Anul trecut municipalitatea orădeană a eliberat 2.822 de autorizaţii de construire, cu 6% mai multe decât în 2018.

Potrivit raportului de activitate pentru anul 2019 al Instituţiei Arhitectului Şef, prezentat miercuri de arhitectul şef al Oradiei, Radu Fortiş, numărul autorizaţiilor de construire eliberate anul trecut este de 2,3 ori mai mare decât în anul 2014.

"În anul 2019 s-a înregistrat o creştere a numărului de autorizaţii de construire cu 10% faţă de media anilor anteriori", a declarat şeful IAS.

Mai multe locuinţe şi reţele...

Din totalul celor 2.822 de autorizaţii eliberate, marea majoritate o constituie cele 1.432 pentru construirea de clădiri şi cele 1.093 privind edificarea de reţele, urmate, la mare distanţă, de cele 294 privind spaţiile publicitare.

La fel, numărul certificatelor de urbanism eliberate de instituţie a urcat anul trecut la 7.385, înregistrând o creştere cu 2,1% faţă de anul 2018.

Cum certificatul de urbanism este documentul de informare eliberat unui solicitant pentru lămurirea condiţiilor în care poate edifica o construcţie, iar autorizaţia de construire este documentul final emis de municipalitate în vederea demarării efective a construcţiilor, creşterea numărului acestor documente indică o dezvoltare a domeniului construcţiilor din Oradea, de la case şi blocuri la hale industriale. "Acesta este un semnal pozitiv pentru întreaga dezvoltare urbanistică a oraşului", a spus Fortiş.

În paralel, anul trecut a crescut de cinci ori, adică de la 285 la 1.475, numărul cererilor, sesizărilor şi reclamaţiilor. "Creşterea se datorează faptului că am cuprins în acest număr cererile de prelungire a certificatelor (426), a autorizaţiilor (349), precum şi a acordurilor de publicitate temporară (194)", se menţionează în raport.

Certificat de Urbanism prin internet

În ceea ce priveşte activitatea pentru 2020, IAS îşi propune eliberarea certificatelor de urbanism în regim online, astfel încât solicitanţii să le poată obţine din birou sau de acasă, fără a se mai deplasa la ghişee.

"Suntem într-o fază finală. Sunt alte primării care au implementat un astfel de sistem, dar era vorba doar de o scanare a documentului şi de emiterea lui. Noi ne dorim un certificat de urbanism online, nu scanarea unuia eliberat pe hârtie", a afirmat arhitectul şef.

Potrivit lui Radu Fortiş, certificatul de urbanism al municipalităţii orădene va fi eliberat pe bază de semnătură electronică.

Conform Legii 193 din 2019, care modifică Legea 150 din 1991 privind autorizarea lucrărilor în construcţii, acesta va avea aceeaşi valabilitate ca un document pe hârtie.

O cerere, mai multe avize!

O provocare pentru IAS o va constitui anul acesta şi înfiinţarea Comisiei de Acord Unic, astfel încât orădeanul să poată obţine mai multe avize simultan fără să mai fie nevoit să bată drumul de la o instituţie la alta.

Potrivit Legii 193, municipalitatea are la dispoziţie 90 de zile - începând din 6 ianuarie - pentru implementarea unui sistem eficient prin care avizatorii, de la Direcţia de Sănătate Publică şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă la operatorii de utilităţi, să colaboreze eficient.

"Formula pe care o vom alege va fi digitalizată total. Deja avem fluxul de lucru gata, doar trebuie finalizate protocoalele cu colegii. Va exista un server şi fiecare avizator îşi va culege documentaţia de acolo, după care prin portalul eguvernare.ro îşi va transmite datele în timp real", a spus Fortiş.

Pentru anul în curs, IAS mai are în lucru finalizarea documentaţiilor pentru viitorul ”cartier al diasporei” din zona străzii Izvorului, elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal privind transformarea în bulevard a străzii Tudor Vladimirescu şi reamenajarea zonei Piaţa Rahovei într-un spaţiu pietonal şi de întâlniri publice rebotezat Piaţa Concordiei.