Din toamnă, o treime din clasele de-a IX-a de la liceele şi colegiile bihorene vor trebui să fie rezervate învăţământului profesional sau dual, arată o adresă transmisă de Ministerul Educaţiei.

Documentul, transmis Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor pe 12 decembrie 2018, a fost criticat joi de liderii Sindicatului Liber din Învăţământ Bihor.

"În opinia noastră, mai întâi trebuia să se facă o analiză pe specificul nevoilor agenţilor economici care acţionează pe piaţa forţei de muncă la nivel judeţean, astfel încât să se asigure şcolarizarea pentru calificările cerute de aceştia", a declarat prim-vicepreşedintele SLÎ Bihor, Radu Hora, într-o conferinţă de presă.

Astfel, fără a şti ce nevoi au fabricile bihorene, şcolile degeaba organizează specializări profesionale, deoarece absolvenţii acestor cursuri nu îşi vor găsi locuri de muncă.

În plus, a precizat Hora, nu s-a ţinut cont nici de faptul că şcolile bihorene nu au baza materială necesară pentru a înfiinţa clase profesionale. "Noi apreciem oportună această majorare a numărului de locuri alocate învăţământului profesional, doar trebuia făcută etapizat, pe parcursul mai multor ani, şi trebuia să se ţină cont şi de baza materială pentru formarea profesională", a declarat prim-vicepreşedintele SLÎ Bihor. Hora nu a ştiut să precizeze însă care este, în prezent, procentul claselor de profesională în rândul liceelor şi colegiilor bihorene.

În schimb, liderul SLÎ Bihor a mai arătat că această măsură ar fi eficientă dacă Ministerul Educaţiei ar introduce şi Bacalaureatul diferenţiat. Abia atunci, a spus el, elevii vor simţi că au cu adevărat beneficii dacă aleg clasele profesionale.

Pe de altă parte, preşedintele SLÎ Bihor, Flaviu Zancu, a precizat, în aceeaşi conferinţă de presă, că în timp ce suplimentează forţat numărul claselor profesionale, Ministerul Educaţiei descurajează totodată învăţământul tehnic. Încă din vară, Ministerul a decis ca două colegii tehnice din Bihor, mai precis Colegiul Tehnic Unirea Ştei şi Colegiul Agricol Valea lui Mihai să devină licee profesionale, pentru că au avut procente de promovare la Bacalaureat sub media naţională. Pierzându-şi titulatura, cele două şcoli vor fi mai puţin atractive pentru elevi, a precizat Zancu. În plus, directorii vor avea bătaie de cap, schimbând toate actele şcolilor cu noul nume. Aşadar, o măsură fără noimă şi care nu rezolvă adevăratele probleme...