Judeţul Bihor este pe locul şase în ţară în privinţa numărului de elevi cu cerinţe educaţionale speciale (CES), arată un raport al Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi. Înaintea Bihorului, pe această "hartă a segregării", cum şi-a intitulat ONG-ul documentul, se mai află Bucureştiul, respectiv judeţele Suceava, Cluj, Iaşi şi Timiş.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, profesorul Claudiu Damian, în unităţile de învăţământ special din judeţ învaţă 1.191 de elevi. Acestora li se mai adaugă alţi 1.085 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale care învaţă în şcoli de masă şi alţi 48 de elevi care sunt şcolarizaţi în timp ce sunt internaţi în diferite unităţi spitaliceşti.

Învăţământul special din Bihor însumează 517 de norme didactice, distribuite profesorilor psiho-pedagogi, consilierilor şcolari, logopezilor ori psihologilor.

De asemenea, IŞJ Bihor mai înregistrează 60 de norme ale aşa-numiţilor profesori sau învăţători de sprijin, adică acele cadre didactice care îi asistă la ore pe elevii cu CES înscrişi în şcoli de masă. "Sunt profesorii şi învăţătorii care participă la ore cu aceşti elevi, îi ajută să se integreze în învăţământul de masă", a declarat Damian, pentru BIHOREANUL. Totodată, profesorii de sprijin discută şi cu dascălii de la clasă ai elevilor cu CES, pentru a agrea o metodă de evaluare a respectivilor copii.

Un profesor de sprijin nu asistă un elev cu CES la toate orele, pe parcursul unui an şcolar, ci are o activitate itinerantă, prin mai multe unităţi de învăţământ în care învaţă astfel de copii.

În raportul făcut public, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi critică numărul mic de profesori de sprijin din toată ţara. Potrivit documentului, în ţară sunt doar 1.385 de astfel de dascăli. De asemenea, ONG-ul atrage atenţia asupra faptului că programa şcolară nu este adaptată pentru copiii cu dizabilităţi, iar profesorii nu sunt pregătiţi pentru a le preda.