Viitoarea parcare subterană de tip "park and ride" din jurul catedralei ortodoxe "Învierea Domnului" a încins spiritele în şedinţa de vineri a Consiliului Local Oradea. Convocaţi să aprobe indicatorii tehnico-economici ai lucrărilor de construire a parcării, estimate la 30,2 milioane lei, aleşii orădenilor au intrat destul de repede în conflict.

Pro şi contra

Discuţiile au fost deschise de liderul grupului UDMR, Kirei Melinda, care a atras atenţia că Uniunea a cerut municipalităţii încă de anul trecut construirea unor lucrări de tip "park and ride". La acea dată propunerea a fost respinsă de majoritatea PSD.

"Eu am făcut propunerea construirii unei parcări park and ride încă de anul trecut. Atunci a căzut la vot. Acum văd că Primăria a anunţat acest proiect", a remarcat Kirei. Consiliera a declarat, cu trimitere la primarul Ilie Bolojan, că municipalitatea nu ar trebui să considere "o ruşine" să preia ideile opoziţiei dacă nu are altele mai bune.

La rândul său, dar complet pe dos, consilierul Adrian Negrea (foto) a anunţat că grupul PSD se va abţine să voteze proiectu,l în viabilitatea căruia nu crede în condiţiile în care municipalitatea s-a dovedit incapabilă să îşi termine construcţiile începute.

"În primul rând trebuie finalizate vechile proiecte. Parcarea din strada Independenţei este începută de doi ani. De atunci şi-a dublat valoarea! Mai este parcarea Voinţa şi cea care urma să fie construită în curtea Primăriei", a argumentat social-democratul.

Pe bani europeni

Primarul Ilie Bolojan a evitat să facă referire la afirmaţiile consilierei Kirei, dar i-a replicat lui Negrea că "nu are dreptate". "La parcarea din strada Independenţei valoarea nu s-a dublat, ci s-a schimbat soluţia tehnică şi s-a organizat o nouă licitaţie", a spus iritat primarul.

Bolojan a explicat că parcarea în cauză, la fel ca cea de la stadionul Voinţa, respectiv cea care ar urma să fie ridicată în curtea Primărei, sunt finanţate din bugetul local. "E o oportunitate mare să accesăm o finanţare europeană (n.r. pentru parcarea subterană din Centrul Civic). Ar fi eroare să nu facem asta", a spus edilul.

Bolojan a explicat că, în cazul în care municipalitatea va obţine banii europeni, va construi cu doar 10-15% din valoarea totală, cât reprezintă contribuţia proprie, o parcare subterană pentru care altfel n-ar avea bani. 

În final, proiectul a fost aprobat cu votul celor 21 de consilieri PNL - UDMR, în vreme ce reprezentanţii PSD s-au abţinut de la vot.

Lucrările, din primăvară!

După cum a anunţat primarul Ilie Bolojan în cadrul unei conferinţe organizate joi, odată aprobate, lucrările de construire a parcării ar putea începe în primăvară, în paralel cu construcţia complexului de tuneluri din Centrul Civic.

"Până la începutul lunii octombrie vom depune cererea de finanţare pe fonduri europene, iar dacă această finanţare va fi aprobată, estimăm că am putea începe lucrările în primăvara anului viitor, în aşa fel încât într-un an şi jumătate lucrările să fie finalizate", a spus edilul.

Parcarea va deservi îndeosebi navetiştii care vin în Oradea dinspre Aleşd şi Beiuş. Aceştia ar putea să îşi lase maşinile în parking şi să se folosească pe raza oraşului de mijloacele de transport în comun.

Clădirea va fi construită în subteranul din jurul Catedralei episcopale cu acces din şanţul Cetăţii va avea o capacitate totală de 273 de locuri, din care 264 pentru automobile, 6 pentru atovehicule pentru persoane cu handicap, 6 locuri pentru maşini electrice şi 9 locuri pentru motociclete.

Pe de altă parte, în cadrul şedinţei de vineri, consilierii locali au aprobat, tot cu 21 de voturi din partea PNL şi UDMR, şi cu abţinerea de la vot a social-democraţilor, indicatorii tehnico-economici ai complexului de tuneluri din Centrul Civic, în valoare totală de 20,5 milioane euro, şi au modificat regulamentul privind stabilirea condiţiilor de impunere a supraimpozitării clădirilor neîntreţinute de pe raza oraşului pentru a putea sancţiona şi siturile industriale.