le monopolul încă 4 ani.

OTL peste tot

În luna mai, primarul Ilie Bolojan, în calitate de preşedinte al ZMO, anunţa că această asociere pregăteşte un transport public integrat. Conceptul este simplu: în toate cele 11 comune apropiate Oradiei, OTL ar urma să devină operator de transport, iar călătorii ar putea să-şi cumpere abonamente unice, cu care să vină din sat în Oradea, să circule în oraş, dar şi între comunele din ZMO.

În prezent, OTL operează în Sânmartin şi Borş. În restul Zonei Metropolitane există însă un deficit de conectivitate, fiecare comună având propriii operatori, aleşi de Consiliul Judeţean Bihor, instituţia ce administrează rutele judeţene de transport public. Astfel, dacă vin la muncă în Oradea, bihorenii trebuie să plătească un abonament acestor firme, un altul la OTL, iar legături între comune nu există. Dacă OTL ar fi operator unic în ZMO, autobuzele ar circula pe rutele cerute de primari, care ştiu cel mai bine unde călătoresc consătenii lor.

Voia operatorului

La momentul anunţului, Bolojan le-a dat răgaz două luni primarilor de comune, să decidă dacă vor sau nu transport metropolitan. Până la expirarea termenului, doar comunele Paleu şi Ineu au depus documentele de adeziune la Transregio, asocierea anume creată. Ceilalţi primari au fost descurajaţi de faptul că, între timp, Guvernul a schimbat regulile!

Adrian Foghiş, ZMOActualele firme care asigură transportul pe rutele judeţene aveau licenţele valabile până la sfârşitul acestui an, însă prin OUG 51/2019, publicată pe 2 iulie, contractele au fost prelungite până în 2023. "Comunele pot şi acum să adere la Transregio, dar pentru schimbarea operatorului au nevoie de un aviz de la Consiliul Judeţean şi de acordul operatorului curent", explică Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO. Or, greu de imaginat că o firmă care a primit de la Bucureşti dreptul să mai facă bani 4 ani, va renunţa la contracte...

La mâna CJ

Mai mult, aceeaşi OUG 51/2019 a eliminat transportul judeţean din sfera serviciilor publice, ceea ce înseamnă că firmele pot, practic, renunţa la rutele nerentabile. O măsură care a adus multe critici, mai ales că a fost anunţată la câteva zile după ce, la Caracal, adolescenta Alexandra Măceşanu a fost răpită, iar apoi omorâtă de un bărbat care a luat-o la ocazie, dintr-un sat unde nu există transport public. Guvernul a promis soluţii, dar până acum ele n-au apărut.

În acest context, şi transportul metropolitan din Bihor este în impas. Bolojan spune că proiectul rămâne în picioare, chiar dacă se amână. "Primarii, indiferent de culoarea politică, şi-au dorit transport metropolitan, dar această prelungire a licenţelor a făcut ca toate comunele să depindă de Consiliul Judeţean şi de operatorii actuali. Din păcate, cel puţin până acum, CJ n-a dat semne că ar susţine acest sistem de transport metropolitan", susţine edilul Oradiei. Iar fără avizul CJ, nu se poate face nicio schimbare.

Reprezentanţii CJ Bihor nu au vorbit public despre viziunea pe care o au în privinţa transportului judeţean. Ţinând cont de disputele politice între Primăria Oradea şi CJ, cel mai probabil şefii de la Consiliul Judeţean vor spune "pas" extinderii OTL în comunele limitrofe municipiului. Aşa că, cel puţin în următorii ani, bihorenii vor continua să vină la oraş cu vechea "rată"...


CU CE PREŢ?

CJ Bihor: Ar fi utilă o analiză a costurilor

Prin vocea purtătorului de cuvânt Adrian Simon, CJ Bihor a transmis că, înainte de implementarea unui transport metropolitan, primăriile ar trebuie să facă "o evaluare comparativă a costurilor de execuție între un operator privat și operatorul regional, în aceleași condiții de operare care să permită o analiză cost-beneficiu, cu atât mai mult cu cât aici este vorba deja de eficiența cheltuirii banului public".

Simon nu a precizat dacă CJ Bihor îşi va da sau nu avizul pentru aceste modificări, subliniind însă că acest accept nu ar fi suficient, fiind nevoie şi de acordul operatorilor privaţi.