Deputatul liberal Florica Cherecheş a vorbit, vineri, despre situaţia învăţământului la nivel naţional, acuzând din nou sistemul "bolnav şi incapabil".

Un sistem bolnav

Potrivit acesteia, anul acesta doar 89.215 elevi au reuşit să promoveze Bacalaureatul, adică 69% din cei care au susţinut examenul.

"Calculat la numărul celor înscrişi la examen, procentul celor promovaţi a fost de 63%. Este cel mai slab procent din ultimii 5 ani. Dacă vom continua cu acelaşi sistem rudimentar de învăţământ, bazat pe cantităţi şi nu pe educarea fiecărui elev, România va fi ameninţată de o gravă criză de specialişti şi de forţă de muncă înalt calificată", a declarat deputatul, într-o conferinţă de presă în care şi-a prezentat bilanţul activităţii parlamentare.

Pe lângă aceste cifre, Florica Cherecheş a făcut şi un calcul mai amplu, potrivit căruia din numărul elevilor care s-au înscris în urmă cu 12 ani în clasa I, adică 230.000, doar 37% au ajuns să dea examenul maturităţii. "Trei din cinci copii care au început şcoala acum 12 ani nu au ajuns să o finalizeze prin examenul de bacalaureat. Acesta este tristul rezultat al unui sistem aflat în permanentă schimbare, care pluteşte în derivă, incapabil de a se adapta la nevoile societăţii, incapabil de a motiva copiii, care în ultimii 12 ani a avut nu mai puţin de 17 miniştri ai Educaţiei", a explicat liberala.

Nici situaţia copiilor de clasa a VIII-a nu este una mai bună. Cherecheş a mai precizat că şi în cazul acestora, un elev din trei a lipsit de la examen sau a luat o notă sub 5. Numărul lor este cu atât mai îngrijorător cu cât el poate fi comparat cu numărul populaţiei din municipiul Turda, judeţul Cluj.

Soluţii sunt, dorinţă să fie 

Pentru a rezolva astfel de probleme, Florica Cherecheş le-a prezentat jurnaliştilor şi propunerile lansate de PNL. Printre cele mai importante se numără promovarea învăţământului profesional, implementarea programului After-School prin acordarea unui tichet de 400 de lei pentru fiecare copil, înlocuirea programului "Cornul şi laptele" cu o masă pe zi, dar şi specializarea continuă a profesorilor prin introducerea unui masterat didactic.

Tot printre propuneri a fost şi o analiză a ceea ce Cherecheş a numit "fenomenul Brăila". Deputatul a explicat că în urma examenelor de Evaluare Naţională şi Bacaulaureat, cea mai mare rată de promovabilitate s-a înregistrat în judeţul Brăila, dar Asociaţia pentru Educaţie şi Justiţie Socială Human Catalyst a arătat, printr-un studiu, că acestea au fost de fapt "manevrate". Asta pentru că profesorii le interzic copiilor care provin din medii defavorizate sau au rezultate şcolare mai slabe să susţină examenele. Cherecheş a mai spus că ar trebui interzise asemenea "mecanisme".