Liceul Vocaţional Pedagogic "Nicolae Bolcaş" a dat startul unui proiect european Eramus+ inedit, propunându-şi să-i înveţe pe elevi cum să crească sănătos, într-o lume cucerită de ecrane de televizoare, laptop-uri şi telefoane inteligente.

"Crescând cu ecrane"

Proiectul, intitulat "Grandir avec les écrans" (Crescând cu ecrane), se va derula în parteneriat cu şcoli din Turcia, Belgia, Spania şi Macedonia. Concret, profesori şi elevi deopotrivă vor face schimburi de experienţă, învăţând împreună alternative de petrecere a timpului liber, care nu au "ecranele" în centru.

"Ţinând cont de faptul că mijloacele media moderne au devenit indispensabile societăţii contemporane, e tot mai dificil pentru părinţi să împiedice accesul copiilor la utilizarea acestora. Pornind de la premisa că încă de mici, tot mai mulţi copii fac cunoştinţă cu televizorul, calculatorul şi telefonul şi, în plus, petrec foarte multe ore în faţa acestora, neglijând efectele lor asupra stării de sănătate, am formulat următoarea ipoteză generală: Implicarea copiilor într-un proiect transdisciplinar complex centrat pe jocuri şi activităţi interactive îi va responsabiliza şi determina să aleagă alte variante de petrecere a timpului liber. Această ipoteză reprezintă de fapt şi punctul de plecare în derularea proiectului", se arată într-un comunicat al şcolii.

Elevii vor participa la ateliere sportive, artistice, lingvistice, de teatru şi muzică, unde vor afla cât de importantă şi utilă este interacţiunea umană.

Proiectul nu îşi propune să elimine "ecranele" din cotidianul elevilor, ci doar să-i înveţe că utilizarea lor în exces le poate dăuna.

Ghid şi aplicaţie, pentru viitor

Pe lângă mobilităţi, proiectul prevede şi realizarea unui mic ghid şi a unei aplicaţii dedicate acestui subiect pentru copii, părinţi şi profesori, care să îi poată ajuta atunci când îşi pun diverse întrebări legate de utilizarea ecranelor.

"Pe termen lung, sperăm că elevii, părinţii şi profesorii vor fi receptivi la această aplicaţie şi vor ţine cont de toate sfaturile pe care noi le vom putea oferi prin acest "ghid de bune practici". Într-adevăr, trăim într-o societate în care tehnologia avansează extrem de repede şi ne aduce uneori în postura de a fi incapabili să ţinem pasul cu noile schimbări. Problema majoră care apare astăzi este aceea de creare a unei "fracturi" de comunicare în special în familie. Prin urmare, rolul nostru didactic este de a lupta împotriva acestei "fracturi" şi a consecinţelor sale potenţial catastrofale. Acest proiect reprezintă de fapt o asumare a acestui rol didactic, pe care noi, profesori sau părinţi, îl avem în relaţia cu elevul/copilul din faţa noastră, mai mult decât un rol, este o obligaţie morală pe care o avem faţă de cei mai puţin informaţi", se mai arată în comunicatul şcolii.

În Liceul Vocaţional Pedagogic "Nicolae Bolcaş", proiectul este coordonat de profesoara Ioana Iordache. În total, proiectul va reuni peste 200 de profesori şi 2.800 de elevi cu vârste între 2,5 şi 18 ani, din cinci şcoli din tot atâtea ţări.