Constructorii ocupă centrul Oradiei stradă cu stradă. Asaltul a început în aprilie pe Mihai Eminescu, săptămâna trecută a fost ocupată aleea Emilian Mircea Chitul, pentru miercuri e anunţată blocarea străzii Patrioţilor, iar în a doua jumătate a lunii utilajele vor pătrunde şi pe Aurel Lazăr.

Municipalitatea afirmă că va încerca să găsească soluţii pentru a afecta traficul cât mai puţin, dar e limpede că deranjul nu va fi mic.

Vremuri grele pentru şoferi

Iniţiativa administraţiei Bolojan de a promova mersul pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport devine realitate într-un mod ironic. Lucrările din zona centrală, desfăşurate în condiţiile suspendării traficului auto, obligă şoferii să renunţe la maşini. "Urmează o perioadă mai Mircea Mălan, viceprimar Oradeadificilă, în care, inevitabil, circulaţia în zona centrală va fi afectată de lucrări", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Imediat ce a dat dezgheţul, constructorii au blocat strada Mihai Eminescu pe tronsonul cuprins între Nicolae Iorga şi Cometei, pentru a înlocui reţelele de apă şi canalizare, iar şantierul avansează spre Republicii, ceea ce obligă şoferii la ocolire.

Cum săptămâna trecută a fost reluată şi construirea terasei Lotus de pe malul Crişului, decalată cu un an pentru reproiectarea fundaţiei, centrul va fi tot mai aglomerat. Desfăşurat cu închiderea totală a circulaţiei pe aleea Emilian Mircea Chitul, şantierul va îngreuna traficul în următoarele 5 luni cu utilaje. Iar marile lucrări abia încep...

Încep lucrările!

Amânată din toamnă, pentru a nu ţine centrul oraşului spart peste iarnă, reabilitarea Pieţei Ferdinand va începe săptămâna aceasta. "Marţi vom ieşi în teren cu toţi deţinătorii de reţele, după care vom da ordinul de începere al lucrărilor", spune viceprimarul, precizând că săpăturile vor porni dinspre strada Patrioţilor, pentru înlocuirea reţelelor de termoficare şi apă şi lărgirea trotuarelor.

Finanţate din fonduri UE, lucrările în valoare de 19 milioane lei plus TVA sunt executate de asocierea firmelor Gavella, Porfido ed Arte Consortio Stabile şi Kal Trans. Investiţia presupune, după înlocuirea reţelelor de utilităţi, şi pietruirea pieţei cu porfir, refacerea zonelor verzi, dotarea lor cu sisteme de irigaţii, montarea de fântâni arteziene şi altele.

La final, strada Madacs Imre va fi pietonală, Moscovei şi Patrioţilor vor fi golite de parcări şi transformate în artere cu dublu sens, intersecţia de lângă Teatru va fi mutată spre pod, iar zona eliberată va deveni pietonală.

Străzi închise sau cu sens unic...

De miercuri dimineaţă, strada Patrioţilor se va închide traficului rutier până pe 30 noiembrie, dar şantierul, întins pe 18 luni, va continua şi anul viitor. "Vom lucra pe tronsoane ca să afectăm cât mai puţin circulaţia şi activitatea Teatrului", spune Mălan.

Odată cu închiderea străzii Patrioţilor se va restricţiona şi accesul pe strada Teatrului. Strada Moscovei va deveni arteră cu sens unic dinspre Teatru către strada George Bariţiu, care îşi va schimba sensul către Postăvarului. Pe această arteră, care va asigura accesul spre strada Teatrului, izolată la capătul spre centru, se va circula doar dinspre strada Mircea Popescu spre Bariţiu, cu revenire pe strada George Coşbuc.

Şantier total

Restricţiile de circulaţie nu se limitează la atât. În a doua jumătate a lunii vor începe şi lucrările pentru transformarea străzii Aurel Lazăr în arteră pietonală.

Lucrările estimate la 8,5 milioane lei fără TVA şi executate de Drumuri Orăşeneşti, singurul ofertant, au termen de realizare un an şi vor cuprinde de la pavare şi amenajarea unei piste pentru biciclişti până la amenajarea unui sistem de iluminat arhitectual şi a unuia de irigat pentru cei 23 de copaci care vor fi plantaţi aici.

Tot în centru vor începe din vară lucrările pentru transformarea în artere pietonale a străzilor Libertăţii şi Nicolae Grigorescu, licitaţia urmând să fie repetată din lipsă de ofertanţi.

În paralel, municipalitatea pregăteşte scoaterea la licitaţie a lucrărilor pentru construirea viitoarei parcări supraetajate, cu 140 locuri, proiectată între străzile Aurel Lazăr şi Iosif Vulcan. Spre deosebire de planurile iniţiale, accesul se va face doar dinspre Iosif Vulcan, iar amenajarea acestuia va necesita demolarea unei clădiri de la mijlocul străzii.

Şosea sub bulevard

La câteva sute de metri distanţă, în zona Bulevardului Magheru, luna aceasta se mai deschide un şantier, pentru lărgirea Podului Dacia şi construirea unui pasaj subteran între Parcul Traian şi Aleea Ştrandului. "Documentaţiile pentru finalizarea proiectării au fost depuse, acum se Florin Birta, viceprimar Oradeaverifică, în următoarele săptămâni vor putea începe lucrările", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Pentru început, săpăturile se vor face sub trafic. "Vom încerca să închidem circulaţia doar în vacanţa de vară, astfel încât din toamnă, când începe şcoala, să se poată folosi măcar o bandă a Bulevardului Magheru", spune viceprimarul.

Amenajarea pasajului subteran şi lărgirea podului la trei benzi pe sens vor costa 14,5 milioane lei plus TVA şi vor fi executate de o asociere condusă de Freyrom SA, care a construit şi Podul Centenarului.

Până în cartiere

Aglomeraţia din zona centrală va fi dublată şi de alte lucrări. Pe strada Mihai Eminescu şantierul se va întinde, pe tronsoane, toată vara. "Până la sfârşitul anului vom înlocui toate reţelele şi vom asfalta strada. Parcările de pe partea stângă pe sensul de mers către centru vor fi desfiinţate pentru a face loc unei piste pentru biciclişti", spune Birta.

Tot în şantier va rămâne şi Bulevardul Cantemir, unde va fi amenajat coridorul de mobilitate urbană până în Nufărul, tot cu fonduri UE. Aici, companiile angajate de CAO să înlocuiască reţelele de apă şi canalizare au început deja lucrul în martie, ceea ce a limitat traficul la o singură bandă pe sens.

La fel, în sensul giratoriu din intersecţia Calea Aradului - Oneştilor, firma Abed Nego va începe lucrările pentru prelungirea cu 3,1 km a liniei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa până în cartierul Dimitrie Cantemir (69,1 milioane lei).

"Locuitorii din Calea Aradului au început deja să-şi demoleze construcţiile din curţile blocurilor pentru a putea reface aici locurile de parcare desfiinţate cu ocazia lucrărilor", zice Birta.

Cel puţin vara aceasta, deranjul din trafic se va întinde din centru până în curţile blocurilor...


ANUL ŞANTIERELOR
Investiţii de sute de milioane

Anul acesta, municipalitatea orădeană se bazează pe un buget de 1,5 miliarde lei, cu 49% mai mare decât în 2018, datorită finanţărilor europene (238,6 milioane lei), împrumuturilor (108,5 milioane lei) şi excedentului de anul precedent (76,8 milioane lei).

Conform împărţelii făcute în aprilie de Consiliul Local, aproape jumătate din buget, adică 643 milioane lei, e alocat investiţiilor.

Dincolo de şantierele deja enumerate, cu impact asupra traficului mai sunt, printre multe altele, şi prelungirea drumului expres până la Real II (26,7 milioane lei), reabilitarea termică a spitalelor Municipal (14,4 milioane lei) şi Judeţean (13,8 milioane lei), precum şi extinderea ambulatoriului acestuia din urmă (18,5 milioane lei).

Deranjul va fi amplificat şi de lucrări pentru reabilitarea reţelelor de utilităţi pe arterele ce urmează să fie modernizate, de la Bulevardul Magheru şi Piaţa Ferdinand până la străzi mai mici ca Aurel Lazăr, Dâmboviţei, Făgăraşului şi Spartacus.