Reprezentanții Zonei Metropolitane Oradea și ai primăriilor din Oradea și Biharia au semnat joi, la Oradea, un acord de asociere pentru realizarea unei șosele de centură pentru comuna Biharia.

Centură de 5,6 kilometri

Potrivit unui comunicat la municipalității orădene, artera, cu o lungime de 5,6 kilometri, va asigura o rută ocolitoare către nodul rutier al autostrăzii Transilvania, menită să scoată traficul rutier din centrul comunei.

„Obiectul acordului de asociere prevede suportul tehnic și financiar al Zonei Metropolitane Oradea și al Primăriei Municipiului Oradea, în favoarea Primăriei comunei Biharia, pentru identificarea și asigurarea surselor de finanțare necesare pentru realizarea acestei investiții strategice metropolitane”, se menționează în comunicat.

Comuna Biharia are nevoie de sprijinul ZMO și al municipalității orădene având în vedere că investiția, cu un termen de finalizare de 17 luni, se ridică la 49,6 milioane lei cu TVA inclus. 

Potrivit Studiului de Fezabilitate, realizat de ZMO, centura ocolitoare va avea o lungime de 5,6 kilometri și va avea inclusiv o pistă pentru biciclete.

Importanță strategică

Pentru municipalitatea orădeană, centura ocolitoare a comunei limitrofe constituie un proiect strategic la fel de important ca pentru Primăria Biharia.

„DN19 are rolul de drum de legătură între Autostrada Transilvania și municipiul Oradea. După realizarea autostrăzii se va genera dublarea fluxurilor de circulație față de nivelul prezent, ceea ce, conform studiilor, va duce la blocarea circulației și la creșterea numărului de accidente în zonă”, a declarat primarul de Oradea, Ilie Bolojan.

„Drumul de centură va ocoli localitatea Biharia prin partea sa estică, pe un traseu parțial paralel cu traseul drumului național DN19, pe direcția nord-sud. Această centură reprezintă o alternativă la DN 19 Oradea - Satu Mare, degrevând comuna Biharia de congestionarea traficului în interiorul localității Biharia”, a spus primarul de Biharia, Nagy Gizella.

Cu pistă pentru biciclete

Șoseaua ocolitoare a comunei Biharia se va racorda în DN19 prin sensuri giratorii cu două brațe la ambele capete. Centura va avea trei sensuri giratorii intermediare și va traversa Valea Fâneața Mare (Valea Cosmo) pe poduri metalice cu deschiderea de 14,15 metri și înălțimea de 2,86 metri, capabile să susțină traficul greu.

„Drumul de centură va fi un drum de clasă tehnică III, corespunzător unui drum cu 2 benzi de circulație cu lățimea efectivă a părții carosabile de 8,50 m, alcătuit din carosabil de 7,00 m și două benzi de încadrare de 0,75 m care se aplică pe toată lungimea traseului”, se menționează în comunicatul Primăriei.

Șoseaua va avea o pistă pentru biciclete cu o lungime de 5,6 kilometri formată din două sensuri de circulație cu o lățime totală de 3 metri. Pe marginea arterei de circulație vor fi montați parapeți de siguranță.