Ai datorii la asociaţie? Nu vei putea să îţi vinzi apartamentul, nu vei putea lua credit, nu vei putea face nimic! Potrivit noii noii legi privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, aflată în faza de promulgare, preşedinţii şi administratorii asociaţiilor de proprietari vor fi obligaţi să noteze în Coala Funciară a restanţierilor la întreţinere datoriile mai vechi de trei luni sau în sumă de peste 2.000 lei.

"Restanţele mai vechi de trei luni la întreţinere vor fi notate în Coala Funciară! În propunerea iniţială era un prag de 3.000 lei. Comisia a propus reducerea lui la 2.000 lei pentru că nici pe vreme de iarnă nu se poate acumula în 3 luni o restanţă de 3.000 lei", a declarat viceprimarul Mircea Mălan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă la care au luat parte inclusiv preşedinţi şi administratori de asociaţii de proprietari.

Potrivit viceprimarului, măsura este menită să prevină vânzarea apartamentului de către datornic fără achitarea restanţelor. "Au fost foarte multe cazuri în care s-au înstrăinat imobilul, nu s-a adus la cunoştinţa celor care l-au dobândit realitatea privind restanţele la întreţinere şi a apărut disputa între asociaţie şi noul proprietar", a spus Mălan.

Edilul a spus că, odată înscrisă datoria proprietarului în CF şi actualizată periodic odată cu creşterea debitului, cumpărătorul nu va mai putea invoca necunoaşterea situaţiei.

Administrator doar cu "şcoală"

La creionarea noii legi a asociaţiilor de proprietari au luat parte inclusiv reprezentanţi ai administraţiei locale, administratori şi preşedinţi de asociaţii din Oradea. "18 din cele 20 de propuneri făcute de comisia mixtă constituită la nivelul Primăriei au fost preluate în cuprinsul legii", a spus Mălan.

Astfel, chiar dacă atestarea şi verificarea periodică a administratorilor de asociaţii de proprietari nu se va mai face de Primărie, aşa cum prevedea regulamentul adoptat de Consiliul Local şi contestat în instanţă de prefectul de Bihor Ioan Mihaiu, funcţia de administrator va putea fi ocupată doar în urma unor cursuri şi a unei testări.

Se reiau atestările!

Actualii administratori de asociaţii vor trebui să se pună cu burta pe carte. "Trebuie ştiut că toate atestările îşi vor pierde valabilitatea. În termen de un an de la intrarea în vigoare a legii fiecare administrator trebuie să obţină un document suplimentar numit certificat de calificare profesională. Urmează a se stabili cum se va obţine", a spus Mălan.

Atestările nu vor mai fi făcute de primărie. Cel mai probabil urmează să fie înfiinţată o structură care să instruiască şi să testeze administratorii de asociaţii. Absolvenţii vor obţine un certificat de calificare în baza căruia vor putea solicita atestatul de la Primărie.

Documentul va trebui însoţit de cazierul judiciar şi certificatul fiscal din care să reiasă că solicitantul nu a săvârşit fapte penale de natură economică şi nu are datorii către buget.

Atestatul va trebui reînnoit tot la patru ani, dar legea nu specifică dacă este necesară testarea cunoştinţelor solicitantului.

Odată cu promulgarea noii legi. proprietarii de imobile din condomenii vor trebui să facă demersuri pentru înfiinţarea de asociaţii de proprietari potrivit normativului. "Asociaţiile vor trebui să îşi aleagă din nou organele de conducere, ca să îşi înceapă mandatul sub noile auspicii", a spus Mălan.