O ocazie unică în viaţă. Aşa consideră un orădean că a fost şansa de a inaugura Podul Centenarului, construit în cinstea Unirii, la un secol după evenimentul care a făcut din Transilvania parte a României Mari.

Faptul că este pe jumătate maghiar, cum de altfel sunt mulţi ardeleni, nu l-a făcut să "poarte doliu", precum politicienii din UDMR ce se pretind reprezentanţii etniei maghiare, ci dimpotrivă, l-a îndemnat să arate că iubeşte, simplu, România. "Îmi respect ţara şi nici nu m-am gândit vreodată s-o părăsesc", s-a confesat BIHOREANULUI Ervin Koszta, orădeanul care prin gestul său a stârnit atât aprecieri, cât şi reproşuri de neînţeles.

Săptămâna mare

Petroşănean prin naştere şi copilărie, Ervin Koszta a devenit orădean cu fix 20 de ani în urmă, când părinţii săi s-au mutat aici fiindcă le-a plăcut oraşul. "În Oradea am trăit două decenii total diferite. În perioada 1998 - 2008 oraşul era încremenit şi se degrada continuu. Din 2008 se dezvoltă şi se înnoieşte fără încetare", spune bărbatul, care şi-a întemeiat aici propria familie. S-a căsătorit cu o orădeancă get-beget, iar pentru tânărul cuplu săptămâna trecută a fost cea mai memorabilă.

Luni, pe 3 decembrie, Ervin a inaugurat cu o Dacie vopsită în cele trei culori ale drapelului naţional Podul Centenarului, iar după două zile soţia i-a dăruit doi gemeni, o fetiţă pe care s-au hotărât s-o boteze Ema şi un băieţel, Brian. Ce l-a îndemnat pe bărbatul crescut într-o familie mixtă, cu tatăl maghiar din Târgu Mureş şi mama româncă, să-şi asume un gest mai puţin obişnuit? Pasiunea şi, deşi sună preţios, patriotismul, dar unul personal, nu pompos ca al politicienilor.

Expert în tuning auto, Ervin este pasionat de Dacia 1300 din copilărie, iar acum are nu mai puţin de şase exemplare: una fabricată în 1989, pe care a cumpărat-o în 1994, una produsă în 1979, o alta cu motor Borgo, franţuzesc, fabricată în 1974, alta din 1981, modelul cu patru faruri, un Break cu motor pe injecţie produs în 2000, plus cea din 1978, pe care a pus-o la punct şi a vopsit-o tricolor pentru a sărbători Centenarul. Încă e secret, dar mai urmează una, pentru că la anul, în martie, de Ziua Poliţiei, vrea să facă o Dacie de Miliţie. Evident, mult mai arătoasă.

Ajutat de o reporteriţă

Cum a ajuns să sărbătorească Centenarul? "La mijlocul lunii noiembrie am văzut la televizor pregătirile pentru finalizarea podului şi m-am gândit să pun Centenarul în mişcare, să zic aşa. M-am consultat cu prietenii cu care fac tuning, şi români, şi unguri, şi m-am hotărât. În 5 zile am pus maşina la punct şi am vopsit-o tricolor", povesteşte Ervin.

Iniţial, nu i-a trecut prin cap că tocmai el va inaugura Podul Centenarului, ci doar că va fi între orădenii care îl vor traversa în ziua deschiderii. Că poate fi chiar cel dintâi i-a sugerat o prietenă jurnalistă care a relatat despre multele sale participări la show-urile internaţionale de tuning, unde a şi obţinut o mulţime de premii. "Georgiana Botez, de la Antena 1 Oradea, m-a întrebat dacă aş vrea să fac chiar eu inaugurarea, că vorbeşte cu cineva la Primărie. A discutat cu viceprimarul Florin Birta, căruia i-a plăcut ideea. Restul îl ştiţi", spune cu modestie bărbatul.

A avut şi puţin noroc. "Unul dintre prieteni mi-a sugerat să îi pun număr de înmatriculare 18-UNR, de la anul Unirii. Am fost la Serviciul de Înmatriculări, am aflat că era disponibil, am plătit taxa de 87 de lei pentru numărul preferenţial şi l-am luat".

"Tu eşti maghiar, Ervin?"

"Mă bucur că am putut sărbători Centenarul într-un mod original şi personal, pentru că este o sărbătoare unică", spune bărbatul, al cărui gest a fost lăudat de unii, dar şi contestat de alţii. "Un ungur sărbătoreşte Marea Unire, nu mai înţeleg nimic!", a comentat cineva pe site-ul unui ziar. Altul, mai agresiv, i-a reproşat: "Tu eşti maghiar, Ervin? Pentru gestul acesta acum 100 de ani primeau un glonţ între ochi. Ruşine!".

Cu toate astea, Ervin nu-şi regretă deloc gestul. "Cum să spui aşa ceva, că ai fi primit un glonţ în cap? Oamenii nu trebuie judecaţi după etnie. Toţi suntem copiii lui Dumnezeu, iar eu tot timpul am fost pentru bună înţelegere şi bună pace între oameni, indiferent de naţie". Aşa gândea încă din copilăria petrecută la Petroşani, un orăşel încă şi mai bogat din punct de vedere etnic decât Oradea. "Români, unguri, nemţi, toţi eram prieteni. Aşa trebuie să fim şi acum. Ţara noastră, România, trebuie iubită şi respectată, pentru că e a noastră, a tuturor".

Tocmai pentru că nu se lasă intimidat de critici, oricât de extremiste ar fi, Ervin vrea ca anul viitor să pornească cu Dacia în Turul României. "La anul merg cu ea la Alba Iulia şi voi face turul ţării. Vreau o amintire cu ea în fiecare loc reprezentativ al ţării", spune bărbatul.

Rădăcini adânci

Ervin crede că cei care provoacă zâzanie între oameni sunt politicienii, care fără aceste tensiuni ar dispărea. "Eu mă bucur că prietenii şi anturajul meu nu au asemenea concepţii", spune, adăugând că în opinia sa conflictele au fost provocate, atât în primii ani de după revoluţie, cum a fost sângeroasa "bătălie" de la Târgu Mureş, cât şi în prezent.

De altfel, nu are niciun cuvânt bun despre recenta "iniţiativă" a UDMR privind "autonomia specială" a zonelor cu populaţie maghiară şi pentru segregarea pe criterii etnice a administraţiei şi a justiţiei. "După părerea mea este o prostie. Nici nu concep cum ar putea fi asta, să existe judecători speciali, de etnie maghiară pentru etnici maghiari. Nu e normal, aşa ceva nu există nicăieri în lume!".

Chiar dacă a umblat mult prin lume, Ervin simte că locul lui e aici. Încă din 2010 a fost revelaţia unui show de tuning internaţional desfăşurat pe Aeroportul din Oradea, organizat de doi belgieni, la care au participat peste 80.000 de spectatori, apoi a fost primul orădean protagonist în emisiunea Pro Motor realizată la Pro TV de Roxana Ciuhulescu. A cucerit premiul Best Car la Auto Moto Tuning Show Budapesta în 2016, iar anul trecut a fost singurul român la Tuning World Show de la Bodensee, în Germania. A avut chiar oferte să rămână şi să lucreze "afară", inclusiv în SUA, la New York, dar a preferat să rămână în România.

"Nu m-am gândit niciodată să-mi părăsesc ţara, deşi mi s-a propus de multe ori. Am pus mereu în balanţă lucrurile. Pot câştiga în altă parte mai mult, dar nu cred că aş fi mai fericit ştiind că aici am rădăcinile. Tot timpul mi-ar lipsi ceva din mine, care ar rămâne aici. Nu vreau să plec, dimpotrivă, vreau s-o cunosc cât mai bine, să văd toate locurile importante şi toate locurile frumoase". O adevărată declaraţie de dragoste, pe care, spre deosebire de demagogi, un om simplu o face cu sinceritate, din inimă...


ORADEA, CASA MEA
Planuri de viitor

Devenit orădean din 1998, Ervin spune că îi place oraşul pentru Cetatea milenară, pentru arhitectura impresionantă şi pentru avantajul de a avea acces, de aici, la oraşele importante din jur, fie Cluj şi Timişoara, fie Budapesta şi Viena. La începutul carierei simplu angajat într-o benzinărie, Ervin şi-a putut exersa aici marea pasiune a tuningului, având la activ, până acum, aproximativ 100 de creaţii, începând de la un Golf I Cabrio, două Opel Calibra, un BMW E 36 cu semnătura membrilor BUG Mafia realizat fix cum spune textul piesei "40 km la oră", un Audi B4 White King, un Fiat "Barbie" (foto) devenit viral pe Youtube, plus multe, multe altele.

Ca artist, visează ca următorul proiect să fie un Ford Mustang. Aşa cum sculptorul vede viitoarea statuie în blocul de marmură de care încă nu s-a atins, la fel vede el, într-o maşină oarecare, degradată sau de-a dreptul rablă, frumuseţea "tunată" pe care o va face. Ca întreprinzător, Ervin şi-a propus "să devin propriul meu manager", adică să acceseze fonduri europene pentru propria firmă de tuning, inspirat de modelul de succes al oraşului în care şi-a aruncat "ancora".