În zece ani, PSD-ista Ecaterina Andronescu şi-a schimbat complet viziunea asupra învăţământului profesional. Dacă în 2009, când era tot ministru al Educaţiei, a desfiinţat peste noapte şcolile profesionale din toată ţara, acum, ocupantă a aceleiaşi funcţii, pretinde că are o altă abordare.

Într-o conferinţă de presă susţinută vineri la Oradea, la sediul Inspectoratului Şcolar, Ecaterina Andronescu a fost întrebată ce strategie are privind învăţământul profesional, ştiut fiind că firme din toată ţara se plâng de lipsa de meseriaşi. Ministrul a spus că, pe de-o parte, trebuie întorşi românii din străinătate, iar pe de alta, este necesară dezvoltarea învăţământului tehnic.

"Dincolo de dublarea numărului de locuri în şcolile profesionale, în perspectiva viitoarei legi (n.r. a Educaţiei), va trebui să cuprindem şi liceul tehnologic dual, cu accent pe practică şi cu accent pe formarea profesioniştilor peste nivelul 3, pe care îl dă azi şcoala pofesională. De asemenea, în lege ar trebui să gândim şi o formă de învăţământ superior dual, cu un accent deosebit pe învăţarea profesiei şi pe practică", a declarat Ecaterina Andronescu.

Ministrul a punctat şi reuşita Bihorului, arătând că judeţul este fruntaş în ţară în privinţa numărului de clase dedicate învăţământului profesional şi dual.

Potrivit inspectorului şcolar judeţean Alin Novac Iuhas, în următorul an şcolar, în Bihor ar urma să funcţioneze 62 de clase de învăţământ profesional, din care 32 în regim dual, în timp ce în prezent sunt 50 de clase profesionale, din care 16 duale. Clasele duale sunt înfiinţate la cererea expresă a unor companii şi cu sprijinul acestora, firmele plătind inclusiv bursele elevilor şi asigurându-le locul de practică. În plus, în absolvenţii claselor duale au locul de muncă asigurat, la compania în care au învăţat. 

"Educaţia ne uneşte"

Pe de altă parte, în aceeaşi conferinţă de presă, Ecaterina Andronescu a anunţat că viitoarea lege a Educaţiei va fi scrisă în curând, însă doar după consultarea reală a profesorilor, părinţilor, elevilor şi studenţilor. Aşa cum se ştie, Legea 1/2011, care reglementează acum educaţia, a fost asumată de Guvern, fără a fi dezbătută public.

Acest lucru nu se va mai întâmpla, a spus ministrul, explicând că şi vizita ei la Oradea se datorează faptului că a dorit să prezinte documentul de poziţie pe care l-a lansat la sfârşitul lunii martie, intitulat "Educaţia ne uneşte" şi care cuprinde strategia pe care o are privind viitoarea lege. În acest sens, Ecaterina Andronescu s-a întâlnit vineri, la Liceul Betel, cu toţi directorii directorilor de şcoli din Bihor, cărora le-a cerut să analizeze atent strategia şi să transmită propuneri, prin IŞJ Bihor.

Printre schimbările propuse în acest document se numără existenţa a patru forme de examen de Bacalaureat, din care una dedicată învăţământului profesional, "transferul" clasei a IX-a de la liceul la gimnaziu, dar şi modificarea ciclurilor de şcolarizare. Mai precis, după educaţia timpurie, la care participă copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, urmează ciclul primar inferior (clasele I – III) şi ciclul primar superior (IV-VI), în timp ce ciclul gimnazial va cuprinde clasele VII-IX. Conform acestei strategii, denumirea de clasă pregătitoare va dispărea, ea devenind "clasa I".